×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » آموزش دستشویی رفتن به کودکان
23 اسفند 1399

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

مقدمه

کودک در فرآیند رشد وتعلیم وتربیت آموزشهای  مختلفی می بیند .رفتن به دستشویی به جای پوشاک بستن یکی از مهمترین آموزش هایی است که کودک با آن روبرو میشود .بیشتر والدین روند آموزش دستشویی رفتن را سخت وطولانی میپندارند،در حالی که اگر آموزش دستشویی رفتن را سخت و طولانی میپندارند ،درحالی که اگر آموزش در زمان مناسب وبا رویه ای منطقی آغاز شود بسیار ساده خواهد بود . در صورتی که آموزش به درستی دنبال نشود میتواند اثرات روانی مخربی بر کودک بگذارد .

آموزش دستشویی رفتن کودکان

تفاوتهای سرشتی

همه کودکان از همان بدو تولد باهم فرق دارند. همه ما متوجه این تغییرات میشویم وآنها را به نوعی تعیبر میکنیم ،«او به پدرش رفته »،«اخلاقش من را یاد تو می اندازد»،«اودوست دارد در باغچه بنشیند وچاله بکند –هیچ کس باور نمیکند که یک کودک نوپا بتواند کاری را برای مدت طولانی انجام دهد!»

تفاوت هایی را که والدین در فرزندان خود کشف میکنند تفاوتهای سرشتی نامیده میشوند .این تفاوت ها اغلب در طول زندگی کودک باقی می مانند. گاهی این تفاوت ها چالش هایی را برای والدین ایجاد میکنند. از آنجا که کودکان باهم فرق دارند نباید به نظرات والدین دیگر درمورد زمان از پوشک گیری کودکان اعتنا کنید .

آموزش دستشویی رفتن کودکان

سطح فعالیت

کودک فعال در سنین پایین تر معمولا علاقه چندانی به نشستن روی لگن ندارد .کودکی که دوست دارد بیشتر بدود ،نشستن برای او خوشایند نیست !بنابراین اگر کودکتان فکر میکند ایستادن روی صندلی لذت بخش تر است وشما می بینید حتی با خواندن شعر یا داستان هم کودکتان روی لگن زود احساس خستگی میکند ،بهتر است آموزش دستشویی رفتن را به آینده موکول کنید ،بهتر است آموزش دستشویی رفتن را به آینده موکول کنید .مجادله ای که بین والدین وکودک بر سر نشستن روی کاسه توالت پیش می آید ممکن است درروند آموزش اخلال ایجاد کند و همکاری را به تاخیر بیاندازد.

نظم وترتیب

یکی دیگر از خصوصیات ذاتی کودک نظم وترتیب داشتن در کارهاست .الگو های غذا خوردن ،خوابیدن ودستشویی رفتندر بعضی از کودکان قابل پیش بینی است.ولی برخی دیگر این گونه نیستند .والدین کودکانی که نظم خاصی در کارشان است راحت تر میتوانند به کودک خود اموزش دهند زیرا کودک برنامه مشخصی دارد و احتمال آنکه هر روز سر ساعت معینی مدفوع داشته باشد بیشتر است . به علاوه،این والدین برای پاسخ به نیاز های کودک خودشان نیز نظم وترتیب پیدا میکنند.

توجه

خصوصیت دیگر کودک که بر اموزش دستشویی رفتن تاثیر میگذارد ،ظرفیت توجه است . در آغاز آموزش کودکانی که فراخنای توجه طولانی تری دارند راحت تر است . آنها میتوانند توجه خود را به علت استفاده از لگن محدود کنند وصداها و اشیای اطراف موجب پرت شدن حواس آنها نمیشود .همان کودکی که میتواند روی عمل استفاده  از لگن به خوبیتمرکز کند میتواند به راحتی سرگرم کارهایی چون درست کردن پازل ،فعالیت هنری یا کندن چاله هم بشود .وقتی او سرگرم کاری است ،تغییر توجه او از کاری که میکند بسیار دشوار است،ووقتی سرگرم کار جالبی است ممکن است بدون آنکه متوجه شود خودش را خیس کند .شاید والدین وی تصور کنند ،«چه چیزی میتواند مهمتر از آن باشد که وقتی ادرار دارد به توالت برود وخودش را خیس نکند ؟»برای کودک هیچ چیز مهم تر از کاری که دارد انجام میدهد نیست . والدینی که میدانند اگر به جای سرزنش کودکی که خود را خیس کرده علت کار اورا جویا شوند راحت تر با کودک کنار می آیند . با بزرگ تر شدن کودک،میتوان به کودک آموزش داد که اگر در زمانهای خاصی ،مثل قبل ازخروج از منزل از دستشویی استفاده کند لازم نیست فعالیت خود را قطع کند.

آموزش دستشویی رفتن کودکان

تنش وتند خویی

تنش از دیگر خصوصیات کودکان است که برنامه های تربیتی پدر ومادر رابرای کودک دشوار میکند. کودک پرتنش در مورد هرچیزی تند خویی میکند .والدین معمولا وقتی کودک خوشحال وپر هیجان است نگرانی ندارد ،اما وقتی او عصبانیمیشود والدین همنگران پایان نیافتن خشم او میشوند .آموزش دستشویی رفتن به یک کودک تند خو زمان وانرژی بیشتری میبرد بنابراین باید آرام بود واز جر وبحث بیمورد پرهیز کرد . در برخورد با کودک تند خو معمولا بهتر است ابتدا در مکانهایی غیر از دستشویی با کودک کار کرد. وقتی والدین هنگام غذا خوردن ،خوابیدن و بازی کردن  در برابر واکنش های کودک تند خوی خود تجربه کافی کسب کرند ،قادر خواهند بود با اعتماد بنفس وآرامش بیشتری آموزش دستشویی رفتن را اداره کنند .

حساسیت

بعضی از کودکان نسبت به بدن خود بسیار حساس هستند وبرخی دیگر خیر .کودکانی که حساسیت کمتری دارند اغلب وقتی زمین میخورند اعتراض وگریه نمیکنند . گرم یا سرد بودن غذا وسرما یا گرما ی هوا برایشان مهم نیست . گاهی آنها متوجه گرسنگی یا تشنگی خود نمیشوند. این کودکان اغلب متوجه «احساس دفع» نمیشوند وممکن است نسبت به کودکان معمولی بیشتر نیاز به یاد آوری داشته باشند.

نشانه های آمادگی کودک

-کودکتان حداقل یک بار برای مدت دو ساعت در روز خودش را خیس نمیکند . این علامت نشان میدهد که او میتواند ادرارش را در مثانه نگه دارد .

-متوجه شده اید که کودکتان هنگام بازی مدتی صبر میکند تا ادار یا مدفوع کند . این به شما میگوید که کودک نسبت به زمان دفع آگاه است. ول خوردن ،دفع باد وساکت شدن نیز میتواند نشانه نزدیک بودن وقت دستشویی رفتن باشد .

-کودکتان دستور ساده نیز متوجه میشود و آنها را اجرا میکند و میتواند به شما بگوید که چه وقت باید پوشکش عوض شود . شما هم سعی کنید برای صحبت با او از دستورات ساده استفاده کنید و لغاتی را به کار برید که در جمعی که دیگران حضور دارند نیز قابل استفاده باشد.

-برای انجام کاری وابستگی کمتری به دیگران دارد وسعی میکند خودش کارهایش را انجام دهد .

-کودکتان قادر است برای 3یا 5 دقیقه درحالی که برایش داستان میخوانید یا با او صحبت میکنید در یک محل بنشیند .

-کودکتان بیشتر دوست دارد شورت بپوشد تا پوشک شود.

-قبل از اینکه در پوشکش ادرار یا مدفوع کند شما را آگاه میکند.

-پاکیزگی وخشک بودن را ترجیح میدهد.

-کودکتان دوره پرتنش وتند خویی نوپایی را از سر گذرانده است.

ادامه مطلب را میتوانید در مقاله بعدی ببینید .کلیک کنید

محمد ظلی نیا

مدرس توسعه فردی و مالی، نویسنده کتاب انسان قدرتمند، برگزار کننده سمینارهای مختلف در سراسر کشور، بنیانگذار موسسه رواق اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =