×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » چطور شفاف صحبت کنیم؟
30 فروردین 1399

چطور شفاف صحبت کنیم؟

برای شفاف صحبت کردن،ابتدا باید آنچه را که می خواهید انتقال دهید، در ذهن خودتان روشن و شفاف باشد؛ بنابراین شما باید یک دیدگاه داشته باشید و بخواهید افکار، احساسات و عواطفتان را با دیگران در میان بگذارید تا بتوانید آن دیدگاه را منتقل کنید.وقتی بدانید چه چیزی را می خواهید به شنونده انتقال دهید، چه چیزی را میخواهید در قبال ارتباطتان به دست آورید و آن قدر به خودتان اعتماد دارید که ضعفتان را نشان دهید و بر ناامنی هایتان غلبه کنید، آن وقت است که آماده اید با شفافیت صحبت کنید.

همچنین، مطمئن شوید که آنچه می گویید ارزش گفتن دارد. شک ندارم که گاهی اوقات با کسانی از دوستان، خانواده یا همکاران مواجه می شوید که مطالب بی معنا و چرندی می گویند. آن  ها فکر می کنند تجزیه و تحلیل های هوشمندانه و خردمندانه ای ارائه می دهند. مطمئنا این وضعیت می تواند آزار دهنده باشد، بنابراین حماقت را کنار بگذارید و به خاطر داشته باشید که شفاف بودن به هنگام صحبت کردن، به شما قدرت می بخشد.

بلند صحبت کنید. دیگران می خواهند مطالب شما را بشنوند، اگر مِن مِن کنید، لکنت زبان داشته باشید و نتوانید پیامتان را انتقال دهید، چیزی نمی گذرد که شنوندگان علاقه شان را از دست می دهند. صحبت کردن با شفافیت، مستلزم این است که با دیگران سطوح عاطفی و ذهنی تعامل داشته باشید.

به شما کمک خواهم کرد منظورتان را روشن کنید و تکنیک هایی هم برای تقویت پیام با استفاده از ذهن، جسم و صدا ارائه خواهم کرد. چند نکته ی ساده در مورد نحوه ی تاکید بر مطالب، انتخاب جملات و تعامل با مخاطبان مطرح می کنم، طوری که با عمل به آن ها، مخاطبان چشم به دهان شما بدوزند.

روشن کردن منظورتان

داشتن یک منظور، مقصود یا هدف در ذهنو اطلاع از آنچه می خواهید به دست آورید برای برقراری ارتباطی موثر ضروری است؛ امتا اگر نتوانید منظورتان را طوری انتقال دهید که شنونده آن را بفهمد، زحمتتان به هدر خواهد رفت.داشتن یک منظور روشن و انتقال به نحوی که شنونده بتواند آن را درک کند، متمایز کننده ی یک گوینده ی خوب از یک گوینده ی بزرگ و تواناست. وقتی شما با شنوندگان ارتباط برقرار می کنید و به آن ها متعهد می شوید و ارزش های ملموسی به زندگی شان می افزایید، به فردی برجسته و موفق در برقراری ارتباط با دیگران تبدیل می شوید.

سوء برداشت و درک نکردن منظور یک پیام، از عوامل اصلی مانع برقراری ارتباطی موثر به شمار می آید. بله، صحبت کردن با صدای بلند برای شنیده شدن کافی است و استفاده از واژگانی که شنوندگان بفهمند، اهمیت دارد؛ امااگر آن ها نکته ی آنچه را که می گویید متوجه نشوند، منظورتان را به راحتی درک نمی کنند.

به عنوان کسی که می خواهید ارتباط برقرار کنید، باید هدفتان این باشد که کاری کنید شنونده شما را درک کند و منظورتان را بفهمد.

افراد بسیار موفق در برقراری ارتباط، به روشنی می دانند که می خواهند چه تاثیری روی شنوندگان بگذارند، اینکه می خواهند با آن ها چالش داشته باشند، به هیجان بیاورند یا تحریک و ترغیبشان کنند. هدفتان هر چه باشد، مطمئن شوید که تمام وجودتان را فرا گرفته است. وقتی هدف شما خودتان برا به هیجان بیاورد و تحریک کند، آن وقت می توانید با شنوندگان ارتباط برقرار کنید و به آنها انرژی بدهید، طوری که هر چه از آن ها بخواهید با اشتیاق بپذیرید.

مراجعه کنندگان اغلب از من می پرسند که چطور می توانند مقصودشان را با مضمون حرف ها و صدایشان هماهنگ کنند. من تشویقشان می کنم که هر چه بیشتر خود و دیگران را از مقصود و منظورشان آگاه کنند؛ زیرا آگاهی، کلید ارتباط شفاف است. به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید هر بار که صحبت می کنید، منظورتان را روشن و شفاف بیان کنید:

با خودتان روراست باشید:

به نحوه ی تفکر و احساس، نگرش ها و باورهایتان توجه کنید. تفکرات ، احساسات و نگرشی که دارید به مخاطبان تان منتقل می شود.

به شنوندگان توجه و از خودتان در مورد نحوه ی تفکر و احساس آن ها سوال کنید:

چه نگرش ها و عقایدی ممکن است داشته باشند؟ به علاوه از آن ها بپرسید چه احساسی دارند، چه چیزی برایشان اهمیت دارد و چه مسائلی دارند. هر چقدر بیشتر درباره ی شنوندگان بدانید، بهتر می توانید منظور و مقصودتان را با دغدغه ی آن ها هماهنگ کنید.

تصمیم بگیریدچه میخواهید به دست آورید:

ممکن است هدفتان ترغیب شنوندگان برای انجام یک کار یا صرفا سرگرم کردن آن ها باشد. ممکن است بخواهید گلایه ای مطرح یا تقاضای کمک کنید.دلیل شما هر چه باشد، آن را یادداشت کنید و وقتی دارید صحبت می کنید، آن ایده را مقابل ذهن تان بگیرید.

در پی این باشید که هدفتان را با هدف مخاطبان تان هماهنگ کنید:

روی زمینه هایی کار کنید که هدف شما و قصد شنوندگان از شنیدن، با هم تلاقی می کنند و از این مسئله به عنوان راهبردی در ارتباطتان استفاده کنید.

دیدگاه و شخصیت منحصر به فردتان را در سخنرانی نشان دهید تا دیگران واقعا همان چیزی را بشنوند که شما باید بگویید:

وقتی با شفافیت و اعتماد به نفس صحبت می کنید و به چیزهایی که می گویید اعتقاد دارید، مخاطبان نیز به هدف شما پی می برند.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *