×
خانه » مقالات » توسعه فردی » تکنیک پومودورو چیست؟
26 بهمن 1399

تکنیک پومودورو چیست؟

واژه‌نامه‌ها زمان را به صورت «نقطه یا بازه‌ای که در آن چیزی اتفاق می‌افتد» تعریف می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، زمان، هنگام رخ دادن رویدادها است.

مدیریت زمان شیوه‌ی نظم بخشیدن و برنامه‌ریزی شما برای زمانی است که به انجام فعالیت‌های خاص اختصاص می‌دهید.

مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارت هایی است که نقش کلیدی در موفقیت انسانها دارد. مهارت مدیریت زمان به ما کمک میکند تا بتوانیم کنترل زمان و زندگی خود را به دست بگیریم.

همه ی آنچه که در ذهن و فکر می گذرد، بر تصمیم گیری، احساسات و عملکرد و کنترل زمان تأثیر می گذارد. به همین خاطر ما قصد داریم در این مقاله تکنیک «پومودورو» را به شما بیاموزیم با بتوانید حواس پرتی خود را به تمرکز تبدیل کنید و در کوتاه ترین زمان بیشترین عملکرد ذهنی را تجربه کنید.

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو توسط پژوهشگر، کارآفرین و نویسنده به نام «فرانچسکو سیریلو» ابداع شد که با تایمری به شکل گوجه فرنگی اجرا می شد. در اصل این تکنیک را برای پیگیری و پیشبرد اهداف تحصیلی اش در دانشگاه به کار می برد.

تکنیک پومودورو بسیار آسان است.

تکنیک پومودورو چیست؟

«زمانی که با وظیفه‌ی بزرگی روبرو شدید، آن را به اهداف کوچک‌ و کوتاه‌مدت با زمان محدود تقسیم‌بندی کنید.»

تمرینی بسیار آسان که به باعث می شود در مدت کوتاه بر وظیفه ی مشخصی تمرکز کنید و از پرس فکری جلوگیری شود. همچنین انرژی شما یکباره از دست نمی ورد و  کارایی و بازدهی شما در سطح بالای خود خواهد ماند.

این تکنیک همانند یک چرخه عما می کند و با گذشت زمان متوجه خواهید شد که عادات مغزی تان بهبود یافته است و همچنین انگیزه شما تقویت و خلاقیتتان شکوفا می شود، این نتیجه همین وقفه های زمانی است.

اصول و عملکرد تکنیک پومودورو

به هیچ کتاب یا برنامه های خاصی نیازی نیست، فقط کافی است یک تایمر داشته باشید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

یک وظیفه‌ی مشخص انتخاب کنید.

تایمرتان را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.

در ازای هر ۲۵ دقیقه تمرکز و فعالیت، ۵ دقیقه استراحت کوتاه داشته باشید.

بعد از اینکه ۴ مرتبه دوره‌ی (۵-۲۵) را تکرار کردید، یک استراحت طولانی مدت (۳۰-۱۵ دقیقه) به خود بدهید.

استراحت کوتاه 5 دقیقه برای صرف قهوه، قدم زدن در فضای باز ، انجام نرمش، نوشیدن یک لیوان آب و … در نظر گرفته شده است.

در استراحت طولانی‌ مدتی که به خودتان می دهید پیشنهاد می کنیم  کاری را انجام دهید که از آن انرژی زیادی می‌گیرید تا برای ۴ دوره‌ی (۵-۲۵ )بعدی آماده شوید مثلا برخی با مدیتیشن انرژی می گیرند برخی نیز با 15 دقیقه مطالعه.

عوامل مختل کننده

حالا وقت آن است که به عوامل مختل کننده و حواس پرتی که در حین اجرای تکنیک پومودورو پیش می آید بپردازیم. این عوامل می توانند صدای پیامک، یا حضور و تماس تلفنی اعضای خانواده یا دوستی که مدتی بود از هم سراغ نگرفته بودید حالا دقیقا همون لحظه ای شما می خواهید تمرکز کنید و کارتان را انجام دهید با شما تماس می گیرد.

تکنیک پومودورو چیست؟

اراده خیلی مهم است اراده ایی که بتواند شما را پایبند به دوره ی 25 دقیقه پومودور خود کند و حواس پرتی ها را به تعویق بیاندازد.

ما برای حل این مسئله یک راهکار داریم راهکار (اطلاع رسانی، مذاکره، تماس)، این راهکار به ان صورت است که:

قبل از شروع دوره پومودور حتما به اطرافیانتان اطلاع رسانی کنید، که در حال انجام یه پروژه هستید و به تمرکز نیاز دارید. قبلش زمان اتمام را اطلاع دهید.

حتما گوشی خود را روی حالت پرواز یا سکوت قرار دهید فقط به مدت 2ساعت و در دوره استراحت بلافاصله به کاری که ذهنتان را مشغول کرده بپردازید و برای پیگیری و تماس‌هایتان وقت صرف کنید.

البته در موارد خیلی ضروری استثنا وجود دارد. اما شما صادقانه وضعیتتان شرح دهید که با قطعا شما را از تنگنا نجات خواهد داد و کنترل و مدیریت‌ زمانتان را بهبود خواهد بخشید.

ابزار شروع پومودورو

قبلا نیز گفتیم، که تنها ابزار لازم یک تایمر است. سیریلو تایمر‌های دستی را پیشنهاد می‌کند؛ زیرا معتقد است چرخاندن دستی تایمر نشان‌دهنده‌ی عزم شما برای شروع این کار است و تأثیر فیزیکی این امر بر ذهن بیشتر است.

اما خب اکثرا در خانه یا محل کارشان یک سیستم یا یک گوشی هوشمند دارند، بنابراین ما در اینجا چند برنامه را که امکانات بیشتری دارند معرفی می کنیم:

تکنیک پومودورو چیست؟

Marinara Timer:  برنامه‌ی تحت وبی که شما می‌توانید زمان‌های (۵-۲۵) و استراحت‌های (۳۰-۱۵) را به‌راحتی تنظیم کنید و صفحه‌ی آلارم خود را باز نگه دارید. برای استفاده از این برنامه نیاز به نصب هیچگونه نرم‌افزاری ندارید.

Tomighty:  برنامه‌ای بر روی دسکتاپ است، که عمل شروع و پایان تایمر را به‌صورت سنتی ارائه می‌کند.

Pomodorable:  اپلیکیشنی که می توانید در آن برای هر پروژه یا برنامه تان، هر تعداد دوره‌ی پومودورو که لازم است تعریف کنید و پیشرفت پروژه تان را در آن بررسی کنید.

Pomodoro:  یک اپلیکیشن رایگان و ساده که صرفا زمان پایان تایمرتان را با آلارم اطلاع می‌دهد.

Focus Timer (PomodoroPro):  برنامه ایی که برای آیفون و آیپد با امکانات از قبیل تنظیم ساعت شروع و استراحت، سایبقه ی تمرکز، زمان باقی مانده از کار سیستم رتبه بندی برای ایجاد انگیزه در کاربر و … ارائه شده است. آلارم این برنامه قابل تنظیم است و پس از خاموش شدن صفحه ی موبایلذ به کار خود ادامه می دهد.

دوره را با برنامه هایی که معرفی کردیم امتحان کنید؛ اما یادتان باشد که موضوع اصلی در این تکنیک تمرکز شما است، نه نوع تایمرتان! دلیل معرفی

برنامه‌های بالا را امتحان کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که موضوع اصلی تمرکز شما در این تکنیک است، نه نوع تایمرتان!

مخاطبان اصلی این تکنیک

تکنیک پومودورو تکنیکی کاربردی و قابل اجرا و مناسب هر سن و هر وظیفه‌ی تحصیلی یا شغلی است. اما برای آزادکارانی که به‌صورت فردی مجموعه‌ای از وظایف را به عهده دارند و موظف به آماده‌سازی کار و ارائه به مشتریان در زمان مشخص هستند، بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آخر باید بگوییم که این تکنیک صرفا یک روش پیشنهادی است که ممکن است برای شما مناسب باشد یا بالعکس شما نتوانید آن را بکار ببرید، که در این صورت، خودتان را مجبور به انجام دادنش نکنید.

 اما اگر این روش برای شما جواب داد، به زمان‌های مکث و استراحت عمل کنید؛ این وقفه‌های منظم برای بهره‌وری شما مهم است.

محمد ظلی نیا

مدرس توسعه فردی و مالی، نویسنده کتاب انسان قدرتمند، برگزار کننده سمینارهای مختلف در سراسر کشور، بنیانگذار موسسه رواق اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پانزده =