×
خانه » مقالات » مدیریت کسب و کار ( ویژه مدیران ) » استخدام و اخراج » چگونه کارمندمان را اخراج کنیم؟
19 فروردین 1398

چگونه کارمندمان را اخراج کنیم؟

در این مقاله بهترین راهکارها برای اخراج کارکنان در سازمان توضیح داده می شود. هر مدیری برای اینکه بتواند به درستی منابع انسانی خود را مدیریت کند باید راهکارهای اخراج کارکنان را به درستی بشناسد.

مهمترین اهرم های سازمان کارکنان می باشند. حتی می شود کارکنانی داشت که اهرم نباشند و این افراد موجب می شود رشد سازمان متوقف گردد. اینکه این افراد به درستی نقش خود را ایفا نمی کنند دلیل بر عدم لیاقت این افراد نمی باشند بلکه به استخدام نادرست از سوی ما برمی گردد. شناخت افراد مناسب و قرار دادن آنان در جایی درست،مهمترین اصل سیستم سازی می باشد. بنابراین باید اصول استخدام را بشناسیم که در این مقاله به خوبی با اصول استخدام آشنا می شویم.

راهکارهای اخراج کارکنان در سازمان

کارهای تیمی در سازمان فقط به یک فرد نیاز دارد تا کل کار شرکت و اهداف آن از هم بپاشد. از آنجا که افراد روی یکدیگر به طور مستقیم تاثیر می گذارند، بنابراین نگرش و عدم نارضایتی فردی می تواند موجب اختلال کار دیگر افراد گردد و کسب و کار سازمان با مشکل جدی روبرو گردد. وقتی شما با چنین فردی برخورد کردید این نکته را یادآور میشوم که هیچگاه به فکر تغییر این افراد نباشید. سعی کنید افراد خوب را استخدام کنید که هیچگاه به فکر تغییر افراد نیافتیم.

دوستانه و مسالمت آمیز باشد

سعی کنید در یک جو دوستانه عذر نیروی خود را بخواهید. هیچگاه برای اینکار از کلمات توهین آمیز استفاده نکنید. سعی کنید با فردی که اخراج می شود ابراز همدردی کنید و خودتان را نیز به قولی ناراحت جلوه دهید از اینکه فرد از جمع شما جدا می شود ناراحت هستید..

همچنین هیچگاه نباید به صورت طلبکارانه با وی رفتار کنید.همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر فردی در کاری که به وی محول شده است نمی تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد و یا از کاری که انجام می دهد رضایت ندارد این مشکل از سمت شما و در استخدام نادرست شما در شناسایی فرد مناسب می باشد. این افراد شاید توانایی کارهای بهتر و بزرگتری را داشته باشند ولی اکنون در جای مناسبی قرار نگرفته اند و نمی توانند عملکرد خوبی داشته باشند.

شخص را زیر سوال نبرید

دومین مورد از راهکارهای اخراج کارکنان،اشتباهی است که اکثر مدیران آن را تکرار می کنند و مشکلات را به گردن شخص می اندازند و وی را زیر سوال می برند.اصلا مهم نیست که چه اتفاقی افتاده است و چه عملی صورت گرفته که شما می خواهید شخص را اخراج کنید چیزی که اینجا مهم است این است که شما تصمیم به اخراج شخص گرفته اید،پس باید این کار را با اعتماد به نفس بالا انجام داده،با وی ارتباط موثر برقرار کرده و نیازی نیست که برای آن توضیحی دهید و یا دنبال مقصر بگردید.تاکید می کنم اگر قرار باشد کسی در این امر ملامت شود خود شما هستید که به صورت چشم بسته استخدام کرده اید.

دادن پیشنهاد خوب به فرد اخراجی

یکی دیگر از راهکارهای اخراج کارکنان دادن یک سری پیشنهادات به این افراد می باشد،مثلاشما تا یک ماه از حقوق خود برخوردار می شوید.خیلی نگران پول دادن نباشید؛زیرا ماندن این افراد در شرکت می تواند ضررهای بیشتری را برای سازمان داشته باشد و حتی موجب می شود که افرادی نیز از ادامه همکاری با شما سر باز زنند.سعی کنید در قبال این افراد به اصطلاح،ولخرج باشید مهم این است که آنان با روی خوش،شرکت شما را ترک کنند که این امر حتی موجب تبلیغات برند شما نیز خواهد شد.سعی کنید خاطره ای خوش برای افراد ایجاد کنید،زیرا آنان در آن جایگاه عملکرد مطلوبی نداشته اند و مقصر اصلی خود شما بوده اید.

انتخاب بهترین زمان برای اخراج

اگر فرد جدیدی را به مجموعه اضافه کردیم و او هنوز با قوانین آشنا نیست ودر قبال اینگونه افراد شرکت،هنگامی که اولین سیگنال های بی نظمی را دریافت کردیم،آنان را اخراج نمی کنیم.

شاید خطایی رخ داده باشد.بنابراین باید اول مطمئن شویم و سپس دست به اخراج افراد بزنیم.نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که باید دید کاری که فرد انجام می دهد خلاف سلیقه ما می باشد یا آن کار معیارهای شرکت را زیر سوال برده و مانع حرکت و پویایی شرکت می گردد. اگر ما با شخصی اختلاف سلیقه داریم این دلیلی بر اخراجش نمی باشد،ما تنها در شرایطی می توانیم فردی را از مجموعه خود جدا کنیم که قوانین شرکت را زیر پا می گذارد، بقیه موارد به خود ما بر می گردد. باید سعی کنیم خودمان را اصلاح کنیم.

آیا اخراج کار غیر منصفانه ایست

این سوالی ایست که اغلب مدیران هنگام اخراج از خود می پرسند و به همین خاطر نیرویی را ماه ها تحمل می کنند. غافل از اینکه این فرد چقدر می تواند برای مجموعه مشکل آفرین باشد.زمانی ما تصمیم به اخراج می گیریم که تمامی کارهای لازم از قبیل جابجایی، تذکر،تنبه و…را انجام داده ایم و اخراج کارکنان آخرین مرحله می باشد. بنابراین اینکار اصلاغیر منصفانه نیست.همچنین اغلب افرادی که خوب کار نمی کنند علاقه ای به کاری که انجام می دهند ندارند،بنابراین اخراج غیر منصفانه نیست.هیچگاه به خاطر نظر شخصی ما اقدام به اخراج نمی کنیم بنابراین اینکار غیر منصفانه نمی باشد؛زیرا سود جمع در آن در نظر گرفته شده است،و می تواند باعث سود فرد نیز شود.ممکن است شرکت ما برای افراد نامناسب باشد و او با مشغول شدن در کار دیگری به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند.

موارد بالا مهمترین نکات برای اخراج کارکنان بوده است به یاد داشته باشید برای اخراج،مدیر باید شهامت داشته باشد تا اشتباهی که برای استخدام مرتکب شده است را بپذیرد و از اشتباهات بیشتر جلوگیری کند.بنابراین در شناسایی این افراد باید بسیار دقت نمود و هنگام شناسایی این افراد به سرعت آنان را از مجموعه حذف کند که جلوی ضررهای دیگر را بگیرد.بدانید که افراد نامناسب،تاثیر مستقیمی روی کسب درآمد سازمان دارند.

پست وبیکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *