آکادمی ظلی نیا

طی سالیان سال، هزاران مطالعه انجام شده است تا خصوصیات مدیران موفق، به ویژه رهبران نظامی ای که در کمال ناباوری در میدان های سخت نبرد به پیروزی های مهم دست یافته اند شناسایی شود. بازارهای تجاری امروزی نیز به میدان جنگ شبیه است.

بیش از پنجاه صفت مهم برای مدیران شناسایی شده است، اما هفت تا از آن ها مهم تر از بقیه است که این صفت ها را می توان با تمرین و تکرار یاد گرفت.

۱.بصیرت

مدیران موفق بصیرت دارند. آن ها آینده را می بینند و خیلی واضح و روشن می دانند که به کجا می روند و می خواهند به چه برسند و این طرز فکر را به اطرافیانشان نیز منتقل می کنند.

بصیرت «مدیر اجرایی» را به «رهبر انقلابی» تبدیل می کند. در حالی که مدیر کارها را به سرانجام می رساند، رهبر واقعی احساسات کارکنانش را برمی انگیزد.

ترسیم دورنما

با ارزش های خود شروع کنید. در مورد سازمان به چه اصولی اعتقاد دارید و  بر چه اصولی پا می فشارید؟ ارزش ها و اعتقادات اصلی تان که به شما انگیزه می دهند و شما را به حرکت وامی دارند، کدامند؟ شرکت تان به کدام ارزش ها پایبند است و در تمام کارهایش به آنها توجه دارد؟

مدیران موفق باور دارند که کارکنان ارزشمندترین سرمایه شان محسوب می شوند.

حال براساس ارزش هایتان، آینده ای عالی و کامل برای شغلتان تصور کنید.

سازمان می خواهد به چه هدفی برسد؟ دقیق باشید. هدف شرکت بسیار مهم است، زیرا دلیل واقعی حضورتان در آن کسب و کار است.

در هر موردی، شفاف سازی حرف اول را می زند

شاید مهمترین کمکی که می توانید در هنگام تغییرات ناگهانی و در بازارهای رقابتی، در حق سازمانتان انجام دهید، این باشد که به همه کمک کنید خونسردی شان را حفظ کنند و ارزش ها، دورنما، اهدافتان را مدنظر قرار دهند و بر آن ها تمرکز کنند. این نقطه ی آغاز مدیریت موفق است.

۲. شهامت

شهامت را به درستی مهمترین خصلت انسان دانسته اند، چون سایر ویژگی ها نیاز به آن وابسته است.

وینستون چرچیل

شهامت یعنی این که بخواهید برای رسیدن به هدفتان دل به دریا بزنید، بدون این که مطمئن باشید موفق می شوید. زیرا در زندگی یا کسب و کار، هیچ چیز قطعی نیست.

جسارت یعنی این که بخواهی کاری بدون هیچ تضمینی شروع کنی.

اگر قرار بود اول بر همه ی مخالفت ها غلبه شود، تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته بود.

سامئول جانسون

شجاعت کلید پیروزی است

وقتی برای رسیدن به اهدافتان دست به کارهای شجاعانه می زنید، مصمم تر می شوید. هر چه بیشتر برای رسیدن به آرزوهایتان دست به کار شوید، اعتماد به نفستان بیشتر می شود.

مقاومت کنید

«صبر شجاعانه» یکی از ملزومات شهامت است: توانایی ماندن در گود و تسلیم نشدن، حتی وقتی که به نظر می رسد هیچ پیشرفتی نمی کنید یا اوضاع به ضرر شماست.

آخرین زورآزمایی

مرحله ی نهایی امتحان شهامت در مدیریت بر این اساس است که در بحران چگونه عمل می کنید. بحران تنها مساله ای است که در زندگی مدیر و رهبر اجتناب پذیر محسوب می شود. بحران بهترین زمان برای امتحان قدرت رهبری و مدیریت است.

7 ویژگی مهم مدیر موفق

۳. صداقت

راستگویی قلب صداقت است. برای داشتن صداقت، همیشه باید به همه و در هر موقعیتی راست بگویید. راستگویی پایه اصلی اعتماد است و اعتماد، برای موفقیت در هر کاری لازم است.

اصل واقعیت

اصل واقعیت، کاربرد عملی ارزش صداقت است. این اصل به صداقت و روراستی نیاز دارد. برای اجرای این اصل باید مستقیماً با واقعیتِ آن روبه رو شوید. این رویارویی باید براساس حقایق باشد نه امید، آرزو و فرضیات.

مسئولیت پذیری

مدیران صادق، مسئولیت پذیرترند. آن ها بخاطر خودشان و کسب نتیجه که به دلیل تحقق آن استخدام و انتخاب شده اند، مسئولیت ها را به عهده می گیرند.

۴. فروتنی

بهترین مدیر در عین حال که محکم و قاطع است، تواضع دارد. فروتنی یعنی بپذیرید که شما هم گاهی اشتباه می کنید و به این درک رسیده اید که پاسخ تمام پرسش ها پیش شما نیست. فروتنی یعنی وقتی که لازم است، به دیگران اعتماد می کنید.

خیال نکنید تواضع از قدرتتان در چشم دیگران کم می کند. غرور بیجا اعتماد نمی آورد، اما تواضع همراه با خودباوری باعث جلب اعتماد دیگران می شود. فروتنی همیشه ثمربخش است.

یادگیری مداوم

علامت مدیران متواضع این است که همیشه سعی می کنند بهتر شوند. آنها هرگز از یادگیری دست نمیکشند. آنها تصور نمی کنند به اندازه ی کافی می دانند و مطالب دیگری برای یادگرفتن وجود ندارد.

مطالعه برای ذهن مثل ورزش برای بدن است.

7 ویژگی مهم مدیر موفق

۵. دوراندیشی

مدیران موفق این توانایی رو دارند که قبل از رقیبانشان اوضاع را پیش بینی کنند. از آنجا که رقابت روز به روز شدیدتر می شود، فقط مدیران دوراندیش می توانند ابتکار عمل را به دست بگیرند. مدیران موفق قدرت استدلال و استنباط دارند.

به آینده نگاه کنید

قدرت استنباط و دوراندیشی مدیران تمام جنبه های کسب و کار را پوشش می دهد. یکی از جنبه های دوراندیشی، پیش بینی بحران است.

مدیران موفق درباره ی آینده به طور واضح و روشن فکر می کنند. این یکی از وظایف اصلی شان است. یکی از بهترین راه ها که به مدیران کمک می کند هم بحران را پیش بینی کنند و هم فرصت ها را، فرضیه نویسی است.

۶. تمرکز

مدیر موفق همیشه بر نیازهای شرکت و موقعیت آن تمرکز می کند. به توانایی های خود و دیگران توجه می کند، به این که سازمان چه توانمندی های دارد تا در رقابت کنونی در بازار، رضایت مشتریان را به طور کامل به دست آورد.

وظیفه مدیر کمک به تک تک کارکنان شرکت است تا تمام توجه خود را بر بیشترین کمکی متمرکز کنند که می توانند به رشد شرکت بکنند.

بر آینده تمرکز کنید

مدیر موفق با همه ی توان در پی راه حل است نه سرزنش دیگران. او بیشتر مواقع در فکر راه حل است. شکایت یا انتقاد نمی کند.

تنها درمان واقعی نگرانی، هدفمندانه خود را مشغول کردن است. به عنوان مدیر، خودتان را مشغول پیدا کردن راه حل، و فکر کردن درباره ی آینده کنید، طوری که وقت نداشته باشید راجع به اتفاقات گذشته و این که چطور می شد جلوی آن را گرفت، فکر کنید.

۷. همکاری

برای این که موفق شوید، باید این توانایی را داشته باشید که همه را به همکاری وادارید. فقط به یاد داشته باشید که مدیریت یعنی بتوانید کارکنان را طوری به کار بگیرید که خود آن ها دوست داشته باشند برای تان کار کنند.

متعهد شوید که همیشه با تک تک کارکنان کلیدی تان به خوبی کنار بیایید. به این ترتیب، همکاری آن ها را به دست می آورید.

درباره ی هر چه بیندیشید، همان می شوید

فوق العاده ترین اصلی که تاکنون کشف شده و اساس آیین ها، روان شناسی و فلسفه هم به شمار می آید، این است که: « شما همانی می شوید که بیشتر اوقات درباره اش فکر می کنید.»

بهترین شرکت بهترین مدیر را دراد. دومین شرکت برتر دومین مدیر برتر را دارد. سومین شرکت برتر، در این اوضاع سخت، متأسفانه در حال خارج شدن از گود است.

مهم ترین کمکی که می توانید به شرکت تان بکنید این است که مدیر باشید. مسئولیت به نتیجه رسیدن را به عهده بگیرید و جرأت حرکت به جلو را داشته باشید.

 

 

“برگرفته از کتاب مدیریت به روش مدیران موفق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 1 =