یکی از کلید های مهم برای موفقیت اعتماد به نفس است و کلسدی مهم برای اعتماد به نفس امادگی است
021-88539565 - 09120699830
ارتباط مؤثر
1398/06/25 - 21 بازدید


تعریف ارتباط موثر

ارتباط  فرآیندی است، که درآن تبادل اطلاعات، افکار و احساسات بین مردم از طریق صحبت کردن، نوشتن و یا زبان بدن صورت می گیرد. ارتباط موثر زمانی رخ می دهد که، مطلب انتقال داده شده از سمت طرف دریافت کننده درک شده باشد. اهداف ارتباط موثر شامل ایجاد یک درک مشترک، تغییر رفتار و کسب اطلاعات می باشد. در یک ارتباط خوب با فرد دیگر، زمان عاملی حیاتی است. ارزش یک رابطه با زمانِ درست می‌تواند برای هر دوی شما بیش‌ تر شود. این ارزش بستگی به زمانی دارد که هر دوی شما صرف رابطه می‌کنید “کلید ایجاد یک روابط موفق در ارتباطات ” است. هنگامی‌ که وقتتان را صرف تمرکز در روابطتان می‌کنید، کانال‌های ارتباط را باز می‌کنید.

یکی از مهمترین مهارت ها، برقراری ارتباط موثر می باشد.

انسان ها سه نیاز بنیادی دارند. نیاز به شایستگی ، خود مختاری و نیاز به داشتن ارتباط با دیگران. شاخصه انسان سالم علاقه اجتماعی به دیگران و میل به برقراری رابطه است. اما ارتباطات اجتماعی درعین اینکه مزایای زیادی دارد، گاهی هم ممکن است درد سرهایی درست کند. مثلا اینکه در شرایطی رفتار دیگران ممکن است موجب خشم ما شود، گاهی در روابط خود ممکن است دچار تعارض شویم یا حتی در رابطه ای به بن بست برسیم.

منظورازارتباط موثر در واقع مدیریت کردن مشکلات است. اینکه بتوانیم احساس خود را به طرز صحیحی به طرف مقابل ابراز کنیم و یا مثلا مشکلات خود با دیگران را به شیوه برد – برد حل کنیم.

مذاکره‌ی برد برد موضوعش تنها به دست‌ آوردن آنچه می‌خواهید نیست، بلکه باید به طرف دیگر نیز کمک کنید تا آنچه می‌خواهد را به دست بیاورد. یکی از تفکرات بسیار خوبی که می‌توانید در زمان مذاکره داشته باشید این نیست که فکر کنید «چه می‌توانم از آنها به دست بیاورم» بلکه باید اینگونه فکر کنید: «چه کار می‌توانم برای آنها کنم که آنها را راضی کند و در عین حال هزینه و بده و بستان گرانی برای من نباشد.» اگر بتوانید به افراد کمک کنید آنچه می‌خواهند به دست بیاورند، آنها هم آنچه در مذاکره می‌خواهید به شما می‌دهند، روشی که کمک می‌کند هر دو طرف برنده شوند.

اصول مذاکره‌ی بُرد بُرد می‌گوید که اگر شما و طرف مقابل‌تان اهداف هم را بشناسید، می‌توانید یک راه‌حل جادویی پیدا کنید که هر دوی شما بدون اینکه احساس بازنده شدن کنید به آنچه می‌خواهید برسید.

اجزاء ارتباط موثر

ارتباط موثر با رمزگذاری و مهارت انتقال درست پیام در یک مسیر روشن و مستقیم، به گیرنده پیام آغاز می گردد. که به گیرنده اجازه رمزگشایی درست از پیام را می دهد.

مطالعه  تفاوت استرس و اضطراب چیست؟

 رمزگشایی یکی از مولفه ها والبته مهارت های ارتباط موثر است. وهمچنین مورد نیاز گیرنده پیام است. تا از دریافت درست ودرک پیام ارسال شده اطمینان حاصل شود. کلید یک رمزگشایی درست این است که مخاطب را بخوبی بشناسیم. وهمینطور برای یک رمزگشایی صحیح نیاز به خوب گوش کردن داریم.

هدف اصلی از برقراری ارتباط، انتقال پیام است. این پیام می تواند به صورت کلامی یا غیرکلامی منتقل شود. در واقع یک پیام را می توان به صورت آشکار یا ضمنی منتقل کرد.

هر گونه اشکالی درانتقال پیام می تواند باعث اختلال درارتباط گردد. برای مثال ممکن است پیام به صورت کامل منتقل نگردد یا این که یک نفر پیامی را ارسال کند ولی فرد مقابل مفهوم دیگری را دریافت نماید. یا حتی کسی پیامی را بفرستد ولی دیگری هیچ پیامی را دریافت نکند. از این موارد معمولاً به عنوان «سوءتفاهم» یاد می شود. یک ارتباط موثر ارتباطی است که راه را بر سوءتفاهم های احتمالی ببندد.

 ارتباط موثر رابطه ای است که در آن شخص به گونه ای عمل می کند که در آن علاوه بر اینکه خودش به خواسته هایش می رسد، افراد مقابل نیز احساس رضایت دارند.

برای شروع یک گفتگو

احساسات و ارتباط موثر

احساسات می تواند درارتباط موثرتاثیر گذاشته یا اختلال ایجاد کند. زمانی که فرستنده پیام عصبانی است، ممکن است درارسال پیام او تاثیر منفی بگذارد.

همینطور اگر گیرنده ناراحت است و یا با پیام فرستنده موافق نباشد، ممکن است در انتقال درست پیام اختلال ایجاد کند. و فرستنده نتواند به خوبی پیام خود را منتقل کند. چرا که ممکن است در ادامه فرستنده نکات متفاوتی را در نظر گرفته باشد. توجه به احساسات، زبان بدن و موانع مفهومی در ارتباط موثر ضروری است.

ارتباط منفی و منفعل

دراین روش شخص آگاهانه سعی می کند:

ازدرگیری اجتناب کند حتی اگر نتیجه اش رنج بردن خودش باشد.

به جای عمل، عکس العمل نشان می دهد.

مطالعه  چطور بدون لهجه سخنرانی کنیم؟

خواست های دیگران را به خواسته های خود ترجیح می دهد واطرافیان هم بیشتر از رفتار او سوءاستفاده کرده واز طرف او تصمیم می گیرند و سهم او را در رابطه انکار می کنند یا به او کار بیشتری ارجاع می دهند.

اغلب عصبانی، مأیوس، رنجیده، انزواطلب و غیراجتماعی است.

معمولاً چنان تحت تأثیر احساسات و هیجانات قرار می گیرد که حتی عادی ترین خواسته هایش را هم نمی تواند بیان کند.

در درون خود دائماً احساس نگرانی، نارضایتی و رنجش دارند.

ارتباط مثبت و موثر

شخصی که رفتاری مثبت و تأثیرگذار دارد:

در درجه اول با خودش و درونش رابطه ای آگاهانه دارد.

خود و دیگران را آنطور که هستند می پذیرد.

به نیازها، خواسته ها، افکار و ارزش های خود واقف است.

به رهبری اراده خود برای تأمین نیازهای خود فعالیت می کند.

برای کسب حقوقش مقاومت می کند.از عزت نفس بالایی برخوردار است و برای رسیدن به خواسته هایش قدم اول را برمی دارد .مستقیماً رابطه برقرار می کند.

راههای کسب ارتباط موثر: مهم ترین نکته ای که هنگام شروع یک گفتگو یا ارتباط بین فردی موثر باید مد نظر قرار دهیم این است که بسیاری ازاشخاص به علت شرم و حیای ذاتی از آغاز کردن صحبت و گفتگو امتناع می ورزند و از این که طرف مقابل تمایلی به گفتگو نداشته باشد واهمه دارند.

موانع ارتباط موثر چیست

خلق افسرده: شخصی که افسرده است دچار انزوای اجتماعی می شود و کمیت و کیفیت رابطه هایش به طرز محسوسی کاهش پیدا می کند.

اضطراب: افرادی که اضطراب زیادی را تجربه می کنند، از روابط اجتناب می کنند یا بر عکس به دلیل اضطراب زیاد ممکن است وارد حریم خصوصی افراد شوند.

شخصیت پارانوئید یا شکاک : این افراد رابطه کارآگاهی دارند و دائما در حال کنترل دیگران هستند. مدام فکر می کنند که سایرین در حال نقشه کشیدن برای آنها هستند و قصد دارند به آن ها صدمه بزنند.

شخصیت خود شیفته: این افراد رابطه فرماندهی دارند، به حالت دستور و تحکم با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

افراد وابسته: این افراد در رابطه بیش از حد دچار وابستگی می شوند و برای خود و دیگران مشکلاتی درست می کنند.

شخصیت اسکیزوئید: شخصیت اسکیزوئید به شخصیتی گفته می شود که کاملا انزوا گزین است. این افراد در واقع هیچ میلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند.

در مواردی که با مشکلات بالا روبه رو هستیم باید با مشاوره و روان درمانی این مسئله رو حل کنیم تا بتوانیم به سطح مناسبی از ارتباط موثر برسیم. اما گاهی انسان ها از سلامت روان برخوردار هستند ولی از چگونگی برقراری ارتباط موثر اگاه نیستند. یعنی توانایی دارند ولی آگاهی ندارند.

مطالعه  امنیت خود را رها کنید

سه اصل اساسی دربرقراری ارتباط موثر

اصل اول: برای برقراری رابطه پیشگام شوید

وقتی شخصی فکر می کند که دیگران دوست ندارند با او رابطه داشته باشند، به همین دلیل از دیگران کناره گیری می کند، سایرین نیز با مشاهده این رفتار دقیقا همین فکر را در مورد وی می کنند که او دوست ندارد با ما رابطه داشته باشد و ارتباط خود را کم تر می کنند و شخص تصور می کند که افکار او درست بوده است.

اصل دوم: بشناسید واجازه دهید شناخته شوید

منظور از شناخت، شناخت دنیای روانی انسان ها است. ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خودمان را بشناسیم و سپس نقاط ضعف و قوت دیگران را. در برقراری یک ارتباط موثر بسیار مهم است که ویژگی های طرف مقابل را بشناسیم و با استفاده از همین ویژگی ها روابط خود را مدیریت کنیم.

اصل سوم: بکوشید ازرابطه خود محافظت کنید

با محبت کردن و حفظ احترام در روابطه مان, میتوانیم رابطه خود را حفظ کنیم.

راه های شروع کننده برقراری ارتباط موثر

سوال باز بپرسید.

یک سوال باز سوالی است که جوابش مستلزم توضیح و بحث باشد و فقط با یک پاسخ کوتاه بله یا خیر، که معمولا پاسخ سوال های بسته است، تمام نشود. پاسخ سوال های بسته شما را دوباره به جای اول برمی گرداند؛ درحالی که سوال های باز موتور گفت و گو را راه می اندازند و باعث می شوند طرف مقابل به حرف زدن ادامه دهد.

هرازگاهی اسم طرف مقابلتان را به زبان بیاورید. این امر نه تنها به شما کمک می کند او را از یاد نبرید بلکه نشانی از احترام و دوست داشتن متقابل نیز هست.

از زبان بدن خود استفاده کنید. درصورت موافق بودن سر خود را تکان بدهید، هرازگاهی با او تماس چشمی برقرار کنید، اما به چشمان او خیره نشوید. هرازگاهی دست خود را روی قلبتان بگذارید و…

فقط افکار مثبت را به ذهن خود راه بدهید. به جای آن که در کمرویی خود غرق شده و در خودتان فرو بروید، سعی کنید کنجکاوی نشان بدهید. هر بار به شباهت ها یا اهداف مشتری که بین شماست، دقت کنید تا به یاد بیاورید که ادامه این دوستی ارزشش را دارد.

بسیار لبخند بزنید و هربار که طرف مقابل چیز بامزه ای تعریف کرد، بخندید.

دقت کنید که آیا طرف مقابلتان در حضور شما معذب و ناراحت است یا خیر. اگر متوجه شدید که طرف مقابلتان تمایلی به ادامه گفت و گو و تبادل اطلاعات با شما ندارد، زیاد اصرار نکنید.

درباره چیزهایی که ترجیح می دهند حرف نزنند، سوالی نپرسید. برای مثال، بعضی ها دوست ندارند راجع به مسایل شخصی مثل وزن، مدرک تحصیلی و… حرفی بزنند. وقتی هنوز کسی را خوب نمی شناسید تا حد امکان با ملاحظه رفتار کنید.هماهنگ باشید.
به منظور ادامه گفت و گو، زمانی که طرف مقابل شروع به صحبت می کند، حرف های او را دنبال کنید. به دقت گوش بدهید تا بتوانید در طول صحبت های او واکنشی از خود نشان داده و احساسات او را درک کنید.