×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » چگونه کمتر بخوابیم و بیشتر انرژی داشته باشیم؟
15 بهمن 1398

چگونه کمتر بخوابیم و بیشتر انرژی داشته باشیم؟

روانشناسان معتقدند بدن انسان در شبانه روز به 8 ساعت خواب احتیاج دارد و اگر این 8ساعت کمتر بشود،بدنه انسان به مرور زمان دچار آسیب می شود و پیری زودرس را به دنبال دارد.

از طرفی اگر انسان میخواهد به پیشرفت قابل توجهی برسد،نیاز به وقت بیشتری در طول روز دارد و اگر در طول شبانه روز 8 ساعت بخوابد ممکن است نتواند به همه کارهای خود برسد و یا حتی سرعت پیشرفت او با کندی پیش برود.

اکنون سوال این است که چگونه می توانیم کمتر بخوابیم و در عین حال انرژی داشته باشیم و بتوانیم به کارهایمان برسیم و به بدنمان هم آسیبی نرسد؟

پرده‌های اتاقتان را کنار بزنید

پس از بیدار شدن از خواب در معرض نور خورشید قرار بگیرید.برای داشتن روزی پر انرژی این کار بسیار مفید است. نور آفتاب باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین می شود. ملاتونین هورمونی است که سبب خواب آلودگی می شود.برای مقاله با خواب آلودگی میزکارتان را کنار پنجره قرار دهید و مدام برای استراحت به بیرون بروید و خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

دوش آب سرد بگیرید

یک دوش آب سرد 30 تا 60 ثانیه‌ای سبب ترشح هورمون آدرنالین می شود و تمرکز و اعصاب لازم را برای طول روز فراهم می کند.

نفس عمیق بکشید

5 ثانیه از راه بینی نفس بکشید و اکسیژن را در طی 2 ثانیه از دهان خود خارج کنید. این کار را برای 5 بار انجام دهید. به عقیده‌ی دکتر کوواکس، تنفس عمیق باعث افزایش و کاهش هم‌زمان ضربان قلب می شود.

“اگر خواب خوب شبانه نداشته‌اید، مصرف وعده‌های سبک غذا در طول روز به شما کمک می کند انرژی‌تان را حفظ کنید؛ اما وقتی خوابتان کم بوده است، خوردن یک غذای سنگین اصلاً کار مناسبی نیست؛”زیرا خوردن یک غذای سنگین و بزرگ، به اندام‌های شما فشار وارد می کند و سبب می شود احساس خستگی کنید

پروتئین بیشتری مصرف کنید

برای حفظ تمرکز و هوشیاری، یک وعده‌ی غذایی شامل 25 تا 30 گرم پروتئین نسبت به یک وعده‌ی غذایی شامل مقدار زیادی کربوهیدرات عملکرد بسیار بهتری دارد. بدن شما با خوردن یک وعده‌ی غذایی شامل کربوهیدرات، انرژی زیادی به دست می آورد؛ اما زود هم خسته می شود. پیشنهاد می کنیم به سراغ تخم مرغ، ماست یونانی یا یک کف دست گوشت قرمز بروید که به عنوان یک وعده‌ی غذایی سالم و مختصر برای کسب انرژی به حساب می آیند.

مصرف قهوه را کاهش دهید

خوردن زیاد قهوه در طول روز هیچ کمکی به حفظ انرژی و تمرکزتان نخواهد کرد. شاید تصور کنید مصرف زیاد کافئین باعث می شود هوشیاری بیشتری داشته باشید؛اما باید بدانید مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب عصبانیت و از دست دادن تمرکز نیز شود. در طول روز بین 50 تا 100 میلی‌گرم کافئین مصرف کنید که برای حفظ هوشیاری و تمرکز نیاز است. در طول روز هر 4 ساعت یک فنجان کوچک قهوه بنوشید و این کار را از ساعت 4 بعدازظهر به بعد متوقف کنید تا اختلالی در خواب شبانه‌تان ایجاد نشود.

یک چرت کوتاه بزنید

شاید تصور کنید مصرف کافئین و چرت زدن در خلاف هم قرار دارند، اما کارشناسان می گویند مصرف یک فنجان قهوه قبل از یک چرت کوتاه راه بسیار خوبی برای تقویت قوای ذهنی است. دکتر کوواکس یک فنجان اسپرسو و یک چرت نیم روزی 25 تا 30 دقیقه ای را پیشنهاد می دهد. او در این باره می گوید: “زمانی که از خواب بیدار می شوید، کافئین تأثیر خود را گذاشته است و می توانید ادامه‌ی روز را با انرژی بگذرانید. دلیل مفید بودن این کار این است که کافئین بعد از 45 دقیقه جذب بدن می شود، پس چرت زدن در طی زمانی که کافئین اثر خود را روی بدن می گذارد سبب می شود وقتی از خواب بلند می شوید کافئین تأثیر خود را گذاشته باشد و با ذهنی شاداب و سرحال به ادامه‌ی کارهایتان برسید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *