×
خانه » مقالات » فن بیان و سخنرانی » ترفندهایی برای استفاده بهتر از زبان بدن در سخنرانی
03 تیر 1398

ترفندهایی برای استفاده بهتر از زبان بدن در سخنرانی

گر از شما بپرسند: «وقتی برای ایراد یک سخنرانی آماده می شوید، چقدر برای کار کردن با زبان بدن خودتان وقت می گذارید؟» چه می گویید؟
احتمالاً می گویید: «خیلی کم».
تقریباً همه ما بیشتر روی محتوای سخنرانی تمرکز می کنیم. این چیز بدی نیست؛ اما معمولا فراموش می کنیم بیشترین تاثیری که روی مخاطبین میگذاریم، با استفاده از زبان بدن ماست نه محتوا!
با خواندن این مقاله، اهمیت زبان بدن در سخنرانی و تکنیک های جذاب تر شدن سخنرانی را می آموزید.
تحقیقات نشان میدهد که توانایی ما برای برقراری ارتباط موثرتر با مخاطبینمان و تاثیر روی آنها، به زبان بدن و نوع لحن و صدای خود، به شدت وابسته ایم.
این وابستگی آن چنان زیاد است که محتوای سخنرانی از نظر اهمیت در رده سوم قرار می گیرد و فقط 7 درصد تاثیرگذار است.
در حالی که صدا با 38 درصد، رتبه دوم و زبان بدن با تاثیر 55 درصدی رتبه اول را تحت سلطه خود دارند.

به نظر شما چرا زبان بدن تا این اندازه اهمیت دارد؟

زبان بدن، تاثیرگذارتر از محتوا! تا به حال برای شما پیش آمده که ایمیل یا پیامکی برای کسی فرستاده باشید و گیرنده آن، منظورتان را اشتباهی فهمیده باشد؟ خیلی مواقع فراموش می کنیم که لغات و واژه ها، بدون احساسات، پوچ و بی معنی هستند!

در هر دوره ای از آموزش مهارتهای سخنرانی، از شرکت کنندگان میخواهیم که به یاد ماندنی ترین و بهترین ارائههای که در طول زندگیشان دیده اند (چه خوب و چه بد) به یاد آورند. بسیاری از آنها از استاد دانشگاه یا رئیسشان مثال می زنند. سپس از شرکت کنندگان میخواهیم که ویژگی های برجسته یا چیزی که در ذهنشان ماندگار شده است را به یاد آورند. هیچوقت نشنیده ایم که کسی بگوید: «محتوای فلان سخنرنی حیرت انگیز بود».
اغلب اوقات نکته ای که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفته است خود سخنران، شیوه بیانش یا روش های خاص او برای انتقال محتویان سخنرانی بوده است.
برخی از این روش ها شوخی، تعریف یک خاطره عالی، ارتباط چشمی، توضیحات مفید و مختصر، شخصیتی گیرا و مثال هایی مثل تعریف یک داستان بوده است.

بنابراین به تحلیل استراتژی هایی می پردازیم که با استفاده از آنها تاثیر بهتری روی مخاطبان خواهید داشت. ویژگیهای بدی که ممکن است شما را از برقراری یک ارتباط موثر باز می دارد، مخفی می کنید و همینطور، ویژگی هایی که توانایی های شما را بهبود می بخشد، افزایش می دهید.
هدف نهایی شما این است که تاثیری مثبت روی مخاطب خود بگذارید. برای رسیدن به این هدف، باید نقاط قوت و قابل بهبود خود را در نظر بگیرید. اینکه روی نقاط قوتتان بیشتر وقت بگذارید بهتر است تا نقاط ضعفتتان را بهبود ببخشید.
در واقع بهبود نقاط قوت، مهم تر از بهبود نقاط ضعف است.

مدیریت حالات چهره

  • پیوسته لبخند ملیح و سطحی روی لب خود داشته باشید
  • بالا بردن دست راست، معمولا تمایل بالای سخنران را برای پاسخ دادن مخاطبان به یک سوال نشان می‌دهد
  • از هر دو دست هنگام صحبت کردن، در حالی که کف دست به صورت مایل به سمت سخنران باشد و پشت دست به سمت مخاطبان (تکنیک ساخت دیوار)، استفاده کنید
  • با حذف تریبون، نزدیک شدن به مخاطبان در صحنه را امتحان کنید و اجازه دهید شاهد حرکات شما باشند
  • برای تاکید روی تضادها، حرکات متضاد دست را تمرین کنید. مثلا در حالی که دست راست به سمت بالا می رود دست چپ رو به پایین هدایت کنید

 

 

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *