×
خانه » مقالات » توسعه فردی » چگونه حسادت خود را از بین ببریم؟
13 بهمن 1398

چگونه حسادت خود را از بین ببریم؟

اگر با نامه ترفیع همکارتان دلتان می گیرد و یا از ازدواج دوستتان با فردی مناسب ناراحت می شوید و یا در مدرسه و دانشگاه از معدل دوستتان که حتی فقط صدمی از شما بالاتر است خوشحال نمی شوید باید بگویم که متاسفانه شما دچار”حسادت” شده اید.

حسادت حسی است که بسیار به انسان لطمه وارد می کند و رفته رفته به گوشه گیری و افسردگی منجر می شود.انسان همواره در زندگی می خواهد از دیگران برتر باشد و همین باعث می شود که نسبت به موفقیت دیگران خوشحال نشده و حس حسادت بر او غلبه کند.

اگر انسان عزت نفس و اعتماد به نفس داشته باشد هیچوقت به حس حسادت دچار نمی شود.

در این مقاله می خواهیم باهم به بیان راه هایی بپردازیم که با آن حسادت را از بین ببریم.

اول:حسادت را خوب بشناسیم.

1.انواع حسادت را بشناسیم.

اگر شما نسبت به چیزی که دارید حس مالکیت دارید و می ترسید آن را از دست بدهید با حسی که نسبت به موفقیت افراد در برابر اینکه خودتان آن را ندارید،نوع حسادت متفاوت است؛به حس اول حسادت جنسی و حس دوم را همان حسادت می گویند.

 2.حسادت چگونه به شما لطمه وارد می کند.

حسادت می تواند کار روزانه شما را مختل کند.از اینکه دیگر نمی توانید با دوست و آشنا و اقوام خود را که بسیار در کارهای خود موفق هستند ببینید و یا با آنها در تماس باشید و یا صفحه های فضای مجازی آنها را چک کنید. حس حسادت باعث به هدر رفتن وقت،مشغول شدن فکر،لطمه وارد شدن به روابط شخصی و کاری،تغییر شخصیت،ایجاد حس منفی بافی شما می شود.

3.درمورد حس حسادت خود صحبت کنید.

با یک نفر از اقوام و آشنایان و یا دوستانتان که پشتیبان شماست در مورد حس حسادت خود صحبت کنید.این باعث می شود که شما حس بهتری داشته باشید.البته با کسی که به فردی که شما نسبت به او حسادت می کنید نزدیک باشد،صحبت نکنید.باکسی صحبت کنید که به شما علاقه داشته باشد و دلسوز شما باشد و حتی بتواند حس برتری را در شما ایجاد کند.

4. اگر نتوانستید با احساس حسادت‌تان مقابله کنید، از یک متخصص کمک بگیرید.

همانطور که گفته شد حسادت می تواند در زندگی روزانه شما خلل ایجاد کند و شادی را از زندگیتان بیرون ببرد؛درصورتی ممکن است شما نتوانید به تنهایی حسادت را درمان کنید و باید حتما به سراغ کسی بروید که راه های از بین رفتن آن را به خوبی بداند و بتواند به شما کمک کند یعنی شما باید به یک متخصص در حوزه سلامت روانی مراجعه کنید.

دوم:حسادت خود را به یک چیز مثبت تبدیل کنید.

1.قضاوت در مورد خود را کنار بگذارید.

حسادت از قضاوت کردن ناشی می شود،یعنی شما به این فکر می کنید که چیزی از چیزی بهتر است و تصمیم گیری بر اساس چیزهایی که نداریم.

باید سعی کنید نسبت به موفقیت های دیگران ناراحت و دلگیر نشوید و به جای آن صبور باشید و به خودتان این باور را بدهید که اگر سخت تلاش کنید موقعیت شما به مراتب از آنها بالا تر می رود. در ضمن باید ذهن بارزی داشته باشید و به این نکته خوب دقت کنید که گاهی داشتن یک چیز برایتان بد و گاهی نداشتن یک چیز برایتان خوب است.

2.خودتان و شخصی که به او حسادت می کنید را ببخشید.

بخشش دیگران باعث از بین رفتن نفرت شما نسبت به دیگران می شود.همواره باید سعی کنید زمانی که تنها هستید بخشش خود را از و خودتان با صدای بلند اعلام کنید.این بخشش بخاطر کار اشتباه او نیست بلکه به این خاطر است که شما انتخاب می کنید تا از دید او به موقعیتش نگاه کنید.با نگاه کردن از دیدگاه او،میتوانید احساس افتخار کنید و به دستاوردهای او با دیدی مهربان و دلسوز نگاه کنید.

3.حسادت خود را به قدردانی تبدیل کنید.

برای غلبه بر حسادتتان باید موفقیت ها و دست آوردهای دوستانتان را قدر بدانید و موفقیت هایشان را درک کنید.سعی کنید به جای حس حسادت،برای موفقیت انها خوشحالی خود را ابراز کنید.

4.از حسادت خود،برای تعیین اهدافتان استفاده کنید.

وقتی حسادت خود را کشف کردید می توانید آن را به یک چیز مثبت تبدیل کنید. استفاده از حس حسادت، برای تعیین اهدافی واقع‌گرایانه و دست‌یافتنی به شما کمک می‌کند تا احساسات منفی خود را رها و برای تغییر چیزی در زندگی‌تان و بهتر کردنِ آن احساس قدرت کنید.

سوم:از مقایسه کردن بپرهیزید.

1.برای موفقیت،تعریف خاص خودتان را داشته باشید.

موفقیت لزوما به معنای داشتن یک ویلای چندهزارمتری،دو اتومبیل و شغلی عالی یا زیبایی خیره‌کننده‌ نیست. موفقیت یعنی بدانید بهترین زندگی برای شما چیست و بیشترین استفاده را از آن ببرید. اگر به استانداردهای معمول جامعه برای موفقیت کمتر توجه کنید و به جای آن، بر آنچه به شما انگیزه‌ی حرکت می‌دهد تمرکز کنید، دیگر خودتان را با دیگران مقایسه نخواهید کرد.

اشکالی ندارد اگر در مقایسه با دیگران، در مرحله‌ی متفاوتی از زندگی قرار داشته باشید. برای نمونه، اگر هنوز به شغل یا همسر دلخواهتان نرسیده‌اید، به این معنی نیست که شما نسبت به فردی که به او حسادت می‌کنید، ارزش کمتری دارید.. هر کس مسیر متفاوتی را طی می‌کند و مسیر هیچ کس،بهتر از مسیر دیگران نیست.

۲. به این مسئله توجه کنید که شما همه‌ی داستان را نمی‌دانید.

شاید به نظر برسد که دیگران داری شغلی بسیار خوب و زندگی مرفه و بی درد و تحصیلات عالی و…هستند اما باید توجه داشته باشید که همه اینها ظاهر داستان است و شما درمورد مسائل دیگر زندگی آنها بی خبرید.همچنین شما چیزی درمورد آینده زندگی خود و افراد نمی دانید؛آینده می تواند برای شما دارای موقعیت های بهتر و مناسب تری باشد.

البته این مسئله به این معنا نیست که بگویید حتما زندگی همه در باطن خیلی ناراحت کننده است؛اصلا اینگونه نیست بلکه شما باید در همه مراحل زندگی برای آنها آرزوی خوشبختی و موفقیت کنید.

3.موفقیت دیگران تاثیری بر موفقیت شما نمی گذارد.

فرض کنید فردی برای یک آزمون استخدامی به شدت تلاش کرده و درس خوانده و در آزمون قبول شده است،این به این معنا نیست که شما دیگر نمیتوانید در آزمون استخدامی قبول شوید.باید بدانید که موفقیت دیگران وابسته به موفقیت شما نیست،شما فقط می توانید از آنها الگو بگیرید و برای موفقیت های خودتان آنها را در ذهن خود داشته باشید.

چهارم:قدر شناس باشید.

1.بر استعداد ها و داشته های خود تمرکز کنید.

تا اینجا یاد گرفتید که دست از مقایسه خود با دیگران بردارید،حال باید به داشته های خودتان تمرکز کنید و به آنها اعتماد داشته باشید.وقتی شما یکسری کارها را به خوبی انجام می دهید پس دیگر نباید نگران کارهای موفقیت آمیز دیگران باشید.

هنگامی که ذهن شما به سمت نداشته هایتان کشیده می شود،بلافاصله با داشته های خود فکر کنید. اگر اجازه ندهید ذهن‌ در این افکار غرق شود و به جای آن، بر ویژگی‌های مثبت و عالی خود تمرکز کنید، به چشم‌انداز بسیار بهتری دست خواهید یافت. دیگران ویژگی‌ها و امکانات شما را ندارند. در واقع حتی ممکن است که استعدادها و داشته‌های شما موجب حسادت دیگران باشد.

2.وقت خود را با افراد قدر شناس بگذرانید.

اگر دوستان‌ شما افرادی هستند که همیشه شغل، همسر و فرزندانشان را با دیگران مقایسه می‌کنند، از نداشته‌هاس خود شکایت می‌کنند و به دیگران حسادت می‌کنند، بهتر است وقت‌ خود را با افراد دیگری بگذرانید. اگر با افرادی باشید که قدر داشته‌های‌شان را نمی‌دانند، شما نیز احساسی شبیه آنها پیدا خواهید کرد. با افرادی باشید که از زندگی خود راضی هستند (البته نه به اندازه‌ای که زندگیشان را به رخِ شما بکشند) و از دیگران انتقاد و مدام شکایت نمی‌کنند. دوستانی بیابید که اهل قضاوت کردن نیستند، سخاوتمند و مهربان هستند و موجب می‌شوند شما نیز نسبت به خود و دیگران همان احساسات را پیدا کنید.

پنجم:دیدگاه خود را تغییر دهید.

اگر از زمانی که در مورد چیزهای خوب زندگیتان فکر کرده‌اید، مدتی گذشته است، یک قلم و کاغذ بردارید و نوشتن در مورد آنها را شروع کنید. دفترچه یادداشت سپاسگزاری راه بسیار خوبی برای تغییر دیدگاه شما و قدردانی کردن به خاطر داشته‌هایتان در زندگی دارید. اگر علاقه‌ای به دفترچه یادداشت ندارید، می‌توانید از یک دفتر طراحی استفاده کنید. از آنجا که حسادت، مربوط به درک و برداشتِ شما از نداشته‌یتان است، کمی وقت و انرژی را صرفِ یادآوری داشته‌هایتان کنید. می‌توانید موارد زیر را در دفتر یادداشت بنویسید:

استعدادهایتان؛ویژگی‌های فیزیکی مورد علاقه‌تان؛بهترین دوستانتان؛غذاهای مورد علاقه‌تان؛چیزهایی که شما را می‌خندانند؛خاطراتی که شما را شاد می‌کنند؛موقعیت‌هایی که در آینده در انتظارِ آنها هستید؛چیزهای خوبی که دارید؛دستاوردهایتان.

2.برچیزهای مثبت تمرکز کنید.

اگر حسادت، وجودتان را فرا گرفته و رفتار و زبان شما را بیش از حد تلخ کرده است، سعی کنید یک روز کامل را بدون شکایت کردن سپری کنید،تغییر نگرش می‌تواند موجب بهبود روابط‌ شما با دیگران شود.

3.اعتقاد داشته باشید به این که خیلی چیزها را خودتان انتخاب نکرده اید.

اگر نسبت به داشته‌های دیگران حسادت می‌کنید، به خودتان یادآوری کنید شما هم می‌توانید آنها را داشته باشید، ولی خودتان انتخاب کرده‌اید که از داشتن آنها صرف‌نظر کنید.

4.داوطلب شوید.

اگر نمی‌توانید ذهن‌ خود را از فکر کردن به نداشته‌هایتان دور کنید، وقت خود را صرف کمک به افراد نیازمند کنید. گاهی ما دچار عادت‌های ذهنی‌ می‌شویم که اجازه دیدن داشته‌هایمان را نمی‌دهد. با یک روز کار کردنِ دواطلبانه در مکان‌هایی مانند محل اطعام فقرا، بیمارستان یا پناهگاه حیوانات کمی طعم واقعیت را به خود بچشانید، سپس در مورد این تجربه‌ فکر کنید. کمک به دیگران به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چقدر ثروتمند هستید و چقدر انرژی مثبت دارید که می‌توانید برای خدمت به دنیا صرف کنید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *