×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » نگرش مناسب هنگام صحبت کردن
26 فروردین 1399

نگرش مناسب هنگام صحبت کردن

انتخاب نگرش مناسب

هر کسی برای خودش یک (نگرش راهبر) دارد که شیوه ای از نگاه او به زندگی و محرکرفتار و تعیین کننده ی طرز تفکر و احساسات اوست. نگرش کلی شما چه مثبت باشد، چه منفی و چه دو وجهی، ارزیابی تان از افراد، اشیاء و فعالیت ها بر نگرش دیگران به شما تاثیر می گذارد. در نتیجه، نگرش شما تعیین کننده موفقیتتان، هم در زندگی فردی و هم در زندگی حرفه ای است.

طبق گفته های کارل یونگ، روان شناس سوئیسی قرن بیستم، سنگ بنای شخصیت در هنگام تولد گذاشته می شود

از طرف دیگر،نگرش هایتان نتیجه ی مشاهدات و برخورد های مستقیم شماست و بسته به تجربیاتتان می تواند تغییر کند، بنابراین اگرچه نگرش ها می توانند تاثیر عمیقی بر رفتار شما داشته باشند، همچون نقوش روی سنگ تغییر ناپذیر نیستند و همان عوامل خاصی که باعث می شوند شما یک نگرش پیدا کنید، در زمان دیگری ممکن است موجب تغییر در دیدگاهتان شوند؛ مثلا برای رفع کشمکش های درونی در خصوص یک مسئله ی سیاسی، ممکن است یک نگرش را بر نگرش دیگر ترجیح دهید.

همانطور که برایان تریسی نویسنده یبین المللی و مربی موفقیت می گوید: شما نمی توانید روی آنچه برایتان اتفاقمی افتد کنترل داشته باشید، اما می توانید نگرش خود را درباره ی آنچه برایتان اتفاق می افتد کنترل کنید؛ یعنی به جای اینکه اجازه دهید تغییرات بر شما مسلط شوند، شما بر آنها تسلط یابید.

هر نگرشی که از خود بروز می دهید، احتمالا همان نگرش را نیز دریافتخواهید کرد.

استفاده از عبارت من

عبارت من مبنایی فراهم می کند تادو طرف به کمک هم و با ایجاد اعتماد، باهمدیگر روابطی سالم، صادقانه و صریح داشته باشند. وقتی شما از دیدگاه خود صحبت می کنید و دیگران را به خاطر آنچه احساس می کنید سرزنش نمی کنید یا مسئولیتی به گردن شان نمی اندازید، در حقیقت مسیر برقراری ارتباطی منصفانه، سازنده و عاری از قضاوت و مقصر شمردن دیگران را هموار می سازید.

وقتی روابط به خاطر جرو بحث ها، بی اعتمادی یا جریحه دار شدن احساسات تیره شده اند، عبارت (من) پلی است برایبرقراری ارتباط. در مقایسه با عبارات (شما) که در بردارنده ی توهین، افترا و سرزنش اند. این گونه عبارات، اطلاعاتی را درباره ی احساسات شما ارائه می دهند که کمتر تهدید آمیز است.

پیشنهاد های زیر به شما کمک می کنند که با (من) عبارات موثر و خالی از تهدید بسازید که نشان دهنده ی نگرش مثبت و سازنده ی شماست:

به صورت مشخص و واضح صحبت کنید

گفتن اینکه (وقتی شما در مهمانی مرا نادیده می گیرید، احساس می کنم به من کم توجهی شده.) نوعی محکوم کردن است..در عوض جمله ی (دیشب تنهایم گذاشتی آزرده خاطر شدم.) روشن و مشخص است و احساسات شمارا بدون هیچ گونه سرزنشی انتقال می دهد.

کلمات (باید) و (می بایست) را کنار بگذارید

وقتی با گفتن (شما باید …) یا ( شما می بایست …) از دیگران انتقاد می کنید، در واقع احساساتتان را درباره ی یک وضعیت، مخفی کرده اید و خود را شخصی رئیس مآب و حق به جانب جلوه می دهید. احساسات خود را با عباراتی مثل (من احساس امنیت میکنم وقتی شما …) ابراز کنید. با صحبت کرده به این شیوه، شما همراه با احساساتتان، در لحظه ی حال  زندگی می کنید و بدون اینکه کسی را متهم کنید، آن ها را بیان کرده اید.

از برچسب زدن خودداری کنید

وقتی افراد را با کلمات (نادان) ، (دیوانه) ، (احمق) و سایر عبارات توهین آمیز صدا می زنید، آن ها را درزمره ی افراد منفی قرار داده و نگرشی مخرب از خود نشان داده اید. نظرتان را درباره ی رفتار دیگران بازگو کنید، نه در مورد خود آن ها.در پی این باشید که بفهمید چه چیزی موجب می شود دیگران این گونه رفتار کنند وبراساس اعمال مردم درموردشان قضاوت نکنید.

عبارات منفی (شما)را زیر عبارات (من) پنهان نکنید

وقتی می گویید (من حس میکنم شما به من اهمیت نمی دهید) یا (من حس میکنم برایتان مهم نیست) در واقع دارید بایک عبارت (شما)ی پنهان شده، احساس واقعی تان در مورد نگرانی،تنهایی، غم، یا آزرده بودن را مخفی میکنید. در این حالت بهتر است برای مثال بگویید: (من احساس میکنم آدم مهمی نیستم) یا ( من از تنهایی میترسم). گنجاندن (شما) درجمله، مسئولیت را بر گردن طرف مقابل می اندازد.

احساسات خود را بیان کنید

اگر می خواهید به بهترین شکل با دیگران ارتباط عاطفی بر قرارکنید باید اجازه دهید افراد بدانند رفتارشان چطور روی احساسات شما تاثیر می گذارد. مخفی نگهداشتن احساساتتان، تصویری نادرست از خود واقعی شما ارائه می دهد.

فایده ی صحبت کردن از موضع (من) این است که طرف مقابل بدون اینکه مجبور باشد قبول کند که مقصر است، می تواند به حل مسئله کمک کند. علاوه بر اینکه، اشاره به تاثیر رفتار افراد می تواند رفتارشان را تغییر دهد، صحبت کردن از موضع (من) :

عزت نفس طرف مقابل را حفظ میکند

رابطه ی میان شما و طرف مقابل را حفظ می کند

به دیگران کمک می کند واکنش های شما را درک کنند و عملکردشان را بهبود بخشند.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *