×
خانه » مقالات » مدیریت کسب و کار ( ویژه مدیران ) » استخدام و اخراج » مهمترین نکاتی که هنگام تایید نهایی استخدام باید بدانیم
19 فروردین 1398

مهمترین نکاتی که هنگام تایید نهایی استخدام باید بدانیم

مهترین بخش در استخدام تایید نهایی استخدام است.تایید نهایی باید به گونه ای باشد که سازمان هیچ ضرری را متحمل نشود.در مقالات پیشین درمورد مصاحبه حضوری نکاتی را گفتیم وحال شما از مرحله مصاحبه حضوری استخدام گذشته اید باید ببینید پس از اتمام مصاحبه برای شخصی که استخدام کرده اید چه کارهایی باید انجام دهید.آیا پس از اتمام مصاحبه باید به سرعت تبریک گفته و به آنها مژده استخدام بدهید و از فردا آنها را در محل کار ببینید؟ حال ما نکاتی را مطرح می کنیم که باید پس از مصاحبه و تایید نهایی استخدام شوندگان آنها را رعایت نمایید.

مهمترین نکات برای تایید نهایی استخدام

توصیه ما به شما برای استخدام افراد این است که افرادی را که استخدام می کنید حداقل باید دارای 7 ویژگی باشند:

هوش و ذکاوت

برای اینکه بتوانند با ایده های خلاقانه خود به شرکت کمک کنند و در بهترین حالت اینکه مجبور نباشید برای او تکرار مکررات کنید.

توانایی رهبری

یک از پارامترهای تایید نهایی استخدام توانایی رهبری افراد می باشد. اگر افراد از توانایی رهبری برخوردار باشند شما می توانید آن را به گونه ای گزینه ای برای درست کردن کپی از خودتان که برای سیستم سازی بسیار اهمیت دارد استفاده کنید. همچنین این افراد در مواقعی که نیاز باشد سکان هدایت را در دست گرفته و نمی گذارند کار شرکت متوقف گردد.

درستی و صداقت

مهمترین نکاتی که در تایید نهایی استخدام باید درنظر داشته باشیم درستی و صداقت افراد است. اینگونه افراد باعث می شود که شما با خیالی آسوده به کارهای خود ادامه دهید و بتوانید به کارهای اصلی مدیریت که فکر کردن و پیدا کردن اهرم ها می باشد، بپردازید.

خوش بینی

افراد بدبین بسیار تاثیر منفی روی عملکرد گروه دارند توصیه من به شما این است که این افراد را اصلا در مجموعه خود راه ندهید. فردی با دید منفی کافی است که حرکت کل سازمان شما را متوقف کند. این افراد با تاثیری که بر بقیه می گذارند اعتماد به نفس آنان را از بین برده و افراد انگیزه کافی برای ادامه کارکردن را نخواهند داشت.

بلند پروازی

بلند پروازی از شاخصه های مهم فردی است که شما می خواهید استخدام کنید. کارمند خوب هیچگاه به شرایطی که در آن قرار دارد راضی نیست و همیشه طالب بهتر شدن است. این افراد موجب پویایی وسرزندگی سازمان شما خواهند شد. مدام در حال پیشرفت هستند و موجب پیشرفت سازمان شما نیز خواهند شد.

شجاعت

شخصی که شما به عنوان کارمند استخدام می کنید باید شجاع باشد و قدرت گفتن حرف هایش را داشته باشد. کارمندان ترسو هیچگاه موجب پیشرفت شما نخواهند شد. هرکسی موضوعی را از دید خود نگاه می کند بنابراین اگر افراد همسو با شما باشند و مدام نظرات شما را تایید کنند هیچگاه نخواهید توانست نقاط ضعف خود را شناسایی کنید به گفته برایان تریسی کارمندان همیشه موافق را استخدام نکنید

شخصیت استوار

سعی کنید کارمندانی را استخدام کنید که همیشه موافق نباشند. کارمندان باید بتوانند با نظرات خود نقاط مختلف موضوع را به شما یادآوری کنند.

برای رسیدن به این شخصیت ها شما باید سوالاتی را طراحی کنید که به صورت غیر مستقیم به جوابهای خود برسید.
پس از اتمام مصاحبه حضوری شما نسبت به افراد امتیازی را از 1 تا 10 در نظر می گیرید. حال افرادی را که امتیاز بالاتری دریافت کرده اند را جدا کنید. حال نوبت به آن رسیده است که خود را متمایز کنید. ویژگی های شرکت خود را شرح دهید. نقاط قوت و ضعف خود را بازگو کنید. این کار را به طور دقیق برای افراد توضیح دهیم.

پس از تایید شدن در مصاحبه حضوری

برگزای جلسه توافق

افرادی که مهر تایید نهایی استخدام را دریافت می کنند، با آن ها تماس گرفته اما به او نمی گوییم که شما استخدام شده اید به وی تاکید می کنیم که شما در مراحل اولیه تایید شده اید و در تاریخ و ساعتی که برای او مشخص می کنیم از وی می خواهیم که برای جلسه ای به شرکت بیاید تا ببینیم که آیا می توانیم باهم توافق کنیم یا نه و همه شرایط را برایش شرح خواهیم داد.

جلسه دوره پشیمانی

افرادی که تایید نهایی استخدام را گرفتند باید بدانند که آن ها دائمی نیستند. باید به فرد می گوییم که شما ابتدا به مدت یک هفته اینجا کار می کنید که ببینیم آیا کار ما مناسب شما می باشد و شما می توانید از پس آن برایید یا خیر. پس از اتمام یک هفته ما با شما قرارداد یک ماهه می بندیم و پس از اتمام یک ماه یک قرارداد سه ماهه با شما بسته خواهد شد. این بدین منظور می باشد که ویژگی های شخصیتی هم را به طور دقیق شناخته و خود را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهیم. برای این چند ماه هیچ تعهد قطعی برای اینکه ما با هم ادامه همکاری داشته باشیم وجود ندارد.

دادن برنامه های سنگین تر از معمول

ما در هفته های اول توقع شخص را شکل می دهیم بنابراین باید حجم کاری که برای فرد در نظر می گیریم معمولا بیشتر از حجم کاری واقعی باشد که فرد را به فردی راحت طلب تبدیل نکنیم . توصیه می شود که حجم کاری نزدیک به دو برابر واقعی و به گونه ای باشد که فرد توانایی انجام آن را داشته باشد.

تذکرات سریع و به موقع

هنگامی که شخص اشتباهی مرتکب شد به سرعت به وی تذکر داده که اشتباه خود را مجددا تکرار نکند. با اینکار ما می بینیم که شخص انتقاد پذیر است یا خیر و می تواند تحمل شنیدن تذکر برای اشتباهاتی که انجام داده است را داشته باشد یا خیر.

انتقال فرهنگ سازمانی

معمول را بر این می گذاریم که فرهنگ سازمانی را به فرد در یک ماه اول توضیح می دهیم و فرد را با قوانین سازمان خود آشنا می کنیم. او را مکلف می کنیم که این کار قوانین را ارزش شمرده و آنان را رعایت کند. باید به طور ملموس مشخص کنیم که ارزش های سازمان ما چه می باشد؟ و چه چیزهایی برای ما مهم هستند.

بررسی یک سری نکات برای استخدام

سابقه کار

برای کارهای معمولی شما می توانید سابقه کار افراد را داشته باشید اما اگر به دنبال یک شرکت جهشی هستید و می خواهید کسب و کار فوق العاده ای داشته باشید بهتر است سابقه کار افراد صفر باشد. افرادی با سابقه کار زیاد نظرات را نمی پذیرند و به دنبال پیشرفت نمی باشند. اگر سابقه کار افراد صفر باشد شما می توانید فرهنگ رشد و تعالی و پیشرفت را به آنان یاد دهید و شخصیت کاری آنان را شما شکل می دهید.

تحصیلات

باید برای تحصیلات فرد یک مینیموم در نظر بگیریم. تحصیلات دانشگاهی فرد با اینکه آیا او به دنبال یادگیری است تفاوت زیادی دارد.

علاقه به یادگیری

باید افرادی را که به عنوان کارمند در اختیار می گیریم علاقه ی زیادی به یادگیری داشته باشند. این امر موجب پیشرفت خود شخص و سازمان ما خواهد شد.

دلیل کارکردن

باید بدانیم که انگیزه فرد از کارکردن چه می باشد. افرادی را که با نیاز مالی می خواهند کار کنند اصلا استخدام نکنید. زیرا نیاز مالی موجب می شود که هنگامی شخص پیشنهاد بهتری دریافت کرد از شما جدا شده و جایی دیگر مشغول به کار شود. مهمترین دلایل کارکردن: پیشرفت، رویاها، کار تیمی و یادگیری می تواند باشد.

حقوق درخواستی

در این مرحله به توقع افراد نگاه نکنید. اگر فرد خبره ای باشد و برای کار خود ارزش قائل باشد معمولا وزارت کار را بازگو نمی کند و چیزی فراتر از آن را از شما می خواهد افرادی که وزارت کار را پیشنهاد می دهند ولی کاری که می خواهند انجام دهند خیلی تخصصی تر از آن می باشند یا آن کار را بلد نیستند و یا برای خود ارزشی قائل نمی باشند. افراد خوب هیچگاه ارزش کار خود را پایین نمی آورند.

نتیجه گیری:

اینکه شما به طور مستقیم به افراد نمی گویید استخدام شدید و دوره ای را به عنوان آموزش و شناخت برای افراد در نظر می گیرید بسیار مهم است. این دوره موجب می شود که شما فرد را شناخته و اگر آن فرد مناسب کار شما نباشد بتوانید به راحتی او را از شرکت بیرون کنید و همچنین چون قرارداد طولانی با وی ندارید، عواقب آن کمتر خواهد شد. فرد نیز احساس خطر کرده و کار خود را در این چند ماه به بهترین شکل ممکن انجام می دهد و ما می توانیم شخصیت کاری او را بسازیم.

پست وبیکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *