×
خانه » مقالات » فن بیان و سخنرانی » سخنرانی حرفه ای » کنترل اضطراب در سخنرانی
24 آبان 1399

کنترل اضطراب در سخنرانی

اضطراب در سخنرانی ترسیست بسیار واقعی  که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. تقریبا ۷۵درصد از افراد برای سخنرانی در جمع مقداری اضطراب را تجربه می‌کنند.

احتمالا در هنگام سخنرانی پیچش معده، عرق کردن کف دست و خالی شدن ذهن از کلمات را تجربه کرده‌اید. زمانی که معرفی شدید و اتاق ساکت شد، چطور به نظر خواهید آمد؟‌ آیا می‌توانید بر اضطراب‌ خود غلبه کنید و با یک سخنرانی عالی، مخاطبان را شگفت‌زده (یا حداقل رضایت‌شان را فراهم) کنید یا محکوم به حمله عصبی یا حتی فلج شدن در حین ارائه هستید؟

رهایی از اضطراب یا کنترل اضطراب ؟

اگر شما هم شبیه اکثر افراد باشید، احتمالا یکی ازبزرگ‌ترین ترس‌های شما سخنرانی یا ارائه است. با این وجود چنین موقعیت‌هایی اغلب در زندگی تمامی ما پیش آمده است. احتمال دارد مخاطب شما صدها نفر نباشند، اما ارائه در مقابل کارکنان یا حتی اعضای گروه نیز یک اتفاق رایج است. شما باید استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی برای خودتان داشته باشید تا بر اضطراب خود غلبه و تمامی حواس خود را بر ارائه‌ای قوی و مؤثر متمرکز کنید.

در این مقاله قرار نیست حرفی از خلاص شدن از دست اضطراب‌ بزنیم. چرا که ارائه کاری طبیعی نیست و حتی با تجربه‌ترین ارائه‌دهندگان نیز تا حدی دچار اضطراب می‌شوند، اما نکته این است که شما می‌توانید از انرژی ناشی از اضطراب‌ خود استفاده‌ی مثبتی داشته باشید. زمانی که آدرنالین در بد‌ن‌تان ترشح می‌شود، می‌توان از انرژی آن برای برقراری ارتباط پرشور، قانع‌کننده و سرشار از اشتیاق استفاده کرد. و کلید این کار، کاهش اضطراب شماست، به این ترتیب می‌توانید انرژی‌ خود را به‌جای کنترل اضطراب، در جهت انجام فعالیت‌های مثبت استفاده کنید.

در این مقاله نکته هایی برای مهار اضطراب و کنترل آن حین ارئه گفته شده که بهتر است به یاد داشته باشید؛ منظور از طراحی تمامی این نکات  این است که به شما کمک کنند تا به جای خود و حس‌تان، بر مخاطب و نیاز‌هایش تمرکز کنید

هر چه بیشتر بتوانید عدم اطمینان‌تان را کنترل کنید، تجربه‌ی اضطراب‌تان کمتر شده و انرژی باقی‌مانده‌تان را صرف ارائه می‌کنید.

کنترل اضطراب در سخنرانی

۶ گام برای کنترل و مدیریت اضطراب سخنرانی

ما برای کنترل اضطراب در سخنرانی این ۶ گام موثر را به شما پیشنهاد می کنیم.

گام اول: شناخت مخاطب

نکته شروع آمادگی، مخاطبان هستند. به خاطر داشته باشید این سخنرانی برای شما نیست، برای آنهاست. طوری شروع کنید که گویی بازار-پژوه هستید و تصمیم گرفته اید مشتریان خود را به طور کامل بشناسید. آنها دقیقا چگونه افرادی هستند؟ مخاطبان چه کسانی هستند؟ با آنها مشورت کنید. میزان آشنایی مخاطبان با موضوع سخنرانی در چه حدی است؟ آنها تا چه حدی در خصوص حرف هایی که شما بر زبان خواهید آورد اطلاع قبلی دارند؟(این امر مشخص خواهد کرد که آیا شما پیچیده تر حرف بزنید یا ساده تر، قطعاً دل‌تان نمی‌خواهد که ارائه‌ی شما تبدیل به یک غافل‌گیری بزرگ شود.

با پرسیدن چند سوال، به نحوه ی تفکر مخاطبانتان پی ببرید. از جمله دغدغه و نگرانی و مشکلات اهداف و ارزش ها و باورهای آنها.

به مخاطبان در هنگام ورود به سالن خوشامدگویی کنید و ارتباط برقرار کنید و سعی کنید انتظارات‌شان از ارائه را متوجه شوید.

گام دوم: محتوا و مطالب خود را بشناسید

چیزی اضطراب‌آورتر از ارائه‌ی موضوعی نیست که در موردش آمادگی کاملی ندارید. منظور از آمادگی برای سخنرانی این نیست که از قبل مثل یک متخصص اطلاعات کسب کنید، اما بهتر است قبل از ارائه اطلاعات کافی داشته باشید و مطمئن شوید که مخاطب‌ و نیازهایش را به خوبی شناخته‌اید، چرا که این‌گونه می‌توانید مطالبی کارآمد به مخاطب‌ خود ارائه دهید.

مهم‌ترین نکات را انتخاب کرده و براساس مدت زمانی که دارید، آنها را بیان کنید. شما باید به یاد داشته باشید که احتمالا نمی‌توانید همه‌ی آنچه که می‌دانید را در ارائه‌ بگنجانید، چون باعث می‌شود ارائه طولانی و خسته‌کننده شود.
برای اینکه ارائه ای به یاد ماندنی و جذاب اجرا کنید، سؤالاتی مرتبط از مخاطبان بپرسید و آنها را تشویق به مشارکت کنید. این کار تجربه‌ی یادگیری را بهبود می‌بخشد و برای‌ شما وقفه‌ای کوتاه فراهم می‌کند. همینطور به شما اجازه می‌دهد تا اطلاعات‌تان را به شکل مکالمه‌ای انتقال دهید که این امر باورپذیری ارائه را بیشتر می‌کند.

گام سوم: به ارائه‌ی خود ساختار دهید

سخنرانان حرفه ای سخنان خود را از قبل به خوبی برنامه ریزی و سازماندهی می نمایند. آنها مطالب خود را دائماً می نویسند و با جابه جایی برخی نظرات و اظهاراتی که در سخنرانی خود ارائه خواهند داد آن را بازنویسی می نمایند. آنها دائما دنبال راه هایی هستند که نکات خود را موثرتر و جالب تر مطرح نمایند.

ساختاری ساده برای سخنرانی کوتاه

گشایش کلام، بر زبان آوردن آنچه که در گشایش کلام به آن وعده داده اید، صحبت های شما

ساختاری پیچیده برای سخرانی های طولانی تر

گشایش کلام، مقدمه، اولین نکته و عبور به نکات بعدی و کلیدی و در آخر جمع بندی

اگر از پاورپوینت و اسلاید استفاده می‌کنید، عبارات کلیدی را در آن به کار ببرید.

به این عبارات در زمان مناسب ارجاع دهید.

این کار به شما کمک می‌کند مطالب را با نظم بیان کنید و نیز عدم اطمینان‌تان را نسبت به حفظ بودن هر چه می‌خواهید بگویید، کنترل کنید.

گام چهارم: تمرین

سخنرانان حرفه ای مطالب خود را بارها و بارها مرور و تمرین می کنند. حتی اگر بارها همان مطالب را در سخنرانی های خود ارائه داده باشند. آنها هرگز به تجارب و حافظه خود اتکا نمیکنند، تمامی نکات در سخنرانی خود را به طور جداگانه بررسی می کنند و این کار را تا لحظه ارائه سخنرانی تکرار می کنند.

با تمرین کردن شما می توانید کلمات را به طور طبیعی بیان کنید. آشنایی کامل با موضوع باعث اعتماد به نفس می‌شود . این بدین معناست که کلمات به جای کاغذی که در دست دارید، از قلب و ذهن شما بیرون می‌آیند.

یکی از راه های پیشرفت سریع در سخنرانی این است که سخنرانی خود را ضبط کنید و سپس آن را با کسی که بازخورد صادقانه ای دارد مرور کنید.

تمرین و به کارگیری صدا همچون یک آلت موسیقی، تغییر لحن و سرعت کلام، مکث و سکوت میان کلام و رساندن صدا به آخرین ردیف مخاطبان، شما را قادر خواهد ساخت تا در هر شرایطی به نحو مؤثر سخنرانی کنید.

گام پنجم: آمادگی

حال خود برای ارائه واقعی آماده کنید.

  • با ظاهری آراسته و مناسب برای سخنرانی حاضر شوید.
  • مکان یکی از عوامل تعیین کننده در موفقیت شما در سخنرانی است زودتر رفته و با دقت بررسی کنید و تا حد امکان آماده اش کنید.
  • در صورت امکان، یک بار همه چیز را در محیط واقعی ارائه، امتحان و راه‌اندازی کنید.
  • مشکلاتی از قبیل فراموشی یا کارنکردن وسیله ای را از قبل پیش بینی کنید. و راه حل آماده ای برای هر کدام داشته باشید.
  • پاسخ‌هایتان در برابر سؤالات احتمالی را آماده کنید. سعی کنید خودتان را جای کسی بگذارید که در جلوی جمعیت می‌نشیند و همیشه از ارائه‌دهنده سؤال می‌پرسد.

گام ششم: خودتان را از درون آرام کنید

اضطراب باعث واکنش‌های روانی می‌شود که اکثر آن‌ها به افزایش آدرنالین در سیستم بدن‌تان منجر می‌شوند، می توانید با چند تکنیک ساده اضطراب خود را مهار کنید:

۱.تمرین تنفسی

وقتی نفس عمیق می کشید و آن را نگه می دارید، برای مدت کوتاهی وارد سطح آلفای فعالیت ذهنی می شوید، افکار و اعصابتان را آرام می کند و برای یک سخنرانی خوب آماده می شوید.

۲. آب بنوشید

آدرنالین باعث می شود دهان خشک و در نتیجه حرکت زبان سخت‌تر شود. یک لیوان آب در کنار خود داشته باشید. گاهی، مخصوصا زمانی که می‌خواهید بر نکته‌ای تأکید کنید، جرعه‌ای آب بنوشید.

۳. لبخند بزنید

لبخند زدن یک آرام‌کننده‌ی طبیعی است که انرژی مثبت به درون بدن‌تان منتقل می‌کند.

۴. تجسم ذهنی

هر پیشرفتی در عملکرد خارجی با پیشرفت در تصاویر ذهنی آغاز می شود.

یک تصویر ذهنی مثبت، شفاف و مهیجی از خودتان بوجود بیارید که در آن به نحو مؤثری سخنرانی می کنید. خودتان را ببینید که آرام و با اعتماد به نفس و با لبخندی بر چهره ایستاده و با مخاطبانتان صحبت کنید. و مخاطبان پرهیجان، مشتاق، خندان حذب سخنرانی شما هستند.

۵. پیشانی‌تان را فشار و ماساژ دهید

با این کار به قسمت جلوی مغز که مسئول اصلی سخنرانی در بدن است، انرژی می رسانید.

۶. بلافاصله پیش از شروع به صحبت، مکث کنید، ارتباط چشمی برقرار کرده و لبخند بزنید

ارتباط چشمی، مکث و لبخند زدن بسیار آرام‌بخش‌اند و به شما زمان می دهد که در معرض توجه همگان قرار بگیرید.

۷. سخنرانی خود را با پیامی از جانب خودتان آغاز کنید. و همچنین آرام‌تر از یک مکالمه، صحبت کنید

و وقفه‌هایی طولانی‌تر بین جملات بگذارید. این کار باعث آرام شدن‌ شما می‌شود و کمک می‌کند تا مخاطبانی که در قسمت انتهای سالن کنفرانس نشسته‌اند نیز، راحت‌تر صدایتان را بشنوند.

۸. در حین ارائه تحرک داشته باشید

این کار باعث می شود قسمتی از انرژی ناشی از اضطراب مصرف شود.

۹. سخنرانی درباره شما نیست

خودتان و دغدغه های شخصی تان در مورد اینکه آنها در خصوص شما چگونه می اندیشند را فراموش کنید در عوض، از لحاظ ذهنی و عاطفی وارد ذهن مخاطبان خود بشوید و فقط به آنها فکر کنید.

مخاطبان شما به این دلیل در جلسه حضور دارند که اطلاعاتی به دست آورند و کار شما انتقال این اطلاعات است.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم