×
خانه » مقالات » فن بیان و سخنرانی » صحبت کردن در جمع » چگونه در محل کار سخنرانی کنیم؟
12 تیر 1398

چگونه در محل کار سخنرانی کنیم؟

شما چه کاره هستید؟ پرستار؟ معلم یا یک افسر درجه دار در ارتش؟ شاید هم در کارخانه ای جزو سرکارگران باشید و یا در اداره آموزش و پرورش کار کنید.

سیاری از شغل ها هستند که لازم است برایشان مهارت های سخنرانی را یاد بگیرید.
مهارت‌های ارتباط کلامی نقش مهمی در محل کار بازی می‌کنند. از صاحب شرکت تا کارمندان جزء باید این مهارت ها را بلد باشند.
مثلاً در سرپرست بیک بیمارستان برای اینکه پرستاران بهبود مستمر پیدا کنند، باید هر سه تا شش ماه یکبار، برای آنها سمیناری درباره آموزش مستمر در زمینه های مختلف بگذارند. در این جلسات، برخی از پرستاران هم لازم است به روی سن بیایند و سخنرانی کنند. پس لازم است مهارت های سخنرانی را خوب بلد باشند. در مشاغل دیگر هم وضع به همین شکل است؛ بنابراین اصلا مهم نیست چه شغلی دارید. مهارت های فن بیان و سخنرانی را یاد بگیرید.
آموختن چنین مهارت هایی، همچنین به بهبود مهارت های ارتباطی شما می انجامد که نتیجه آن پیشرفت در مسیرهای شغلی است. البته ما این مقاله را با رویکرد مدیریتی نوشته ایم. یعنی بیشترین کسانی که می توانند از این مقاله بهره بگیرند، مدیران و اعضای بلندپایه سازمان ها، شرکت ها، کارخانه ها و ادارات هستند.

چطور سخنرانی موثرتری در شرکت داشته باشیم؟

– برای سخنرانی زمینه سازی کنید

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ایجاد یک روابط خوب هم با مدیران و هم با کارکنان برای ایراد یک سخنرانی دلچسب بسیار ضروری است. مثلاً میتوانید چند روزی قبل از سخنرانی مهم خودتان، با آنها قرار ملاقات بگذارید و صحبت های امیدوار کننده ای با آنها انجام دهید.
وقت گذاشتن و توجه به همکاران و ملاقات با آنها برای دریافت گزارش‌های مستقیم، به‌ معنی برقراری ارتباطی صمیمی و نزدیک با آنها نیست، ولی روش بسیار خوبی است که از طریق آن می‌توانید به آنها نشان دهید که برای شما مهم هستند و می‌توانند به شما تکیه کنند.

– تمام شنوندگانتان را به خوبی بشناسید

اگر شرکت یا سازمان شما کوچک است، احتمالاً تمام همکاران و اعضای ارشد شرکت را می شناسید. اگر هم سازمان بزرگی دارید، چند روزی قبل از سخنرانی را برای این بگذارید که حاضرین سخنرانی تان را بشناسید. این به شما کمک می کند که بتوانید اهداف سخنرانی تان را بر اساس توقعات و احتیاجات آنها تعیین کنید. این کار مستلزم کار و تلاش زیادی است، اما راه خوبی است که به وسیله آن شما می توانید روی روش و نوع برخورد خود برای جلب و درگیر شدن شنونده ها تصمیم‌گیری کنید. برای این کار:

1- متوسط سن و جنسیت شنوندگان را بدانید. سطح تحصیلات و حرفه آنها را بدانید. این به شما کمک می کند بتوانید سوال و جوابها در طی سخنرانی را مدیریت کنید و بدانید چگونه برای سخنرانی خود استراتژی بچینید؛ مثلا اگر حاضرین همه تحصیلات عالی دارند، لازم است سطح سخنرانی تان را کمی تخصصی تر بچینید؛ اما اگر همه اکثر حاضرین، تحصیلات ساده ای دارند، باید سخنرانی عمومی تری را طراحی کنید.

2- در صورت امکان، نوع شخصیت حضار را هم بدانید. مثلاً: آیا شنونده‌های شما شخص شما را میشناسند؟ آیا رابطه شما با آنها رسمی است؟ موقعیت کاری شما روی آنها چه اثری دارد؟ آیا شما را از خود برتر می‌بینند؟ جواب این سؤالات به شما کمک خواهد کرد که در مورد نوع برخوردهای خود تصمیم‌گیری کنید که اعتماد این جمع را بخود جلب کنید، قبل از اینکه حتی شروع به گفتن مطالب خود کرده باشید، چقدر رسمی و یا غیر رسمی باید باشید و در چه قسمت‌هایی از صحبت باید با جزئیات وارد شده و روی چه مسأله‌ای بیشتر متمرکز شوید. هنگامیکه شنونده‌های خود را شناسایی کردید.

نحوه برخورد در محیط کار:

در هر محیط کار (از شرکت‌ها و ادارات گرفته تا رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها) شرایط خاصی برای استخدام افراد جدید وجود دارد. اما ویژگی مشترک تمام محیط‌های کاری، نحوه‌ برخورد در محیط کار و رفتار کارکنان است که اتفاقا یکی از پارامترهای مهم برای استخدام شمرده می‌شود.
کارفرمایان برای استخدام کارکنان جدید، علاوه بر مهارت‌ها و توانایی‌های افراد، تعهدات کاری و شخصیت آنها را نیز مد نظر قرار می‌دهند. بنابراین اگر در حال مذاکره برای شروع یک کار جدید هستید، سعی کنید با ایجاد یک احساس خوب در کارفرمایتان، او را تحت تأثیر قرار داده و کم‌کم این احساس خوب را افزایش دهید تا در نهایت در محل کار از شما به عنوان یکی از کارکنان خوش‌نام یاد شود.
اگر قرار است کار جدیدی را شروع کنید، این مطلب نکاتی را به شما پیشنهاد می‌کند که با رعایت آنها، بهتر می‌توانید در کار جدیدتان به موفقیت برسید.

 

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *