×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » چگونه خوش بین باشیم؟
07 مهر 1398

چگونه خوش بین باشیم؟

هر کسی در زندگی با فراز و نشیب هایی مواجه می شود. در بین روزهایی که زندگی مطابق میل‌تان بوده است، طعم اتفاقات تلخ و مایوس کننده را هم چشیده‌اید؛ اما در بین سختی ها و ناملایمات زندگی، آرامش خود را حفظ می کنید و نیمه ی پر لیوان را می بینید یا تنها به کمبودها فکر می کنید؟ جواب این سوال خوشبین یا بدبین بودن شما را نشان می دهد. با یوکن همراه باشید.

اگر دیدتان به زندگی با بدبینی همراه است، نیاز دارید با اطلاع از راهکارهایی عینکبدبینی را از روی چشمان تان بردارید.

در این مقاله قصد داریم به شما یاد بدهیم چطور خوش بینی را وارد زندگی خود کنید.

شناخت خود و احساسات:

خوش بینی به معنای آن نیست که باید در هر شرایطی شاد باشید. اینکه سعی کنید خود را در مواقع بحرانی هم شاد نشان دهید، کار بسیار اشتباهی است. خودتان را با احساسات مختلف تطبیق دهید که در مقاطع مختلف زندگی بروز می کنند و بپذیرید احساسات منفی همانند احساسات مثبت، بخشی از تجربیات زندگی ما را تشکیل می دهند. باید باور کنید سرکوب کردن احساسات ممکن است باعث مشکلات عاطفی شدیدی شود. اگر احساسات خود را محدود نکنید، در مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره زندگی واکنش بهتری نشان خواهید داد. این برخورد به شما کمک می کند در موقعیت های غیرمنتظره خوش بین و منعطف باشید

احساسات منفی می توانند در طی زمان به یک عادتِ شرطی تبدیل شوند. هیچ وقت خودتان را به خاطر احساسات ناخوشایند سرزنش نکنید، زیرا با سرزنش خودتان نمی توانید به پیشرفت برسید و تنها در همان اتفاقات رخ داده خواهید ماند

سعی کنید بفهمید چه زمان هایی با احساسات منفی مواجه می شوید. برای اطلاع از زمان بروز احساسات منفی می توانید احساسات یا افکار ناخوشایندی که در طول روز برایتان رخ می دهد، در یک دفترچه شخصی یادداشت کنید. سپس علت بروز این احساسات و افکار ناخوشایند را بررسی کنید و به دنبال راه هایی برای مقابله با این احساسات و افکار منفی باشید.

تمرین  (ذهن آگاهی داشته) باشید:

ذهن آگاهی (mindfulness)

یکی از پایه های خوش بینی است که به فرد کمک می کند در لحظه، بدون هیچ پیش داوری ، به احساسات خود تسلط داشته باشد. در بیشتر مواقع، واکنش منفی وقتی بروز پیدا می کند که با احساسات خود مقابله کنید یا آنقدر مغلوب شان شوید که فراموش کنید می توانید واکنش تان را نسبت به احساسات خود کنترل کنید. برای اینکه بتوانید خود را در هنگام بروز احساسات منفی کنترل کنید، باید روی تنفس تان هم تمرکز داشته باشید، احساسات تان را بپذیرید و به جای انکار احساسات خود از آنها درس بگیرید.

مطالعات نشان می دهد مراقبه ی ذهن آگاهی باعث بهبود اضطراب و افسردگی می شود. علاوه بر آن، مراقبه ی ذهن آگاهی سبب تغییر رویه ی بدن در پاسخ به استرس می شود.برای استفاده از مزایای مثبت مراقبه نیاز نیست حتما زمان زیادی را برای انجام مراقبه در نظر بگیرید. تنها روزی 5 دقیقه انجام مراقبه ی ذهن آگاهی کافی است تا به احساسات خود تسلط یابید و آنها را بپذیرید.

به صداهای درونی خود توجه کنید:

برای اینکه ببینید دیدگاه تان

نسبت به زندگی خوشبینانه است یا بدبینانه، صداهای درونی خود را بررسی کنید،  همان حرف هایی که مدام در ذهن با خود تکرار می کنید. پیشنهاد می شود گفت و گوهای درونی که در طول روز با خود دارید، بررسی کنید. در ادامه چند شکل از تک گویی های منفی نگرانه آمده است، ببینید کدام یک از آنها را بیشتر مرتکب می شوید

آیا همیشه جوانب منفی هر اتفاق را بزرگ جلوه می دهید و جوانب مثبتش را نادیده می گیرید؟

آیا در هنگام مواجهه با اتفاقات منفی خودتان را سرزنش می کنید؟

آیا در هر موقعیتی، بدترین حالت را در نظر می گیرید؟ مثلا اگر به کافی شاپ بروید و سفارش تان اشتباهی آورده شود، از روی عادت به خود می گویید بقیه روزتان هم خراب شده است؟

آیا همه چیز را سیاه و سفید می بینید و هیچ حد وسطی ندارید؟

همیشه در زندگی به دنبال جوانب مثبت باشید:

تفکر مثبت یکی از بهترین چیزهایی است که باید برای تبدیل شدن به یک فرد خوش بین داشته باشید. پس گفت و گوهای درونی خود را به سمتی سوق دهید که بتوانید هم در خودتان و هم محیط پیرامون تان، روی جوانب مثبت تمرکز کنید.

اگر تفکر مثبت داشته باشید، سلامت جسم و ذهن خود را تضمین می کنید. از تاثیرات داشتن تفکر مثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*افزایش طول عمر؛

*درمان افسردگی؛

*کاهش احساس یاس و پریشانی؛

*تقویت سیستم ایمنی بدن؛

*بهبود سلامت جسمی و روانی؛

*کاهش خطر مرگ به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی؛*افزایش مهارت مقابله با سختی ها و شرایط پرتنش

خوش بینی واقعی را با خوش بینی کورکورانه اشتباه نگیرید

گاهی شرایطی پیش می آید که احساس حسادت سبب ایجاد افکار منفی می شود. باید بپذیرید همیشه کسانی هستند که اگر خودتان را با آنها مقایسه کنید، می بینید اوضاع خودتان خیلی بهتر است؛ پس دست از مقایسه کردن منفی با دیگران بردارید و روی نقاط مثبت زندگی تان تمرکز کنید. تحقیقات نشان می دهد، گله و شکایت افراد از مشکلات شان با احساس افسردگی و استرس ارتباط نزدیکی دارد.

*سعی کنید برای داشته هایتان قدردان باشید تا بتوانید از مقایسه های منفی در امان بمانید. از کسانی که در زندگی شما نقش داشته اند، به صورت حضوری یا از راه دور قدردانی کنید. باید به این باور برسید، توجه به نقاط مثبت زندگی نقش به سزایی در بهبود خلق و خو و احساس خوشبختی دارد.*مطالعات نشان می دهد افرادی که هر هفته تنها چند خط درباره اتفاقاتی می نویسند که سبب شده احساس قدردانی پیدا کنند، نسبت به زندگی خوش بین تر هستند.

به کارهایی مشغول شوید که باعث خندیدن یا لبخند زدن شما می شود

به خودتان فرصت شاد بودن بدهید. برای مثال، سریال های طنز تلویزیونی را تماشا کنید، در استندآپ کمدی های پیرامون تان شرکت کنید یا حتی یک کتاب طنز بخرید و از خواندنش لذت ببرید. حس شوخ طبعی هر کسی متفاوت از دیگران است، شاید یک نفر از شنیدن لطیفه ای قهقهه بزند، اما یک نفر دیگر به یک لبخند اکتفا کند. به دنبال چیزهایی باشید که با حس شوخ طبعی شما هماهنگ است و برای خندیدن به شما کمک می کند. پس راهی پیدا کنید تا حداقل روزی یک بار، باعث خندیدن یا حتی لبخند زدن تان شود. باید بدانید خندیدن یک ابزار موثر برای کاهش استرس است.

(خوش بینی به خودتان برمیگردد )

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *