×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » مخاطبتان را در سخنرانی بشناسید
02 مهر 1398

مخاطبتان را در سخنرانی بشناسید

وقتی صحبت از مخاطب شناسی می شود، ممکن است فکر کنیم رعایت این مسئله فقط برای سخنرانان لازم است

سخنرانان بیشترین سروکار را با این مهارت یعنی مخاطب شناسی دارند،

اما هر انسانی که دنبال کسب موفقیت از طریق توسعه ارتباطات است، باید به این مهارت کارگشا مجهز شودیعنی اگر شما می خواهید ارتباط بهتری با همکاران، دوستان، مدیران یا مشتریان خود داشته باشید، مخاطب شناسی برایتان مفید خواهد بود.

مخاطب یعنی چی ؟

در یک ارتباط انسانی اعم از سخنرانی یا صحبت یا نمایش یا اجرای صحنه، ما با مخاطب سرو کار داریم.

حتی اگر در طول روز با کسی صحبت نکنیم و آدمهای دیگر را ببینیم یا دیگران ما را ببینند باز هم با مخاطب مواجه هستیم.

چون هر نوع ارتباطی از پنج جزء تشکیل شده:

    پیام ۲٫ وسیله انتقال پیام ۳٫ارسال کننده پیام ۴٫دریافت کننده پیام ۵٫ محیط انتقال

مخاطب یعنی کسی که گیرنده پیام ما است و بسیاری از پیامهای ما لزوماً کلامی نیستند.

لطفاً همین الآن با خود فکر کنید که در طول روز به چه کسانی پیام ارسال می کنید و لیست آنها را در دفتر تمرینات فن بیان خود بنویسید.

اگر این تمرین را به درستی انجام دهید بدون شک با خیل عظیمی از مخاطبین روبرو خواهید شد که در طول روز گیرنده پیامهای ما هستند.

مخاطبین صحبت های ما چه کسانی هستند؟

داشتن اطلاعاتی مثل: سن، جنسیت، میزان تحصیلات، میزان درآمد، نژاد و قومیت، دین، شغل، سمت شغلی، و دانستن سرگرمی ها می تواند ما را به هدفی که از سخنرانی داریم نزدیک تر کند و باعث می شود که یک چارچوب را در سخرانی خود رعایت کنیم.

برای مثال، اگر سخنرانی ما مربوط به “پیدا کردن شغل و مصاحبه های استخدامی” باشد، این صحبت ها برای افراد جوانی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند و به دنبال کار می گرددند جذابیت دارید، ولی همین سخنرانی برای یک شخص مُسن که بازنشست شده است هیچ جذابیتی نخواهد داشت.

بنابراین برای اینکه سخنرانی ما یک سخنرانی موفق باشد، باید قبل از رفتن برای سخنرانی بدانیم که مخاطبین ما چه کسانی هستند، آیا مطالبی که ما ارائه می کنیم مناسب این افراد هست یا خیر.

پس اگر اطلاعات کافی از مخاطبین به دست نیاریم به احتمالِ زیاد سخنرانی ما با مشکل و شکست رو به رو خواهد شد

قبل از هر سوالی ما باید متوجه بشیم که چه کسانی قرار است که پای صحبت های بنشینند

ما چه کسی هستیم؟

اگر احیانا مخاطبین اطلاعاتی از سمت، شغل، سابقه و یا کاری که انجام میدهیم نداشته باشند نمی دانند که چه کسی داره برایشان صحبت می کند و اگر ما در ابتدای سخنرانی خودمان به خوبی معرفی کنیم مخاطبین اعتمادشان نصبت به ما بیشتر می شود

– مخاطبین حاضر در سخنرانی به چه چیزی بیشتر بها می دهند؟ما باید این مورد را متوجه بشیم که، مخاطبینی که برای آنها سخنرانی می کنیم به چه چیزی بیشتر بها می دهند و دلیل اینکه اینجا جمع شده اند چیست

مخاطب شناسی با استفاده از تکنیکهای علمی

به سن افراد توجه کنید که آدمی در سن او انتظار شنیدن چه چیزی را دارد؟

به جنسیت افراد توجه کنید، چون زنها و مردها از نظر انتظارات با هم متفاوت هستند

   به میزان تحصیلات و مطالعه افراد دقت داشته باشید که همیشه کمتر از سطح معلومات آنها خود را نشان دهید تا احساس بدی نداشته باشند.

    موقعیت جغرافیایی و شهری که مخاطب در آنجا زندگی می کند موجب شکل گیری علایق خاصی می شود که باید آنها را بشناسیم.

 شغل مردمی که در مقابل ما هستند باید شناسایی و درباره آن اطلاع کسب کنیم.

    علایق مذهبی و سیاسی مخاطبین نباید مورد هجمه ما واقع شود

 مغز مخاطب باید ما را هم بیخطر و هم مفید ارزیابی کند.

مخاطب شناسی و اشتباهات احتمالی ما:

مخاطب شناسی به معنی تعریف دروغین از دیگران نیست.

مخاطب شناسی و ایجاد حس خوب در مخاطب نباید مانع گفتن اشتباهات او شود.

مخاطب شناسی به معنی مشاوره رایگان ندادن نیست و باید همیشه برای همه مفید باشیم.

مخاطب شناسی برای نفع مادی ما نیست بلکه برای خدمت کردن بیشتر به بشریت است.

مخاطب شناسی وقتی برای ما سود مالی دارد که برای مطالب خود ارزش کاربردی زیادی ایجاد کنیم.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *