من هیج وقت بازنده نمی شوم من یا پیروز می شوم یا یاد میگیرم
021-88539565 - 09120699830
سوء تفاهم چگونه ایجاد می شود؟
2019/09/01 - 42 بازدید

سوء تفاهم چگونه ایجاد می شود ؟

در این مقاله به بررسی این مسئله می پردازیم که سوء تفاهم چگونه ایجاد می شود .

شاید برایتان پیش آمده باشد که موضوعی را با فردی در میان گذاشته باشید و در عین ناباوری پاسخی بسیار ناخوشایند و غافلگیرکننده شنیده باشید.

درواقع منظورمان شرایطی است که باعث سوء تفاهم می شود.

در این شرایط ممکن است بهت زده شده و پیش خود فکر کنیم که چرا فرد مقابل باید چنین عکس العملی از خود نشان دهد؟

در حالیکه قصد ما تنها این بوده که موضوعی را که به نظرمان مهم است برایش توضیح دهیم.

متاسفانه در اغلب مواقع وقتی سوء تفاهمی اتفاق می افتد هر قدر سعی می کنیم به فرد مقابل بفهمانیم که اصلا قصد توهین یا تحقیرش را نداشته ایم، موفق نمی شویم.

دقیقا مثل این است که او حفاظی به دور خود کشیده باشد و هر توضیحی که در جهت رفع سوء تفاهم می دهیم را توهین و حمله ی دیگری از جانب ما تلقی کند.

در نتیجه یکی از حالت های زیر پیش می آید:

در حالت آخر با وجود اینکه فرد مقابل هیچ یک از سه رفتار زننده ی قبلی را انجام نمی دهد، اما تصورش بر این است که ما فرد قدرنشناسی هستیم که تمام کارهای خوبی که در حق ما کرده را نادیده گرفته ایم.بنابراین از نظر ارتباطی از ما فاصله گرفته و سعی خواهد کرد دیگر مثل گذشته ها با ما مهربان نباشد.

مطالعه  چرا موقع حرف زدن کلمات رو فراموش میکنم؟

.دلایل ایجاد سوء تفاهم

.

.

متخصصان حوزه ی روابط معتقدند که دلایل ایجاد سوء تفاهم را می توان یکی از دو مورد زیر دانست:

۱ گوینده به دلیل عدم آگاهی از روش های موثر صحبت کردن، به شکلی نامناسب منظورش را بیان کرده است.

۲ شنونده به خاطر درست گوش ندادن به صحبت های فرد مقابل برداشت اشتباهی از آن ها کرده است.

در نتیجه ی یکی از عوامل بالا و یا هر دوی آن ها به طور هم زمان ارتباط گوینده و شنونده به گونه ای پیش رفته که به رابطه و تعامل بینشان آسیب رسانده است.درواقع می توان گفت که در چنین شرایطی، دو طرف رابطه به جای اینکه از دو ابزار کارآمد و فوق العاده ی حرف زدن و گوش دادن به گونه ای استفاده کنند که باعث موثر شدن ارتباطشان شود، آن ها را در جهت تضعیف رابطه به کار برده اند.

این امر باعث شده تا هم گوینده نتواند به منظور و خواسته اش برسد و هم شنونده از طرف مقابل خود و رابطه ی بینشان دلسرد و ناامید شود.

..چگونه از ایجاد ز دوری کنیم؟

همان طور که گفتیم، از آنجایی که دلیل اصلی سوء تفاهم این است که اغلب افراد طریقه ی درستِ حرف زدن و گوش دادن را بلد نیستند، راه اصولی و مناسب برای دوری از آن و یا رفع سوء تفاهم های ایجاد شده استفاده از روش های ارتباط کلامی موثر و گوش دادن موثر است که مقالات متعددی در مورد هر کدام در سایت قرار داده ایم.

مطالعه  قدرت کلمات
سو تفاهم  در محیط کار

گاهی اوقات ممکن است در محیط کار بین کارمندان یا کارمندان و کارفرمایان سوء تفاهم های کاری به وجود بیاید. همیشه باید در روابط بین فردی با دیگران جانب احتیاط را رعایت کنید دقت کنید که محیط کار در عین دوستانه بودن جدی است. همدلی و همکاری افراد در یک تیم باید به گونه ای باشد که به پیشبرد کار منجر شود نه به پس رفت آن بنابراین روابط کاری را باید حد و مرز گذاری کنید. همکاران در یک سیستم با انجام وظایف خود و رعایت اصول اخلاقی در کار به موفقیت خود و کارشان کمک میکنند.

 

 

به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر کلید راه اندازی یک کسب و کار موفق ارتباط موثر میان کارفرما و کارمندان است. دستورالعمل های مشخصی که کارفرما به کارمندانش ارائه میدهد علاوه بر وظایف کاری وظایف اخلاقی نیز هستند.

همیشه برای اینکه سوء تفاهم های به وجود آمده را برطرف کنید باید از گفت و گوهای جمعی کمک بگیرید این گفت و گوها اثر گذاری بهتری دارد تا موضوع برای همه حل شود. شما به عنوان یک کارمند یا کارفرما هر آنچه را که باعث نارضایتی تان از کار میشود را برای مسئول مربوطه عنوان کنید. کارمندان همیشه باید عدم رضایتشان از کار را بازگو کنند.

به کارفرمایان توصیه میشود که در ماه جلساتی را با کارمندان برای بررسی عملکرد آنها و شنیدن نظرات و پیشنهادات و مشکلات کارمندان برگزار کنند. این جلسات باعث میشود هر آنچه که در بین کارمندان وجود دارد حل و فصل شود و چیزی وجود نداشته باشد که باعث سوء تفاهم شود.

در زمان استخدام کارمندان به آنها به جز اصول کاری اصول اخلاقی را که مهمتر از وظایف کاری است تذکر دهید. یک شرکت موفق باید بیش از هر چیز روی اخلاق کارمندان حساس باشد تا روی وظایف و کاری که میخواهند انجام دهند.

مطالعه  مخاطبتان را در سخنرانی بشناسید

سوء تفاهم ها گاهی منشاء کاری دارد یعنی نوع کار یا عدم انجام صحیح وظایفی که کارمندان بر عهده دارند علاوه بر ناقص ماندن کار باعث بروز سوء تفاهم میشود. بنابراین کارمندان در صورت بروز مشکل باید مدیریت را در جریان قرار دهند آنها باید خودشان نیز بتوانند از پس حل مشکلات بربیایند. خیلی از سوء تفاهم ها میتوانند در همان ابتدا با صحبت حل و فصل شوند.

کارمندان باید در محیط کاری وظایف را غالب بر مسائل حاشیه ای بدانند. حاشیه های کاری اغلب به سوء تفاهم ها دامن میزند هرچه که حاشیه ها را کمتر کنید اصل کار نمایان تر خواهد شد. حاشیه ها در کار باعث بروز شایعات میشود و شایعه بزرگترین آفت برای یک محیط کاری و حتی زندگی افراد است.

رضایت از کار باعث خوشنودی و انگیزه دادن به کارمندان میشود بنابراین هرچه که میزان جزییات و حاشیه را کمتر کنید رضایت کاری بیشتر میشود محیط کاری که دارای استرس و تنش باشد ناموفق خواهد بود. کارمندان خوب همیشه روابط دوستانه کاری به دور از هرگونه حاشیه دارند.

بهتر است هر کارفرمایی یک منشور اخلاقی در محیط کاری اش داشته باشد تا کارمندان نیز اهمیت مسائل اخلاقی را بیشتر درک کنند چون وقتی کارفرما روی اینگونه موارد تاکید بیشتر داشته باشد کارمندان هم متوجه اهمیت این گونه مسائل در محیط کاری میشوند. کارفرما خود با رعایت اصول اخلاقی و روابط کاری کارمندان را ملزم به رعایت آنها میکند.