×
خانه » مقالات » توسعه فردی » سبک زندگی » چطور فرد منظمی باشیم؟؟
24 دی 1398

چطور فرد منظمی باشیم؟؟

نظم داشتن یعنی پیوستگی و سامان داشتن. در واقع وقتی که ما در حال صحبت از نظم هستیم، منظور این است که تعدادی از کارها به صورت زنجیر وار و پیوسته و مرتب انجام شوند. در هر حوزه‌ای که تصور کنید نظم عامل ایجاد پیوستگی و تناسب میان اجزای مختلف آن حوزه است. اگر نظم وجود نداشته باشد بدون شک شما نمی توانید برنامه های خود را آن گونه که مد نظر دارید به سمت جلو هدایت کنید. زیرا باید یک نظمی وجود داشته باشد که به برنامه‌های شما جهت و مفهوم مناسبی بدهد.

داشتن نظم و انظباط تاثیرات مثبت عدیده ای در کار و زندگی هر فرد دارد ، وقتی صحبت از نظم می کنیم منظورمان فقط مرتب بودن اتاق کارتان یا خانه نیست بلکه بخشی از این نظم در ذهن شما قرار دارد. ترتیب شروع کردن برای مبارزه با این بی نظمی هم در عین حال مهم است. بسیاری از بی نظمی ها نه در وسایل که در ذهن ما جا دارند.

چرا باید منظم باشیم؟

نظم به زندگی شما مفهوم می‌دهد. اگر هدفی وجود نداشته باشد قطعاً منظم انجام دادن کارها و رعایت نظم و اصول مربوط به آن هیچ مفهومی نخواهد داشت. بنابراین زمانی که صحبت از نظم می‌شود، باید در پی آن هدفی نیز وجود داشته باشد. در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد برای اینکه فرد به قاعده نظم پایبند باشد!

چطور فرد منظمی باشیم؟

1. یادداشت کنید

هر کاری که برایتان پیش می آید که باید انجام دهید را همان لحظه یادداشت کنید.

با یادداشت کردن آن را هیچ گاه از یاد نخواهید برد.

افراد منظم لیستی از کارهایی که باید انجام دهند را همیشه با خودشان دارند.

اصلا اگر کارهای خودشان را یادداشت نکنن دچار تنش درونی و تشویش می شوند.

اینکه شخصی همه ی کارهایی که باید انجام دهد یا تاریخ تولدها را یادش می آید اصلا معجزه نیست. او همه ی این ها را یادداشت می کند و در جلو چشمانش قرار دارد.

2. برای کارهایتان زمان مشخص کنید

شاید تا بحال در ارتباط با برنامه ریزی زیاد شنیده و خوانده باشید.

ولی چیزی که در حال از اهمیت زیاد برخوردار است مسئله نحوی برنامه ریزی است.

توصیه می شود برای انجام کارهایتان اولویت بندی داشته باشید و به صورت هفتگی کارها را دسته بندی کنید.

اول کارهای بسیار مهمی که در طول هفته باید انجام بگیرد را مشخص کنید و برای آن هم زمان پایانی مشخص کنید.

پس از مشخص نمودن کارهای بسیار مهم به ترتیب سروقت کارهای مهم٬ کمی مهم و کمتر مهم بروید.

کارهای روزمره را چطور برنامه ریزی کنیم؟

یکسری از کارهای روزمره نیاز به برنامه ریزی ندارند.این سری کارهای شبیه به صرف صبحانه و مطالعه کتاب و … باید جز عادات ما باشند و همیشه در زمان و مکان خاص خودشان اتفاق بیافتند.

3.جای خواصی داشته باشید

یکی از معضلاتی که آدم های بی نظم دارند گم کردن وسایل و اشیا خودشان است.

مثلا کلید. شما با کلیدهایتان چیکار می کنید که گم نشوند؟

خیلی ساده است. برایشان یک جای مشخصی مثل آویز کلید مشخص کنید.

این مسئله باید تبدیل به عادت  شود. یعنی همین که به خانه یا محل کار رسیدم آن را ناخودآگاه سرجایش بگذاریم.

3. روی میزتان را مرتب کنید

میز کار شما اغلب هزاربیشه‌ای است که روی آن کاغذهای قدیمی، پروژه‌های آینده، پرونده‌هایی که هم‌اکنون روی آنها کار می‌کنید و یک خروار کاغذ وجود دارد که هنوز دور نینداخته‌اید. با اینکه برخی از افراد ادعا می‌کنند با یک میز شلوغ و بهم‌ریخته بهتر کار می‌کنند، اما این وضعیت برای بسیاری از ما ناخوشایند و گیج‌کننده است.

اگر می‌خواهید نظم را تجربه کنید، پس مرتب کردن میز کار یک استراتژی هوشمندانه است. شاید این کار، ابتدا وقت‌گیر باشد، پس بهتر است آخر روز کاری یا آخر هفته را به این کار اختصاص دهید. مهم است این کار را آهسته انجام دهید، به‌ویژه اگر میز کار شما به شدت بهم‌ریخته است!

4. از تقویم‌ها یا برنامه‌ریزهای دیجیتالی استفاده کنید

بسیاری از افراد در برنامه ریزی زمانی‌شان از این ابزار کمک می‌گیرند تا از کارهایشان عقب نمانند.

برای مثال، بسیاری از تقویم‌های دیجیتالی مانند Outlook و iCal به شما امکان کدگذاری رنگی کارها را می‌دهند. شما از رنگ قرمز برای کارهای فوری، از رنگ سبز برای فرصت‌های تمدیدشده و از رنگ آبی برای کارهایی که اولویت پایینی دارند، استفاده می‌کنید. کدگذاری رنگی کمکی است به شناسایی فوری کارهایی که باید اول از همه به آنها رسیدگی کنید.

5. کارهایتان را به تعویق نیاندازید

هیچ گاه اجازه ندهید کارهایتان حتی چند دقیقه هم به تعویق بیافتند.

برای تمرین تبدیل شدن به شخصی منظم همان لحظه آن را انجام دهید و تا زمانی که تمامش نکرده اید دست از کار نکشید.

چیکار کنیم اگر خسته شدیم؟

خیلی از ماها به بهانه ی اینکه خسته شده ایم دست از کار می کشیم در صورتی که برای تبدیل شدن به شخصی منظم باید ادامه داد.

شما می توانید از تکنیک ۵ دقیقه استفاده کنید.

به خودتان بگویید ۵ دقیقه ادامه می دهم و بعد ولش می کنم و همینطور ادامه دهید.

شما مسلما بیشتر از ۵ دقیقه ادامه خواهید داد و حتما آن را تمام خواهید کرد.

لطفا کارها را نیمه کاره رها نکنید.

6. برای کارهای کوچک هم برنامه‌ی زمانی داشته باشید

اگر یک کار یا پروژه نیاز به پیش‌زمینه دارد (مثلا خرید شیرینی و قهوه برای جلسه‌ی اعضا)، پس برای این کارهای کوچک هم برنامه‌ریزی کنید. این کار به شما کمک می‌کند برای انجام تمام کارها، زمان کافی اختصاص بدهید.

7. واگذاری مسئولیت ها

اگر مسئولیت شغل و یا خانواده ای را بر عهده دارید٬ کارها را واگذار کنید.

خیلی از ماها فکر می کنیم که فقط خود ما هستیم که می توانیم کارها را به بهترین وجه انجام دهیم و به بقیه اعتماد نمی کنیم.

در صورتی که با واگذاری کارها به دیگران هم سر خودمان خلوت می شود هم می توانیم به کارهای مهم خودمان برسیم.

حقیقتی تشویق کننده تر از این سراغ ندارم که انسان با تلاش آگاهانه و منظم می تواند زندگی خود را متعادل سازد. (هنری دیوید ثورو)

« کار به اندازه زمانی که برای آن در نظر گرفته شده است، طول می‌کشد.»

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *