فکر کردن کار مشکلی است برای همین بیشتر مردم قضاوت میکنند
021-88539565 - 09120699830
برای شاد بودن در زندگی چه باید کرد؟
2019/11/11 - 11 بازدید

تحقیقات نشان می‌دهد، شادی در واقع مجموع کیفیت دو احساس درونی ماست، یکی حس‌ رضایت ما (مثلا وقتی معنای واقعی کار یا عملکردمان را درک می‌کنیم) و دیگری کیفیت احساسات خوبی است که در طول زندگی دریافت می‌کنیم، که هردوی اینها منجر به شادی می‌شوند و هردو پدیده‌های نسبتا پایداری در زندگی هر فرد هستند. زندگی ما ممکن است تغییر کند و خلق و خوی ما شاید مدام در نوسان باشد، اما احساس شادی به‌صورت ژنتیکی پایدارتر از هر حس دیگری عمل می‌کند. پس خبر خوب این است که با تلاش مداوم می‌توان در این مورد تعادل برقرار کرد.

معنای شادی

شاد در لغت، به معنای خشنود، خوش حال، خوش وقت، بی غم، خوش و خرم زیستن، زندگی کردن، و زندگانی کردن، و شادی به معنای شادمانی، خوش حالی، و خوش دلی آمده است.

 علم روان شناسی تعریف های مختلفی از نشاط ارائه کرده است، اما به طور اجمال می توان گفت: یکی از جنبه های هیجان، شادی است که با واژه هایی چون: سرور، نشاط و خوش حالی هم معناست. در این جا به چند تعریف از شادی اشاره می کنیم:

«شادی، احساس مثبتی است که از حس ارضا و پیروزی به دست می آید. شادی، عبارت است از مجموع لذت ها منهای دردها. شادی، ترکیبی از عاطفه مثبت بالا و عاطفه منفی پایین است.» شادکامی و نشاط، حالتی است که از آن به سرزندگی و آمادگی برای پیشرفت یاد می شود. استاد مطهری در این باره می گوید: «سرور، حالت خوش و لذت بخشی است که از علم و اطلاع به این که یکی از هدف ها و آرزوها انجام یافته یا انجام خواهد یافت،به انسان دست می دهد. و غم و اندوه، حالت ناگوار و دردناکی است که از اطلاع بر انجام نشدن یکی از هدف ها و آرزوها به انسان دست می دهد.»

ضرورت شادی

شادی برای انسان، یک امر ضروری است. در سایه شادی و نشاط، زندگی معنا و مفهوم خاصی پیدا می کند و دل ها به هم نزدیک، و ترس و بدگمانی و ناکامی و نگرانی بی اثر می گردد. شادی، نه تنها بر روح و روان انسان تأثیر می گذارد، بلکه جسم او را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که گفته اند: حتی قادر است از رشد و نمای بیماری سرطان (که در حالت کمون است) پیشگیری کند.

 ارسطو می گوید: شادی، بهترین چیزهاست و آن قدر اهمیت دارد که سایر چیزها برای کسب آن هستند.

در شرایطی که آمار مبتلاین به افسردگی و بیماری های روحی رو به تزاید است، به طوری که گفته اند: در جهان 415 میلیون نفر از بیماری های روانی رنج می برند و در کشور ما پنج میلیون نفر به افسردگی مبتلا هستند(6) و تعداد زیادی از جوانان، به ویژه دانشجویان با این بیماری دست به گریبان اند، همگان را متوجه رویکرد جدید به موضوع شادی نموده است.

ویژگی های افراد با نشاط

در بحث نشاط، این سؤال مطرح است که ویژگی های افراد شاد چیست؟ آیا تنها لبخند زدن، نشانه شادی است یا شادی علائم و نشانه های دیگری نیز دارد؟

برداشت های گوناگونی از شاد زندگی کردن مطرح شده است. ارسطو می گوید: مردم عادی، لذت را شادی فرض می کنند. افراد موفق، عملکرد خوب را برابر با شادی می شمارند و دانشمندان، زندگی متفکرانه و جست و جو گرانه را معادل شادی می دانند. زنوسیتیومی، بنیان گذار فلسفه رواقی می گوید: شادی معادل با برآورده شدن آرزوهاست. جان لاک معتقد است که شادی بستگی به تعداد لذات زندگی دارد. همچنین پرفسور مک گیل، شادی را به لذت های تمایلاتِ ارضا شده مربوط دانسته است. برتراند راسل می گوید: رغبت، همگانی ترین نشانه انسان شاد است. برخی از مردم هم، خندیدن دائمی و بگو مگو نداشتن در زندگی را شادی می دانند.

مطالعه  ویژگی مدیران موفق

شاید بتوان گفت قدر مشترک همه تعابیر فوق، احساس خوش بختی در زندگی شخصی و رضایت مندی از زنده بودن است که در اصول زیر تجلی می کند:

1 قدردانی کردن از خوبی دیگران؛ 2 . دیگران را به خوبی یاد کردن؛ 3 . اعتراف به ارزش های خود؛ 4 . دوست شدن با مردم خوب و شاد؛ 5 . لذت بردن از مواهب الهی؛ 6 . زندگی در حال؛ 7 . انتظار شادی از خود و دیگران؛ 8 . دوست داشتن دیگران؛ 9 . چهره گشاده داشتن؛ 10 . خودآرایی و آراستگی ظاهر؛ 11 . وقت شناس بودن؛ 12 . مسئولیت پذیری؛ 13 . انتقاد پذیری؛ 14 . رضایت از زندگی؛ 15 . عفو و گذشت.

شادی، اکتسابی است

هر چند روان شناسان، افراد انسانی را از نظر شخصیت به چهار دسته تقسیم کرده اند: برون گرای روان رنجور، برون گرای با ثبات، درون گرای روان رنجور، درون گرای با ثبات، و به این نتیجه رسیده اند که فقط برون گراهای با ثبات، شادی را به خوبی احساس می کنند، چون دارای ژن شادی هستند و از عاطفه مثبت بالا برخوردارند، و برون گراهای روان رنجور در سطح متوسط قرار دارند؛ اما درون گراهای با ثبات، عاطفه منفی اندکی را تجربه می کنند، در عین حال ندرتاً عاطفه مثبت بالا را تجربه می کنند؛ از این رو به ندرت شدیداً غمگین و یا بسیار خوش حال می شوند. و درون گراهای روان رنجور، مستعد اضطراب و عاطفه منفی اند.

به نظر می رسد وراثت، عامل تعیین کننده شادی یا غم نیست. البته نمی توان نقش وراثت را به کلی نادیده گرفت، ولی عوامل مختلفی در شکل گیری شخصیت انسان مؤثر است که مهم تر از همه، اراده و انتخاب خود فرد است. کسی که ژن شادی ندارد، می تواند با توجه به عوامل شادی آفرین، آن را به دست آورد و بر اندوه و غم درونی چیره گردد و شادی را تجربه نماید

برای شاد بودن در زندگی چه باید کرد؟

این فرمول شاد بودن در زندگی است:

رها کردن + پذیرش + سپاسگزاری

اینها واقعاً نیازی به تعریف ندارند.اما اینها سه مورد از بهترین کارهایی هستند که می توانید برای زندگی خود انجام دهید. باعث می شود شما خوشحال و راضی باشید. آرامش را خواهید یافت, خود را از بار گذشته و اضطراب آینده آزاد خواهید کرد و در حال حاضر زندگی خود را آغاز خواهید کرد و با تمرکز بر آنچه که دارید, تمام زیبایی و فراوانی را در زندگی خود خواهید دید.

حال بیایید در مورد هر عنصر فرمول شادی به صورت جداگانه ای بحث کنیم.

رها کردن:

این جادو محض است، چون ما را آزاد و راضی می کند که متوجه می شویم قبلاً زندگی نکرده بودیم.

مشکل این است که ما همه چیز را نگه می داریم – تمام روابط گذشته مان, خاطرات دردناک, اشیا مادی که به ما یادآوری می کنند, ” همچنین وقت زیادی را صرف فکر کردن درباره آینده می کنیم, و نگران آن هستیم که با کنترل و برنامه ریزی آن را تغییر دهیم و وقتی اوضاع عوض می شود,” مایوس و ویران ” می شویم.

مطالعه  کمرویی در ارتباط

همه اینها ما را ضعیف, غمگین و ناامید می کنند. ما چیزهای اضافی زیادی در سرمان داریم که نمی توانیم آنها را نگه داریم و در نتیجه می تواند ما را از لذت زندگی دور کند اما چنانچه در نمناک میخوانید اگر آنها را رها کنیم و اجازه دهیم که اوضاع پیش برود, آزاد, صلح آمیز و قادر خواهیم بود که زمان حال را بدون مقایسه تجربه کنیم, بدون اینکه انتظار داشته باشیم که در مورد آینده نگران باشیم.

رها کردن افکار منفی برای شاد بودن در زندگی

شاد بودن در زندگی با این فرمول جالب

پذیرش:

پذیرش این است که با چیزها, مردم, رویدادها و خودتان خوب باشید. این، به این معنی نیست که سعی نکنید به چیزی که می خواهید برسید, بلکه یعنی به جریان طبیعی اعتماد کنید و مداخله نکنید. این نشان می دهد که شما در آرامش هستید و به کنترل و تغییر علاقه ای ندارید.

به شما این امکان را می دهد که زندگی راحتی داشته باشید تا شادی و رضایت را ببینید و حس کنید. شما باید درک کنید که هر اتفاقی که در حال حاضر رخ می دهد، بهترین و مناسب ترین لحظه برای آن است.سپس از اضطراب رهایی پیدا می کنید, نیاز به انجام کاری دارید.

سپاسگزاری:

چیز دیگری که می تواند شما را خوشحال کند. بر روی چیزهای خوب در زندگی خودتان تمرکز کنید, روی چیزهایی که خودتان دارید, مثبت باشید, از چیزهایی که دارید ممنون باشید (حتی چیزهای بد) هر روز, از آنها ممنون باشید, نشان دهید که مراقب هستید, قدردانی و عشق خود را بیان کنید.

باید تمام وفور زندگی را ببینید. همه چیز برای شما زیباتر خواهد شد.  شما افرادی را خواهید دید که شما را به عنوان هدایای ارزشمندی دوست می دارند و احساس خوشبختی خواهند کرد.

آنچه ساده و آسان است.آن طرف دیگر زندگی را به شما نشان می دهد. به شما اجازه می دهد که زندگی را بدون تغییر چیزی داشته باشید.

فرمول برای شاد بودن در زندگی

به دنبال تئوری “آزادی بیان” باشید

نظریه ” زندگی و رها کردن دیگران ” گامی شگفت انگیز در جهت دستیابی به سعادت در زندگی است. این بدان معناست که باید محافظ شخصی خود باشید, زندگی خود را طوری زندگی کنید که دوست دارید و در کسب وکار دیگران مداخله نکنید.شما باید زندگی خود را بدون مزاحمت عامل بیرونی در آن زندگی کنید.

توقع زیادی نداشته باشید

دلیل اصلی ایجاد غم و اندوه در زندگی این است که انسان انتظار فراوانی از خود, دیگران و موقعیت ها را دارد. باید درسی باشد که توسط افراد در سراسر جهان یاد گرفته شود، تا هر اتفاقی که رخ می دهد را به خدای متعال واگذار کنیدهر چه انتظار بیشتری داشته باشید, قبول واقعیت سخت تر می شود, که کاملاً متفاوت از چیزی است که انتظار داشتیم. پس انتظار کمی داشته باشید و بیشتر به دست آورید.

مطالعه  تند خوانی در سخنرانی(تقویت حافظه)

راهکارهای شاد بودن در زندگی

گاهی زندگی انتخاب های ناشیانه ای ارائه می دهد – ما دوست داریم که کارها را خیلی جدی یا خیلی کم انجام دهیم. سهل انگاری به صورت اتفاقی رخ نمی دهد اما با انتخاب, اغلب توصیه می شود که به جای به تعویق انجام کارها, آنها را آهسته انجام داد.

راحت باشید، اما نه بی احتیاط

این بدین معنی نیست که در زندگی خود بیش از حد دوستانه شوید و اجازه دهید زندگیتان به هر سمتی که می خواهد برود، خودتان را کمی خشن کنید و خیلی دوستانه هم نباشید.

با کسانی که سخاوتمند هستند، بیشتر معاشرت کنید

زمانی که با افرادی هستید که به شما اهمیت می دهند و حس تعلق دارند, می توانید همان عشقی که به آن ها می دهید, عشق یکسانی را نیز دریافت کنید. چنین برخوردهایی می تواند به شما در ایجاد دوستی کمک کند که می توانند منبع شادی در زندگی شما باشند. شادی از درون می آید که افراد را با چشمان درخشان و لبخند خوش آمد گویی می بینید.

قلب شاد به معنای زندگی شاد است:

زمانی که قلب و عواطف شما سر جای خود هستند، می توانید زندگی کنید که از درام عصبی شدن دور باشید. اجازه ندهید قلب شما تکه تکه شود و از سرگرمی های کمی لذت ببرد.

برای خودتان هدف هایی تعیین کنید

داشتن حسی خوب درباره آینده ای که پیش روی شما قرار دارد، نقش مهمی در شادکامی‌تان دارد. همه ما به اهدافی نیاز داریم که به ما انگیزه دهند، این اهداف باید چالش‌برانگیز و در عین‌حال قابل دستیابی باشند. اگر هدفی غیرممکن را انتخاب کنید، در واقع استرس غیرضروری برای خودتان ایجاد کرده اید؛ بنابراین اهداف بامعنا و واقع گرایانه انتخاب کنید. این اهداف به زندگی شما جهت می دهند و احساس رضایت را برای شما به همراه دارند.

نسبت به جهان اطرافتان آگاه باشید

به اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می دهد، دقت کنید. در هنگام پیاده روی به سمت مکان مورد نظرتان، در هنگام غذاخوردن و فعالیتهای دیگر، با ذهنی آگاه به فرایندهایی که رخ می دهد دقت کنید. این آگاهی به شما کمک می کند تا با احساساتتان همراه شوید و از نگرانی برای گذشته یا آینده دست بردارید.

سعی کنید چیزهای تازه ای یاد بگیرید

یادگیری چیزهای تازه، شما را با ایده‌های نو مواجه می کند و همچنین احساس کنجکاوی و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. راه‌های زیادی برای یادگیری چیزهای تازه وجود دارد. شما می توانید مهارت یا هنری ساده، ورزش یا هر چیز ساده دیگر را از یک دوست یاد بگیرید.


همیشه لبخند بزنید

مطالعات نشان داده که لبخند زدن مانند خندیدن مزایای زیادی دارد، هنگامی که شما لبخند می زنید بدن فکر می کند که شما در حال خندیدن هستید و در نتیجه شما شادتر می شوید

می توانید یک دلیل برای اینکه به شما یادآوری کند لبخند بزنید برای خود در نظر بگیرید به عنوان مثال هر وقت می خواهید چای یا قهوه اسپرسو بنوشید لبخند بزنید از این به بعد سعی کنید در برخورد با افراد لبخند بزنید تا هم زیباتر به نظر برسید و هم شادتر شوید.

به قول فردوسی:

مده دل به غم تا نکاهد روان

به شادی همی دار تن را جوان

……………………………….

حق، تو را از بهر شادی آفرید

تا زتو آرامشی گردد پدید

پس در آرامش نمایی زندگی

وا رهی از مشکلات زندگی