×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آداب معاشرت » چطور عملکرد خودمان را افزایش دهیم ?
09 فروردین 1400

چطور عملکرد خودمان را افزایش دهیم ?

هر روز که علم پیشرفت میکند و ارتباطات بیشتر میشود ،دستاوردها وعملکرد شخصی افراد کاهش می یابد . اغلب مردم جهان بسیار خسته تر و بی حوصله تر از گذشته هستند وبه سختی میتوانند بر انجام یک کار بزرگ تمرکز کنند .

این موضوع دلایل مختلفی دارد وبه موارد فراوانی بستگی دارد ؛از آلودگی هوا گرفته تا افزایش اطلاعاتی که در روز با انها برخورد میکنیم؛ولی نکته ی مهمی که در این مقاله به آن میپردازیم آن است که اغلب افراد به خودشان وبدنشان به عنوان سرمایه ارزشمند نگاه نمیکنند.وبا عملکرد آن آشنا نیستند ودر حفظ ونگه داری آن نمیکوشند .

سلامتی ،شادابی وافزایش عملکرد سه عامل مربوط به همدیگر هستند وکسی نمیتواند در بدترین شرایط سلامتی باشد ،شاداب نباشدودر عین حال عملکرد بالایی از خود نشان دهد.

پس تا دیر نشده ،بیایید با این اصول آشنا شویم وبا ایجاد تغییراتی  در زندگی وعادت های روزانه خود ،سلامتی وعملکرد بهتری داشته باشیم .

ما میتوانیم زندگی فوق العاده ای داشته باشیم وهرروز از سلامتی ،شادابی وعملکرد خارق العاده خود لذت ببریم.زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که سالهای سال از آن را بدون دستاوردی قابل توجه سپری کنیم .امیبر کبیر فقط سه سال وزارت کرد ودرهمین مدت کوتاه مدرسه دارالفنون را تاسیس کرد،روزنامه وقایع اتفاقیه را منتشر کرد ،قراولخانه ایجاد کرد واصلاحات اجتماعی بزرگ را انجام داد.

فرض کنید میتوانستیم کارهای پنج سال آینده را فقط در یک سال انجام دهیم در این صورت از زندگی خود بهره بسیار بیشتری میبردیم .انجام کارهایی که آدم های معمولی در پنج سال انجام میدهند در یک سال ، دور از واقعیت نیست . فقط باید با روش های افزایش عملکرد آشنا شویم و آن ها را هر روز به کار گیریم .

افزایش عملکرد

رازهای افزایش عملکرد

1-تصمیم آگاهانه برای داشتن عملکرد خارق العاده

اولین قدم برای افزایش عملکرد ،تصمیم آگاهانه است . فرض کنید درحال قدم زدن برای رسیدن به مکانی خاص هستید . ناگهان به ساعت نگاه میکنید و متوجه میشوید که دیر شده است .تصمیم میگیرید که سرعت خود را افزایش داده وسریع تر قدم بردارید .این تصمیم باعث افزایش سرعت شما ورسیدن به موقع به محل مورد نظر میشود .

دربسیاری از کارهای فرد هیچ تصمیمی برای انجام سریع تر کارها نداریم وهمین باعث میشود کار بیشتر طول بکشد . اگر در دوره های تند خوانی شرکت کرده باشید حتما میدانید که یکی از اصول اولیه آن است که تصمیم بگیریم سریع تر بخوانیم .همیشه زمان انجام کارها را انادازه بگیرید وسعی کنید این زمان را کاهش دهید.

افزایش عملکرد

عملکرد خارق العاده چیست ؟

گذشتن از معیار های رایج در انجام کارها به صورت پایدار و در طولانی مدت .برای داشتن عملکرد فوق العاده باید فراتر از باورهای عمومی حرکت کنیم .

از قفس دیدگاه های محدود کننده خارج شوید

بعضی از افراد در قفسی زندگی میکنند که توسط دیده گاه های دیگران ساخته شده است . آنها خودشان را به نظرات دیگران محدود میکنند . این افراد زندگی بسیار تکراری و محدود کننده ای دارند و ار آزمودن موارد جدید هراس دارند . اگر دیگران میگویند نمیتوانید در سه ماه نواختن حرفه ای یک ساز را بیاموزیم ،به راحتی قبول میکنیم .افرادبا عملکرد خارق العاده معیار های جدیدی را تعریف میکنند . در واقع آن ها آن قدر عملکرد خود را افزایش میدهند تا به جایی برسند که فقط یک رقیب داشته باشند ،یعنی خودشان !بیل گیتس موسس مایکروسافت میگوید:؟«بزرگترین رقیب خودتان باشید!»

بریم سراغ قانون پارکینسون

قانون پارکینسون میگوید :«مدت انجام یک فعالیت ،در زمانی که برای آن در نظر گرفته ایم منقبض یا منبسط میشود .»

گاهی مجبور میشویم فقط دو ساعت در محل کارمان باشیم وپس از آن باید خارج شویم تا به کار های مهمتری برسیم . شاید برای شمکاهم پیش آمده باشد که درکمال تعجب در می یابید کارهای ضروری ان روز را در همان دو ساعت به پایان رسانده اید . چرا هرروز با این دید کار نکنیم که تمام کارها باید در همان دو ساعت اول روز تمام شود .

یکی از روش های استفاده از قانون پارکینسون آن است که در برنامه روزانه برای هر فعالیت ،فرصتی معادل نصف زمان همیشگی را در نظربگیریم و تصمیم بگیریم سریع تر کار کنیم . به همین تغییر ساده میتواند زمان انجام کارها را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

آیا مدیریت زمان کافی است ؟

بسیاری از افراد ، افزایش عملکرد را با مدیریت زمان یکسان می دانند و وقتی درباره انجام کارهای بیشتر صحبت میکنیم ،بلافاصله میگویند تنها راه آن است که در مدیریت زمان مهارت بیشتری کسب کنیم .

افرادی که در مدیریت زمان قوی هستند معمولا برنامه ریزان قدرتمندی هستند و هر روز برنامه می نویسند و سعی میکنند فهرست کارهای روزانه را پیش ببرند وهرمورد را پس از انجام آن تیک بزنند .

افزایش عملکرد

2-مدیریت انرژی

برای افزایش عملکرد شخصی علاوه بر مدیریت زمان باید بر مدیریت انرژی تمرکز کرد . ماچهار منبع اصلی انرژی داریم که با مدیریت صحیح آنها عملکرد افزایش می یابد .

انرژی فیزیکی

اولین منبع انرژی فیزیکی و قدرت جسمانی ما است . بدون انرژی فیزیکی انجام هیچ کار بزرگی امکان پذیر نیست . بدون انرژی جسمانی کافی ،هیچگاه نمیتوانیم عملکرد بالایی داشته باشیم .

ما برای انرژی جسمانی خود اهمیت بسیار کمی قائل هستیم . معمولا به راحتی ساعات هواب را به کار های دیگر اختصاص می دهیم .با خوردن غذاها وخوراکی های مضر به بدن لطمه می زنیم .

این ضرب المثل قدیمی کاملا درست است که «عقل سالم در بدن سالم است.»

انرژی احساسی

دومین منبع ما انرژی احساسی است . وقتی انرژی احساسی ما در شرایط مناسب باشد بهتر میتوانیم مسائل را حل کنیم وبرمشکلات و موانع غلبه کنیم . در شرایط احساسی نامناسب معمولا انرژی جسمانی هم به سرعت تقلیل می یابد .

انرژی فکری

سومین منبع ،قوای ذهنی ما است . آشنایی بهتر با عملکرد مغز و استفاده بهتر از این پدیده خلقت میتواند باعث انجام کار های بسیار خارق العاده شود . مغز انسان پیچیده ترین دستگاه در کائنات است .هرچه از آن بیشتر و صحیح تر استفاده کنیم عملکرد آن افزایش می یابد . فردی که ذهنش خسته است نمی تواند کارهای بزرگ انجام دهد و کیفیت تصمیماتش کاهش می یابد .

انرژی روحیه

چهارمین منبع انرژی ،کسانی که از روحیه بالایی برخوردارند کارهای سخت تر وبزرگتر از افرادمعمولی انجام میدهند .

افزایش عملکرد

3-تمرکز ،تمرکزو تمرکز

یکی از مهمترین مهارت ها برای افزایش عملکرد ،توانایی تمرکز بهتر است . تمرکز را میتوان «بودن در لحظه »و ادامه کار تا پایان یافتن آن تعریف کرد .

افزایش عملکرد

4- بهانه مممنوع !

یکی از موانع افزایش عملکرد آن است که بهانه هایی برای انجام ندادن کارهای مهم و ارزشمند پیدا کنیم .افراد تاثیر گذار افرادی هستند که تمامی بهانه ها را فراموش میکنند وبه این فکر میکنند در شرایط کنونی چگونه می توان کارهای ارزشمند انجام داد.

هنری فورد موسس شرکت اتومبیل سازی فورد جمله بسیار معروفی دارد که میگوید :«اگر فکر میکنید موفق میشوید یا اگر فکر میکنید شکست میخورید ،هر دو صورت حق با شماست ».

افزایش عملکرد

5- توجه به عملکرد تناوبی بدن

یکی از مهمترین کشفیات دانشمندان در حوزه افزایش عملکرد ،تناوبی بودن عملکرد بدن انسان است.

بدن انسان وقتی بالاترین عملکرد و کارایی ممکن را از خود نشان میدهد که به صورت متناوب انرژی شدیدی را مصرف کند و سپس به بازیابی انرژی بپردازید.

ظرفیت بدن

بدن انسان میتواند ظرفیت خود را به صورت مداوم افزایش دهد. «ظرفیت »توانایی مصرف انرژی در یک بازه زمانی مشخص است .ما میتوانیم عادت کنیم در یک  زمان مشخص انرژی بیشتری را مصرف کنیم والبته بعد از آن بلافاصله باید به بازیابی انرژی بپردازیم .

استفاده از 90 دقیقه طلایی !

روز کاری را به بازه های زمانی 90 دقیقه ای تقسیم کنید . 90دقیقه با تمام قوا کار کنید وسپس به استراحت وبازیابی انرژی بپردازید .پس از استراحت 90 دقیقه بعدی را آغاز کنید .

آرامش یا اضطراب ؟

بدن انسان طوری طراحی شده که اگر برای مدت طولانی در آرامش کامل باشد یعنی از لحاظ فیزیکی ،احساسی ،فکری و روحیه ای حداقل انرژی را مصرف کند ،عملکرد آن کاهش می یابد .عکس این موضوع هم صادق است ،اگر کاملا تحت فشار باشیم یعنی برای مدتی طولانی از تمام این چهار انرژی بیش از حد استفاده کنیم ،عملکرد ما باز کاهش می یابد .

حل مشکل اضطراب و عصبانیت

اگر در روز کاری معمولا عصبانی هستیم یا احساس خستگی میکنیم یا اضظراب شدیدی داریم معمولا ریشه آن نبود تعادل در مصرف وبازیابی انرژی است .

6- استراحت مناسب

یکی از راز های بزرگ عملکرد خارقالعاده ،استراحت کافی ومناسب است .با استراحت مناسب منابع انرژی مناسب است.

با استراحت مناسب منابع انرژی ما مجددا شارژ میشوند وا را برای انجام کار سخت بعدی –مصرف انرژی –آماده میکنند .عملکرد بسیاری از افراد پایین است ؛زیرا به درستی استراحت نمی کنند ودرنتیجه انرژی آنها به اندازه کافی بازیابی نمی شود .

خیلی ها تصور می کنند در حال استراحت هستند ،در حالی که چنین نیست . ساده ترین تعریف استراحت «جدا شدن کامل از یک کار وبازیابی انرژی است .»جدا شدن از یک کار ،صرفا جدا شدن فیزیکی نیست .

سه نوع استراحت

فعالیت هایی که برای استراحت خود انتخاب میکنیم به سه دسته تقسیم  میشوند .ما به سه نوع استراحت نیاز داریم :روزانه ،هفتگی و فصلی .

 

افزایش عملکرد

محمد ظلی نیا

مدرس توسعه فردی و مالی، نویسنده کتاب انسان قدرتمند، برگزار کننده سمینارهای مختلف در سراسر کشور، بنیانگذار موسسه رواق اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 9 =