×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » چگونه به انتقاد دیگران پاسخ دهیم؟
03 اسفند 1398

چگونه به انتقاد دیگران پاسخ دهیم؟

برخورد مناسب و مثبت در مقابل انتقادات دیگران امری مهم و اساسی محسوب می شود؛گاهی پذیرش انتقاد بسیار سخت خواهد بود اما این موضوع به واکنش شما نسبت به آن انتقاد بستگی دارد.

انتقاد بیشتر به این منظور است که ما کارمان را درست انجام نداده ایم و یا سطح عملکردمان در حد انتظار دیگران نبوده است.

همیشه به خودتان بگویید که هیچ کس کامل نیست و همه ما در زندگی کم و کسری هایی از لحاظ رفتار و اخلاق و اینها در زندگیمان داریم پس طبیعتا اگر کاری را انجام میدهیم ممکن است کامل نباشد و با انتقاد دیگران مواجه شود؛پس باید تمام تلاش خودمان را در این باره داشته باشیم تا بتوانیم به بهترین نحو در مقابل دیگران از خودمان واکنش نشان دهیم.

در مقابل این انتقاد ها باید دید که چگونه برخوردکنیم؟انتقاد دیگران را بپذیریم یا به جای آن کار خودمان را پیش ببریم؟در مقابل این انتقادات چه برخوردی داشته باشیم؟

پاسخ این پرسش ها را در این مقاله میتوانید پیدا کنید.

ابتدا باید بدانیم که انتقاد چیست؟

انتقاد یعنی تعریف نقاط مثبت و یا منفی از کار یک شخص.که میتواند سازنده باشد و یا مخرب.در مقاله های قبل در مورد اینکه چطور از دیگران انتقاد کنیم صحبت کردیم حال میخواهیم در مورد اینکه در مقابل انتقاد دیگران چطور از خودمان واکنش نشان دهیم،صحبت کنیم.

در این مقاله می خواهیم چند پاسخ سازنده به انتقاددیگران از شما را بگوییم:

رفتار خود را تغییر دهید:

به این فکر کنید که شما می توانید با انتقاداتی که از شما می شود؛اگر چه کار شما کامل باشد و نیازی به انتقاد آنها نداشته باشید اما می توانید از انتقاد آنها برای صد برابر بهتر شدن کارتان استفاده کنید.سعی کنید با ذهنی باز و بدون هیچگونه واکنشی انتقادات آنها را بپذیرید.

خود را از انتقاد دیگران جدا نگه دارید:

همیشه با خود بگویید که انتقاد دیگران از شما و شخصیت شما نیست بلکه از کاری است که انجام داده اید. پس انتقادات دیگران را از احساسات شخصی خود جدا کنید تا بتوانید انتقادات را پذیرا باشید.

واقعا گوش کنید:

هنگامی که از شما انتقاد می کنند و در عوض شما فقط سر تکان می دهید و وانمود به گوش کردن می کنید و یا لب و دهن دهن خود را کج می کنید بدانید که واقعا اشتباه کرده اید!شما باید به خوبی و بادقت بالا به سخنان دیگران گوش فرا دهید تا دقیقا منظور آنهارا متوجه شوید.

سریع پاسخ ندهید:

اگر بخواهیم به هر واکنشی سریعا پاسخ دهیم بسیار اشتباه است و فرصت درست فکر کردن و جواب درست دادن را از ما میگیرد.ابتدا آرامش خود را حفظ کنید.وقتی سریع جواب دهید ممکن است حرف هایی بزنید که در شان و شخصیت شما نیست و بعد از ان از زدن حرف هایتان پشمان شوید و البته باید بدانید که این رفتار مناسب افراد حرفه ای نیست. از آنها بخواهید که برای پاسخ دادن به شما وقت بدهند و اگر انتقاد را از طریق ایمیل دریافت کرده‌اید، فورا بعد از خواندن آن گزینه‌ی «جواب دادن» را انتخاب نکنید.

با خودتان مهربان باشید:

برای حس این احساسات نامناسب و سخت، با خودتان مهربان باشید. با خودتان معامله کرده و شروع کنید به گفتگوی مثبت با خودتان مثلا “این انتقاد آزاردهنده بود اما چیزی از من کم نمی‌کند.”

تحسین و انتقاد را به یک شکل بگیرید:

نظر من درمورد تحسین این است که خیلی چیز خوبی است و با خوشنودی آن را می پذیرم. خیلی خوب است که آدم مورد تحسین و تمجید دیگران قرار گیرد اما به ندرت با شنیدن آن بیش از حد هیجان زده می شوم و بالا و پایین می پرم.

برعکس این طرز تفکر وقتی است که مخالف آن را می شنوید: انتقاد منفی. به ندرت پیش می آید که با آرامی با آن برخورد کنید و احساسات منفی جلوی چشمانتان را نگیرد. بعضی وقت ها هم ممکن است آن انتقاد را با روی باز بپذیرید (اگر بتوانید از آن درس بگیرید.)

این طرز تفکر معمولاً اینطور است که برایتان اهمیت ندارد بقیه چطور فکر می کنند. اگر برایتان مهم باشد، همیشه نیازمند و تیره بخت می شوید و اجازه می دهید که دیگران احساساتتان را کنترل کنند.

پس اینگونه به اعتبار و ارزش داخلی تکیه می کنید تا خارجی. هرچه بیشتر و بیشتر به خودتان اعتبار و ارزش می دهید و نیازتان به تایید خارجی کمتر می شود. اما نباید در این رفتار هم بیش از حد پیش روید. نباید مثل آندسته از افراد مغرور و خودبینی شوید که هیچوقت به هیچ انتقادی گوش نمی کند، حتی اگر عاقلانه و منطقی باشد.

انتقاد را به زبان خودتان تکرار کنید:

اگر انتقاد طرف مقابل را به زبان خودتان بیان کنید مطمئن می شوید که دقیقا منظور او با برداشت شما یکی است. آرام بمانید و جملاتی را که گفته شده، از زبان خودتان و به روشی آرام و بدون تهدید تکرار کنید. ممکن است با این جملات شروع کنید: «خُب، اگر درست متوجه شده باشم، شما فکر می‌کنید که…»

حقایق را پیدا کنید: اگر فردی که از شما انتقاد می‌کند، منظورش را خیلی واضح و دقیق بیان نمی‌کند، از او سؤال بپرسید. باید حتما متوجه شوید که مشکل واقعی در کجاست. اگر رئیس‌تان می‌گوید: «من از آخرین گزارشت راضی نبودم.» حتما از او درباره‌ی جزئیات بیشتر و اینکه علت راضی نبودنش دقیقا چه چیزی بوده سؤال کنید.

به اشتباهتان اعتراف کنید:

وقتی متوجه شدید کاری که انجام داده اید را نتوانسته اید به خوبی از پسش برآیید؛بپذیرید و اعتراف کنید که متوجه اشتباهتان شده اید و انتقاد طرف مقابل را به خوبی پذیرفته ای و در صدد جبران آن برآیید.

از تجارب خود درس بگیرید:

اگر از انتقاد منصفانه درس بگیریم، در بهبود عملکردمان کمک زیادی می‌کند. پس، کمی وقت بگذارید و به اتفاقی که افتاده و چیزی که فرد منتقد‌ گفته، فکر کنید. برای اصلاح موقعیت برنامه‌ریزی کنید و مراقب باشید تا دیگر همان اشتباه را تکرار نکنید.

سپاس گذار باشید:

بعد از اینکه تجربه‌ای جدید آموختید، از فردی که وقت گذاشته و از شما انتقاد کرده تشکر کنید. همانطور که خیلی از افراد از دریافت انتقاد ناراحت و معذب می‌شوند، انتقاد کردن هم برای خیلی از افراد ناراحت کننده است. حتما به آنها توضیح دهید که انتقاد‌شان خیلی سازنده بوده است و شما از آن نکته‌های زیادی آموخته‌اید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *