×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آداب مهم روزمره
08 آذر 1399

آداب مهم روزمره

هیچ کس صبح که بیدار می شود و در آیینه نگاه می کند نمی گوید: فکر می کنم امروز بی ادب خواهم بود.

اکثر ما فکر می کنیم افراد مودبی هستیم، ولی وقتی عجله داریم یا با غریبه ها سر و کار داریم همیشه از آدابی که می دانیم باید به کار ببریم استفاده نمی کنیم. در حالی که به کار گرفتن کوچک ترین نکات ادبی و نزاکت تنها چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد، و همین چند دقیقه چه تفاوتی که در تعاملات ما ایجاد نمی کند.

آداب صحیح با کلمات جادویی مشهور آغاز می شود.

سلام و احوال پرسی و معرفی کردن هم مهم هستند. لطفا این آداب نزاکت اصلی را به بخشی از خودتان تبدیل کنید. به کارگرفتن آن ها حال و هوا را نه تنها برای یک روز خوشایند، بلکه برای یک جامعه مدنی آماده می کند.

از جمله آداب مهم روزمره استفاده از کلمات جادویی می باشد.

کلمات جادویی

این کلمات را در دوران کودکی یاد گرفتیم: لطفا یک شیرینی به من میدهید؟

و تقریبا همیشه هم موثر واقع میشد. در حالی که اگر می گفتیم ( من شیرینی میخواهم) حتی خرده نان هم گیرمان نمی آمد (لطفا) (متشکرم) (خواهش میکنم) (ببخشید) و (متاسفم) برای بزرگ سالان هم به اندازه ی کودکان اهمیت دارند. با اینکه به زبان آوردن این کلمات حیاتی ساده است، گنجینه ای از معنا را به دیگران منتقل می کنند. قدرت آن ها به دلیل توانایی شان در ایجاد تعامل مثبت است. کلمه ی (متشکرم) نشان می دهد که قدر هدیه ای را که به شما داده اند یا لطفی را که در حقتان کرده اند می دانید و آن را بدیهی فرض نمی کنید. کلمه ی (لطفا) را دستور را به درخواست تبدیل می کند. و کلمه (ببخشید) به طرف مقابل می گوید که اشتباهتان عمدی نبوده است.

لطفا

همان طور که همیشه به بچه ها می گوییم کلمه ای جادویی است چون دستور را به درخواست تبدیل می کند. کلمه ی لطفا نشان دهنده ی احترام و ملاحظه برای افرادی است که با آن ها ارتباط برقرار کرده اید، و زمینه را برای ادامه ی کار مهیا می کند. این کلمه و کلمه ی (متشکرم) دو اصل مهم در آداب اجتماعی جهان هستند.

متشکرم-خواهش می کنم

اکثر مردم می دانند که باید به خاطر یک هدیه، پاداش و از این قبیل  تشکر کنند. ولی گاهی متوجه نمی شویم که باید به خاطرادب و نزاکت افرادی که طی روز سر راهمان قرار می گیرند هم تشکر و قدردانی کنیم، برای مثال فردی که در را برایمان باز نگه می دارد یا جایش را در صف به ما می دهد. این لطف های کوچک به دلیل مشغله ی زیاد مردم یا به این دلیل که آن قدر در خودشان غرق شده اند که به اطرافشان توجه نمی کنند نادیده گرفته می شوند. ابراز قدردانی و تشکر به خاطر این خدمات کوچک نشان دهنده ی تمدن و فرهنگ است. وقتی کسی می گوید (متشکرم) بهترین پاسخ این است، (خواهش میکنم) . کم رو نباشید – تشکری را که به خاطر لطفتان از شما شده بپذیرید.

آداب مهم روزمره

نکته ی ظریفی است، ولی وقتی در مقابل می گویید، (چیزی نبود) یا (قابل شما را نداشت) یعنی برای کاری که کرده اید ارزشی قائل نیستید. پس نسبت به تشکر کردن دیگران بی تفاوت نباشید. با پذیرش بزرگوارانه ی تشکر، عادت تشکر کردن را رواج می دهید.

ببخشید

(ببخشید) (معذرت می خواهم) و (پوزش می طلبم) نشان دهنده ی آگاهی شما از این موضوع هستند که باعث ناراحتی کسی شده اید. به کسی تنه زده اید؟ گفتن (ببخشید) به فرد نشان می دهد که کار شما عمدی نبوده و باعث آرام شدن شرایط می شود. عادت کنید وقتی کارهای زیر را انجام می دهید عذرخواهی کنید.

وقتی لازم است در کاری وقفه ایجاد کنید: ببخشید ولی پای تلفن با شما کار دارند

وقتی می خواهید درخواستی را مطرح کنید: ببخشید ولی اینجا نمی توانید سیگار بکشید

وقتی میخواهید اشتباهی را بپذیرید: ببخشید متوجه نشدم شما در صف هستید

وقتی کار بدی مانند باد گلو از شما سر می زند: ببخشید

وقتی مکالمه ای را ترک می کنید: ببخشید دلم می خواست بیشتر بمانم، ولی باید بروم

وقتی از سر میز بلند می شوید: لطفا مرا ببخشید

متاسفم

عذرخواهی کردن و بزرگوارانه پذیرفتن عذرخواهی دیگران نشان دهنده ی نزاکت و پختگی هستند و در مورد مسائل ریز و درشت اهمیت دارند. عذرخواهی صادقانه باعث آرام کردن شرایط بی ثبات می شوید؛ اکصر مردم نمی توانند از دست کسی که مسئولیت اعمالش را بر عهدهمی گیرد عصبانی باشند: متاسفم جنیفر، من نباید ژاکت تو را بدون اینکه از تو سوال کنم بر می داشتم. آن را برای خشک شویی داده ام و دیگر این کار را تکرار نخواهم کرد.

(متاسفم) همچنین یکی از ساده ترین و اغلب مهربان ترین راه ها برای ابراز همدلی یا پشیمانی است. از دست دادن کار، بیماری، مرگی در خانواده، یا از دست دادن حیوان خانگی مواقعی هستند که میتوانید از کلمه ی متاسفم استفاده کنید. در چنین مواقعی مسئله را ساده برگزار کنید، لازم نیست به آن شاخ و برگ بدهید: ( متاسفم که چنین اوقات دشواری داشتی. تمام مدت به تو فکر میکردم)

نکاتی که دانستنش خالی از لطف نیست:

مراقب تله ها باشید!

در مقابل اصرار های طرف مقابل برای تغییر عقیده ی شما مقاومت کنید:

چاپلوسی. (کیک های کدوی تو عالی هستند،چطور است پنج تا برای عید شکرگزاری درست کنی؟) (خوشحالم که کیک های مرا دوست داری. ولی فقط وقت درست کردن دو تا از آن ها را دارم.)

آداب مهم روزمره

قلدری. ( تو باید کمک کنی. همه دارند به دویست نفر از این فهرست تلفن می زنند) ، ( دفعه بعد خوشحال می شوم. ولی این بار برایم ممکن نیست.)

تبدیل مسئله به مشکل شما. (من خیلی گرفتارم! می توانی…) ، ( متاسفم که اینقدر گرفتاری، ولی من هم کارهایی دارم که باید سر موقع تحویل بدهم)

وقتی کسی در مقابل دعوت یا درخواستی پاسخ منفی بدهد، باید به تصمیم او احترام بگذارید. تلاش برای گرفتن جواب مثبت با چرب زبانی یا احساس گناه دادن به طرف مقابل و بعد هم بحث بر سر دلایل، بی ملاحظگی و بی ادبی را می رساند. البته اگر هر دوی شما سعی می کنید وقتتان را برای یک قرار ملاقات شام باهم تنظیم کنید، می توانید پیشنهاد جایگزینی را ارائه کنید. دعوت تلویحا پذیرفته شده و میخواهید زمان مناسب را انتخاب کنید.

“برگرفته از کتاب جامع آداب معاشرت

محمد ظلی نیا

مدرس توسعه فردی و مالی، نویسنده کتاب انسان قدرتمند، برگزار کننده سمینارهای مختلف در سراسر کشور، بنیانگذار موسسه رواق اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =