×
خانه » مقالات » توسعه فردی » سبک زندگی » چطور وسواس را ترک کنیم ؟؟
10 دی 1398

چطور وسواس را ترک کنیم ؟؟

مقدمه

“او يك طرفدار وسواسي فوتبال است. اين خانم به كفش وسواس دارد. اين مرد يك دروغگوي بلااختيار است.” ما اين بيان را براي افرادي بكار مي بريم كه عملي را به طورمكرر انجام مي دهند. حتي وقتي ديگران هيچ دليلي براي آن نمي بينند. معمولاً اين رفتار مشكلي ايجاد نمي كند و حتي در برخي از مشاغل مي تواند مفيد باشد. با اين وجود، اختيار به انجام كار و انديشه تكرار شونده مي تواند به طور غيرمفيدي بر زندگيشان مسلط شود.

وسواس چیست؟؟

اختلال وسواس جبری (OCD) یک اختلال عصبی است که توسط فکرها و ترس‌های غیرمنطقی شما را به تکرار بعضی از رفتارها وا می‌دارد. افراد مبتلا به اختلال وسواس از ترس آلوده و یا نجس شدن، به کارهای اجباری مثلا شستن بیش از حد دست‌ها رو می‌آورند، تاحدیکه پوست دست‌هایشان خشک شده و ترک بردارد. این افراد برغم اینکه تلاش می‌کنند تا فکرهای وسواسی را از خود دور کنند، اما این افکار دائما در سرشان تکرار می‌شود، و این مشکل آنها را داخل چرخه ناراحت کننده، افکار وسواسی و کارهای اجباری برای راحت شدن از آن افکار می‌اندازد.

چند نوع وسواس داریم ؟؟

“وسواس فکری” این وسواس بصورت هاى مختلف خود را نشان مى ‏دهد مثل : اندیشه درباره بدن_رفتار حال یا گذشته _اندیشه افراطى 

“وسواس عملی” وسواس عملى به شکل هاى گوناگون خود را بروز مى‏ دهد مثل: شستشوى مکرر_رفتار منحرفانه_دقت وسواسى_ شمردن 

“وسواس ترس” صورت هاى ترس وسواسى مثل: ترس از آلودگى، ترس از مرگ ، ترس از دفع، ترس از محیط محدود، ترس از امرى خلاف اخلاق، ترس از تحقق آرزو

“وسواس الزام” در این نوع وسواس، نمى ‏تواند خود را از انجام عمل و یا فکرى بیرون آورد، و در صورت رهایى از آن فکر و خوددارى از آن عمل، موجبات تنش در او پدید خواهد آمد.

شایع ترین علائم و نشانه های وسواس

وسواس به شکل‌های مختلف می‌تواند بروز پیدا کند، اما شایع ترین انواع علائم آن عبارت است از:

*وسواس قرینگی و اجبار تکرار

*وسواس آلودگی و اجبار به شستشو

*وسواس شک و تردید و اجبار به چک کردن مکرر

*وسواس و اجبار صرفه جویی و ذخیره کردن

وسواس‌های جنسی یا مذهبی و اجبارهای مربوط به آن (داشتن افکار و تکانه های واضح جنسی و یا وسواس‌هایی در مورد وضو گرفتن و نماز خواندن صحیح)

آدم های وسواسی چه علائمی دارند ؟؟

علائم و نشانه های وسواس گاه به قدری شدیدند که به راحتی قابل تشخیص هستند، اما در نهایت برای درمان و تشخیص وسواس باید به یک روانشناس مراجعه کرد. اختلال وسواس فکری-عملی، یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی افراطی درمورد جزئیات موضوعی و کمال طلبی همراه است، تا حدی که منجر به از دست دادن انعطاف پذیری و کارکرد اجتماعی می‌شود. در اختلال وسواس فکری عملی افکار وسواس‌ گونه و اضطراب آور با وسواس‌های عملی همراه می‌شود. وسواس‌های عملی، کارهای وسواس‌گونه هستند که فرد برای کاهش وسواس‌های فکری خود انجام می‌دهد. فکرها و رفتارهای وسواس به صورت غیر ارادی وارد ذهن فرد می‌شوند. برای درمان وسواس فکری-عملی از دارو درمانی و رفتار درمانی استفاده می‌شود.

روش های درمان وسواس

روش‌های متعددی برای درمان وسواس به وجود آمده که متخصص با توجه به معیارهای متعدد بیمار را تحت درمان قرار می‌دهد. وسواس بیماری نیست که به تنهایی قابل حل باشد. وسواس نوعی از اختلالات اضطرابی است و به همین دلیل نیاز به درمان تخصصی دارد. مشاوره وسواس به شما کمک می‌کند تا بهترین شیوۀ درمانی پیش گرفته شود. متداول‌ترین درمان های وسواس:

دارو درمانی

معمولا داروهایی که در درمان اختلالات افسردگی یا سایر اختلالات روانی به کار می‌روند، در درمان وسواس فکری-عملی مؤثر هستند. اثرات اولیه داروها پس از چهار تا شش هفته دیده می‌شود ولی برای کسب بالاترین نفع درمانی هشت تا شانزده هفته وقت لازم است. در درمان از داروهای کلومی پرامین، ونلافاکسین، پیندولول و فنلزین استفاده می‌شود.

رفتار درمانی

درمان‌های رفتاری وسواس با استفاده از تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود. حساسیت زدایی، ایستاندن فکر، غرقه سازی، انفجار درمانی و شرطی سازی بیزارگرانه از روش‌های رفتار درمانی وسواس می‌باشند (این درمان‌ها باید توسط پزشک متخصص انجام شود و در صورتی مؤثر هستند که بیمار علاقه‌مند به درمان و بهبود یافتن باشد و به خواسته خود مراجعه کرده باشد). این درمان نسبت به درمان دارویی عوارضی نداشته و در بلند مدت اثر درمانی بهتری دارد.

چگونه با یک برنامه ریزی مناسب بدون دارو از شر وسواس خود راحت شویم؟؟

*انجام مدیتیشن 10بار در روز

مدیتیشن، یکی از روش‌های درمانی اختلال وسواس اجباری و اختلال شخصیت وسواسی، به‌شمار می‌رود

انجام ورزش‌ها و نفس‌گیری، روزی یک‌بار­_

_مرحله‌ی ریلکس کردن اندام‌ها

_مرحله‌ی شمارش معکوس: از 5 تا یک بشمارید و کم‌کم چشم‌های خود را باز کنید. بدن خود را حرکت دهید تا کاملاً از آن آگاه گردید. پس از آن‌که احساس کردید در بیداری کامل هستید، بلند شوید.

پیاده روی کردن روزانه به مدت نیم ساعت*

*در معرض طبیعت قرار بگیرید

به دریا یا جنگل بروید،وقت خود را صرف دیدن جاهایی که دوست دارید بکنید.

*کار های روی مخ انجام دهید

به طور مثال اگر عادت دارید روزی چندین بار حیاط خود را تمیز کنید،برای چند روز دست نگه دارید ، این کار باعث اذیت شما میشود اما در آخر میتوانید به خود ثابت کنید که با انجام ندادن تمیز کاری های زیادی به شما آسیبی نمیرسد.

*تغییر محیط_بودن با جمع

میتوانید وقت بیشتری با بقیه بگذرانید و فکر خود را کمتر مشغول کنید.

*برای خودتان هدیه بگیرید

به طور مثال میتوانید یک شاخه گل به خود هدیه دهید.

*قبل از انجام کاری 3 ثانیه طلایی صبر کنید

قبل از انجام کاری یا گفتن حرفی چند ثانیه مکث کنید،در ذهن خوردشمارش کنید و بعد به کارتون ادامه دهید.

*از ذکر ها استفاده کنید

با گفتن ذکر یا خواندن قرآن یا دعا آرامش درونی خود را افزایش دهید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *