×
خانه » مقالات » توسعه فردی » رفتار یک مدیر موفق با کارمندان
18 آذر 1398

رفتار یک مدیر موفق با کارمندان

به طور کلی مدیر شخصی است که در رأس یک مجموعه قرار دارد و آن‌ها را رهبری می‌کند تا به اهداف سازمانی برسند.

شخص مدیر بایستی از مهارت و تکنیک‌هایی برخودار باشد تا بتواند مجموعه خود را کنترل و به سمت اهداف راهنمایی کند. هر شخصی می‌تواند مدیر باشد ولی هر مدیری نمی‌تواند یک مدیر خوب باشد. اگر توجه کرده باشید هر شخصی به نوبه‌ای در زندگی یک مدیر است. پدر و مادر در خانواده، معلم در کلاس درس، استاد دانشگاه و … . پس بایستی این نکته را مد نظر داشت که یکی از مهمترین تکنیک‌هایی که مدیر بایستی برخوردار باشد نحوه برخورد با مردم و کارمندان زیر دست است.

رشد سازمانی یک مجموعه بستگی به نحوه مدیریت و برخورد با کارمندان است. اگر شما هم در حال حاضر مدیر هستید به نکته‌هایی که در زیر ارائه می‌شود دقت نمایید.

پرسیدن حال کارمندان فراموش نشود

یک مدیر موفق با توجه به اینکه مقام و منزلتی که در بین کارمندانش دارد باید به این نکته توجه داشته باشد که بایستی مهربان و مؤدب باشد و با ارتباط چشمی که با کارمندان برقرار می‌کند به طوری که هم سیاست کاریش حفظ شود، احوال کارمندان خود را بپرسد. با این کار می‌توانید شخصیت کارمندان خود را بیشتر بشناسید و هم آنها صمیمیت را در چشمان شما می‌بینند.

آراسته باشید

آراستگی فقط در ظاهر و لباس پوشیدن خلاصه نمی‌شود. در کل آراستگی در لباس، نحوه‌ی صحبت کردن، رفتار با کارمندان، رفتار با دیگر مدیران، مؤدبانه بودن و … است و هر شخص کارمندی در طول مدت کاریش قطعاً به این نوع مدیران که شخصیتی بالا دارند احترام می‌گذارند و احساس افتخار می‌کنند که با همچین مدیری کار می‌کنند.

کارمندان بخشی از هویت سازمان را می سازنند پس رفتار محترمانه و با ملاحظه و حرفه ای مدیر با آن ها در استحکام و اعتبار این هویت بسیار تاثیر گذار است.

دوستانه رفتار کردن

مدیرانی که رفتاری دوستانه و مؤدبانه دارند اشخاصی هستند که اهمیت زیادی به کارمندان خود می‌دهند و تلاششان بر این است که روز به روز این ارتباط مؤثر را با آنان حفظ کنند و این رمز موفقیت یک مدیر موفق است.

یک مدیر موفق، هنر خوب گوش گرفتن را فرا گرفته است

هنر گوش گرفتن یعنی مدیر با سکوت در برابر کارمندانش، اطلاعات زیادی را از وی کسب می‌کند و باید شنوندگان خوبی باشند تا با استفاده از مشکلاتی که کارمندانشان در اختیار آنها قرار می‌دهند در رشد و بهره وری سازمان از آن استفاده کنند.

به علاقه‌ی کارمندان خود اهمیت دهید

این نوع رفتار تعامل بین کارمند و مدیر را بیشتر می‌کند و به نوعی احساس امنیت به وجود می‌آید که شخصی هست که صحبت‌های آنها را گوش می‌دهد و کارمندان هم تمام مشکلات و حقایق در مورد کسب و کار با بیان می‌کنند.

یک مدیر موفق، مدیری است که بتواند هفته‌ای و یا دو هفته‌ای یک بار جلسه با کارمندانش تشکیل دهد تا در عوض ایده، دیدگاه، نحوه بازاریابی و … را نسبت به کسب و کار بیان کنند.

تفاوت‌ها را بپذیرید

هیچ کارمندی با دیگر کارمندان شباهتی از نظر خلق و خو و نحوه برخورد و کار کردن ندارند. این مدیر است که باید این تفاوت را بپذیرد و این اشخاص را تشویق کند که در کارشان رشد و پیشرفت داشته باشند. با این کار شما استعدادهای نهفته در کارمندان را پیدا خواهید کرد و در عوض کارمندان هم شرایط رشد و نمو خودشان را فراهم می‌کنند.

در دسترس کارمندان خود باشید

اغلب مدیران از کارمندان خود فرار می‌کنند و بر این باورند که ارتباط با کارمندان وقت آن‌ها را هدر می‌دهد. اما این نظری کاملاً اشتباه در حوزه مدیریت است. تا زمانی که شما در دسترس کارمندان نباشید نمی‌توانید آنها را تشویق و یا تنبیه کنید. اگر می‌خواهید بیشتر به وظایف و نحوه‌ی کارکردن کارمندان خودتان واقف باشید درب اتاق خودتان را باز بگذارید. این کار از نظر روانشناسی یعنی اگر مشکلی دارید بدون ترس داخل بیایید و صحبت کنید.

شوخ طبعی با کارمندان خود را فراموش نکنید

حالا یک مدیر پر شور و انرژی و شوخ طبع را در نظر بگیرید. کار کردن با این نوع مدیران باعث هیجان کاری می‌شود و با شور اشتیاق نیز کار می‌کنید. اگر طرز برخورد مدیر با شوخ طبعی همراه باشد مطمئن باشید که از فشارها و شرایط سختی که در محل کار وجود دارد، کاسته می‌شود و قطعاً کارمندان نیز با شادی و شادابی بیشتر دل به کار می‌دهند.

نکته بسیار مهم:

این نکته را فراموش نکنید که این شوخ طبعی شما که مدیر هستید باعث شود که رفاقت خاصی بین شما و کارمندان بوجود بیاید و کارمندان دیگر کار نکنند. سیاست را همچنان در محیط کاری خود حفظ کنید. این نکته را فراموش نکنید که این شوخ طبعی شما که مدیر هستید باعث شود که رفاقت خاصی بین شما و کارمندان بوجود بیاید و کارمندان دیگر کار نکنند. سیاست را همچنان در محیط کاری خود حفظ کنید. 

انگیزه دادن به کارمندان

ایجاد انگیزه باعث می‌شود که رقابتی بین کارمندان بوجود بیاید و سعی کنند در قبال انجام وظایفشان بیشتر خصاصت به خرج بدهند و بیشترین بهره وری را داشته باشند.

سعی کنید چنان مدیری باشید که کارمندان این حس را داشته باشند که با یک عضو خانواده خود کار می‌کنند و کار کردن در کنار شما یک افتخار برای آنها باشد.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *