×
خانه » مقالات » توسعه فردی » سبک زندگی » چطور صدای خود را گرم کنیم؟؟
25 دی 1398

چطور صدای خود را گرم کنیم؟؟

همه ما نفس می کشیم، حرف می زنیم و به این شیوه منظور خود را به بقیه می رسانیم. هر لحظه، هر ثانیه؛ و این امری طبیعی است. اما اگر از خوانندگان صاحب سبک درباره رمز موفقیتشان بپرسیم قطعا از هر ده تا، نه خواننده می گوید: تست و سپس گرم کردن صدا! از این پاسخ این چنین برداشت می شود که تست صدا و تکنیک های صداآزمایی قبل از سخن گفتن در جمع در تولید صدای رسا، واضح و نمود اصل جنس صدا بسیار موثر است.

هدف از گرم کردن صدا چیست؟

یکی از دلایل بسیار مهم برای نرم کردن حنجره و گرم کردن صدا این است که ما بتوانیم صدایی پُرقدرت، واضح و شفافی را در هنگام سخنرانی کردن یا آواز خواندن داشته باشیم.

صدا دقیقا مثل ماهیچه های بدن که برای قوی شدن به تمرین مکرر ورزشکار نیاز دارند، باید تقویت شود. صدایی که از قبل مورد بررسی قرار نگرفته باشد و توسط خواننده ی گوینده گرم نشده باشد همچون عضله ضعیفی می باشد که قرار است در یک مسابقه بزرگ برای سبقت گرفتن از رقبا، وزنه سنگینی را حمل کند. فکر می کنید نتیجه این مسابقه بدون آمادگی از قبل چه خواهد بود؟

این حالت برای همه ما پیش آماده است که از یک جایی به بعد، وسط حرف زدن، احساس می کنیم کم آورده ایم. مدام باید آب بخوریم؛ ترجیحا آب گرم! سدی ما بین تارهای صوتی ما قرار گرفته است که از ارتعاش درست آن ها جلوگیری می کند. انگار جنس صدا تغییر می کند و گوش خراش می شود. برای سخنران چنین حالتی برابر است با خود ناامیدی! انگار در آن لحظه دنیا به آخر رسیده است. سخنران دائما به ابزار اصلی خود یعنی صدایش نیاز دارد.

چطور صدای خود را گرم کنیم؟

1.تنفس صحیح

یکی از مهم‌ترین اصول صداسازی و فن بیان، تنفس صحیح و اصولی است. حتما برای شما این سوال پیش آمده که منظور از تنفس صحیح چیست؟

اگر در اطراف شما نوزادی تازه به دنیا آمده است، لطفا برای چند دقیقه به تنفس او هنگام خواب دقت کنید. خواهید دید که هنگام نفس کشیدن، شکم او بالا و پایین می‌شود. در واقع شکمی نفس می‌کشد. این نوع تنفس دقیقا استاندارد و صحیح است. تمام انسان‌ها از بدو تولد صحیح نفس می‌کشیدند تا اینکه به دلایل مختلف از قبیل بیماری‌هایی مثل زکام و سرماخوردگی، این تنفس جای خود را به تنفس سینه‌ای یا ریوی داده است.

تنفس شکمی یا دیافراگمی مزیت‌های بسیار زیادی دارد از قبیل:

سلامت جسمی

اعتماد به نفس

رسا بودن صدا

آرامش (کاهش استرس)

داشتن نفس کافی

یکی از مزیت‌های ارزشمند تنفس دیافراگمی نسبت به تنفس ریوی این است که می‌توانیم حجم بیشتری از هوا را در شکم خود نگه داریم و از این رو در میان سخنرانی نفس کم نمی‌آوریم.

2.خمیازه

خمیازه یک ابزار بسیار موثر برای باز کردن قسمت پشتی گلو است که به صدا گرمی و بلندی قابل توجهی اضافه می کند . بهترین حالت استفاده از خمیازه این است که نفس عمیق بکشید درست مثل زمانی که می خواهید خمیازه بکشید , و در هنگام بازدم با همان حالت بخوانید و تمرینات زیر را انجام دهید .

در این صورت قسمت نرم کام شما بالا می رود و فضای پشت گلوی شما باز می شود و حس می کنید که حتی یک تخم مرغ می تواند در آنجا قرار بگیرد . در این حالت خواندن نت های پایین تر ساده تر خواهند بود , پس با اجرا کردن و خواندن یک نت پایین شروع کنید و توجه کنید که گلویتان در همان حالت باقی بماند .

حالا یک الگوی پنج نتی را با همان حالت از بالا به پایین اجرا کنید . مانند 5-4-3-2-1 یا سل-فا-می-ر-دو

در نت های بالاتر هم باید سعی کنید فرم گلویتان را به همان حال نگه دارید که ممکن است برایتان چالش برانگیز باشد . پس بهتر است تمرین بعد را امتحان کنید .

3.هام

هامینگ (humming) با استفاده از رزونانس بینی – گلویی به صورت مستقیم ما را به سمت شفافیت و همچنین تقویت قدرت صدا هدایت می کند .  شما ممکن است اصطلاح خواندن در ماسک صورت را شنیده باشید که تقریبا همین تاثیر را دارد .

کاری که این نوع زرونانس انجام می دهد این است که به صورت خیلی حرفه ای و مخصوص در راحت و بدون فشار اجرا کردن نت های بالا تاثیر می گذارد و سنگینی اجرا کردن نت های پایین را هم از بین می برد , تقریبا همان ویژگی هایی را دارد که هر خواننده ای به دنبال آن است .

4.استفاده از حرف ” ز “

موقع ادا کردن حرف ” ز ” زبان در حالت شل و ریلکس قرار دارد . از طرف دیگر این طور احساس می شود که صدا به سمت پایین حرکت می کند . این کار باعث تقویت کنترل در زرونانس گلو می شود . می توانید ملودی های مختلف را در این حالت تمرین کنید .

هامینگ را با نت نسبتا بالایی که اجرای آن تقریبا برای شما سخت است شروع کنید . به حالت لرزش و صدای وزوز مانندی که در بینی ایجاد می شود توجه کنید .

حالا بدون اینکه صدایتان را قطع کنید دهانتان را باز کنید که صدایی شبیه به ” آ ” ایجاد می شود و توجه داشته باشید همان احساس لرزش و وزوزی  را که با دهان بسته داشتید در این حالت هم باید ادامه داشته باشد . چند بار این کار را تکرار کنید .

آیا اجرای این نت برایتان آسان تر از قبل نشد ؟ اگر اینطور است پس تمرین را درست انجام داده اید . حالا می توانید کم کم نت های بالا تر را هم امتحان کنید .

5.تست بالا و پایین صدا با کلمات پرکننده

از کلمات پرکننده مثل “امممم” یا ” اومممم” استفاده کنید؛ با این تفاوت که باید این بار برای گرم تر شدن صدا، این آواها را بالا و پایین زمزمه کنید. طوری که خودتان صعود صدا و سپس نزول آن را به میانه و به پایین ترین بخش، احساس کنید.

6.زبان را بچرخانید و قدرت واقعی صدایتان را آشکار نمایید

برای حفاظت از عضله ها و مفصل های متحرکی که در سیستم یا دستگاه صورتی دخالت دارند چرخاندن زبان، اولین گزینه پیش روی ما است. حالا چند جمله ساده را به زبان بیاورید. این کار را در همان حالت غیرعادی تکرار کنید و از حالت پیچش زبان خارج نشوید. مثلا می توانید بخشی از اشعار مورد علاقه خود را بخوانید.

7.صامت های ب و پ

نوع دیگری از به کار گیری صامت در تمرین برای گرم کردن صدا ادای صامت های ب و پ میباشد.

این صامت ها موجب ایجاد فشار هوا ددر پشت لب میشود.

کم کم با تکرار آن ها میتوانید از حلقی خواندن این صامت ها جلوگیری کنید.

این امر کمک بسیاری به خوانندگی شما خواهد کرد.

حتی میتوانید از یک حرف صدا دار بعد از این حروف کمک بگیرید.

مثلا بی با بو ….

این حروف را پشت سر هم تکرار کنید تا حلقی خواندن را کنار بگذارید.

حتی اگر سخنران حرفه ای باشید باز هم به گرم کردن صدا برای فن بیان بهتر نیاز دارید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *