×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آداب معاشرت » تقویت مهارت های ارتباطی
07 فروردین 1400

تقویت مهارت های ارتباطی

یادگیری نکاتی ظریف برای برقراری ارتباط موثر

 شما همیشه درحال برقراری ارتباط هستید .چه وقتی که در کنار شومینه در یک شب سردی پاییزی چرت میزنید .چه وقتی دارید بچه هایتان را به خاطر موفقیت هایشان در مدرسه تحسین میکنید وچه وقتی به یکی از کارمندان به دلیل تاخیرش در محل کار تذکر میدهید ،دارید پیوسته با کلمات ،صدا و بدنتان پیام هایی میفرستید .گاهی ارتباط های شما کاملا شفاف اند ،مثل وقتی که چشم هایتان برق میزنند ،لبخند بر لبتان شکفته ،دست هایتان را باز کرده وآماده اید عزیزی از سفر برگشته را در آغوش بگیرید؛اما گاهی شما یک یام نخواسته را القا میکنید ، مثل زمانی که ناراحت وعصبی یا مانوس به نظر میرسید ؛ولی درواقع، فقط به نحوه ی مقابله با یک موقعیت دشوار فکر میکنید . در نتیجه ، کنترل نحوه ی ارتباط ونوع پیامتان ،در زندگی شخصی وشغلی شما اهیمتی حیاتی دارد .

ارتباط

استفاده از تمام بدن در برقراری ارتباط

 افرادی که در برقراری ارتباط موفق اند ،تلاش میکنند قبل از اینکه دیگران درکشان کنند ،آنها دیگران را بفهمند . آنها نه تنها آنچه را افراد با کلماتشان میگویند متوجه میشوند ،بلکه انچه را که دیگران و خودشان با زبان بدن ،واکنش های عاطفی و کیفیت صدا ابزار میکنند ،تشخیص میدهند . اگر تنها یک پیام باشد این است که یادتان باشد انتقال اطلاعات د،تمام جنبه های شخصیت ،ذهنیت ، گوش ها وچشم ها ونیز حالات چهره و دهان ،نحوه ی ایستادن ،اشارات و حرکت کلی بدن تان را در بر میگیرد .

ارتباط

داشتن قالب ذهنی مناسب

 منظور داشتن قالب ذهنی مناسب این است که مطمئن شوید نگرش مثبتی دارید و به افکار و باور های منفی اجازه نمیدهید در برقراری ارتباط موفق ،سد راهتان شوید و اینکه قضاوت و عیب جوی را در کنار بگذارید وبه این فکر کنید که میخواهید گفت و گو چگونه پیش برود

افکار و باورهایی که منفی که میتوانند مانع ارتباط شوند ،عبارت اند از :

_جست وجوی اشتباهات طرف مقابل ؛

_بی ارزش دانستن ایده های دیگران ؛

_کوچک شمردن باورهای افراد ؛

_به تمسخر گرفتن سایر دید گاه ها.

شناخت اهداف و آمادگی برای شنیدن حرف های طرف مقابل ،پایه های یک ارتباط موفق است .اگر این مثل قدیمی که میگوید «انرژی به دنبال فکر می آید »حقیقت داشته باشید ،در یک گفت وگو میتوانید همان چیزی را به دست آورید که روی آن تمرکز میکنید .

وقتی ارتباطی عاری از افکار تیره وتار برقرار میکنید ،به زبان سحر آمیزتان اجازه میدهید شما را به سوی روابطی آزاد وشفاف هدایت کند.

ورود به یک گفت وگوبا دید خوش بینانه ،شانس شما را برای برقراری ارتباطی موفق افزایش میدهد.

 

به کار انداختن چشم وگوشتان

 انسان های موفق در برقراری ارتباط ،علاقه ی و افری به مشاهده دارند وبه آنچه می بینند یا میشنوید حساس میشوند. آنها به درستی ،محیط اطراف و رفتار افراد را ارزیابی کرده و به موارد عادی و غیر عادی ونکاتی که در این بین گفته میشود توجه می کنند .

چند پیشنهاد برای پیشبرد مهارت های مشاهده ای :

_با افرادی که میبینید،چه آنهایی که میشناسید وچه آنهایی که نمیشناسید ؛در عین حال نحوه ی واکنش آنها را نیز مشاهده کنید .

_به حرکات بدن افراد توجه کنید

_چشم انداز پیرامونی خود را وسیع تر کنید و دید بازتری به اطرافتان داشته باشید .

_هنگامی که مشغول کار یا تعامل با دیگران هستید ،عوامل که موجب حواس پرتی تان میشوند برطرف کنید .

ارتباط

فرستادن یک پیام روشن

اگر تابحال در یک جلسه ،سخنرانی یا حتی گفت وگویی در مهمانی شام به این فکر کرده اید که «این شخص در مورد چه چیزی صحبت میکند ؟» یا «اینجا منظور و پیام طرف چه بود ؟»بدانید که تنها نیستید .تمام مراجعان من بدون استثنا ،مواقعی را تجربه کرده اند که در جلسات وسخنرانی های گیج کننده و اشفته ای نشسته اند و فقط وقتشان را تلف کرده اند.
برای فرستادن یک پیام روشن ،باید ایده وتصوری واضح وکلی از آنچه میخواهید ،در ذهن داشته باشید.

اگر چه این «ایده ی محوری »همانی است که میخواهید شنونده تان بخاطر بسپارید ،باید آن را با عبارات روشن وپیشنهاد های منطقی ،واضح ومنظم تقویت کنید تا شنونده بتواند آن را درک کند .به علاوه ،باید دیگران را ترغیب کنید تا پیامتان را بپذیرند . برای اینکه افراد شخصا خریدار ایده تان شوند،باید کمی بیشتر تامل وتفکر کنید.

ارائه بازخورد

برای اینکه تا حدودی مطمئن شوید خواسته هایتان در محیط کار به درستی درک میشوند وهمچنین موجبات رشد وپیشرفت افراد را فراهم آورید و عملکردشان در محیط کار یا خانه را بهبود ببخشید ،به آن بازخورد بدهید .اگر بازخورد به درستی ارائه شود ،می تواند باعث تقویت روحیه شود،مانع سوتفاهم های مخرب ودلسرد کننده واز ابهام هایی که درمورد انتظارات وعملکرد به وجود میاید بکاهد.باز خورد مناسب میتواند باعث بهبود کیفیت کار سایرین شود و روابط میان فردی شما را با کارکنان تان تقویت کند .

شما میتوانیددو نوع بازخورد ارائه دهید :

بازخورد مثبت :برای تقویت رفتار مطلوب

بازخورد سازنده :برای پرداختن به نقاطی که نیاز به ترمیم دارند

ارائه ی بازخورد مثبت

1-رفتار مثبت را توصیف کنید

2-علت مثبت بودن یک رفتار را توضیح دهید .

3-سپاسگزار افراد باشید و تشویقشان کنید

ارائه بازخورد سازنده

افراد اغلب از ارائه بازخورد سازنده خودداری میکنند ،زیرا نگران اند که مبادا این کار باعث ناراحتی طرف مقابل شود .چندان هم تعجب آور نیست ،چون در این نوع بازخورد به جای اینکه برکارهایی که افراد به خوبی انجام داده اند تمرکز شود معمولا روی کارهایی تمرکز میشود که آنها به درستی انجام نداده اند یا میتوانستند بهتر انجام دهند. بازخورد اگر سازنده نباشد ،پیام موردنظر دریافت نهواهد شد یا حتی ممکن است توهین تلقی شود

تفاوت بازخورد سازند با انتقاد ، در قصد ونحوی ارائه است . باز خورد سازنده برمبنای معیار هایی عینی ،اطلاعاتی را در مورد رفتار و عملکرد ارائه می دهد . بازخورد های سازنده در صورتی که به درستی ارائه شوند . باعث میشوند در یافت کنندگان آنها احساس مثبتی و خوبی به خود و کارشان پیدا کنند . انتقاد ،بیشتر جنبه شخصی و ذهنی دارد . برای مثال وقتی میگویید «سخنرانی ات افتضاح وحرف هایی که زدی مزخرف وبی ربطوبه در نخور بود وهیچ کس نفهمید داشتی چه میگفتی .»در واقع ، دارید انتقاد میکنید بدون اینکه هیچ اظار نظر سازنده ای ارائه دهید . در عوض میتوانید بگویید «اطلاعات زیادی را در سخنرانی ات ارائه دادی، فهمیدن بعضی اطلاعات ساده نبود ،زیرا این نکات به هم مربوط نبودند. به علاوه صدایت به راحتی شنیده نمیشد . پیشنهاد میکنم دفعه ی بعد ،مطالب را در دسته های مرتبط به هم تنظیم کرده و در مکانی که میخواهی مطالب را ارائه دهی ،تمرین کنی ومطمئن شوی افراد که در ردیف عقب نشسته اند هم میتوانند صدایت را بشنوند .»

در باز خورد سازنده ،هدف این است که اطلاعاتی به شخص داده شود ؛درحالی که در انتقاد ،تنها به اشتباهات فرد اشاره میشود ، بدون اینکه توصیه ی ملموسی برای  نحوه ی اصلاح رفتار ارائه شود .

محمد ظلی نیا

مدرس توسعه فردی و مالی، نویسنده کتاب انسان قدرتمند، برگزار کننده سمینارهای مختلف در سراسر کشور، بنیانگذار موسسه رواق اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 1 =