×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » ده نکته اساسی برای گفت و گوی رودررو
18 فروردین 1399

ده نکته اساسی برای گفت و گوی رودررو

1-توجه به نگرش خود

افراد بسیار موفق در برقراری ارتباط، قدرت انتظارات روشن و دقیق را درک می کنند. وقتی می دانید از شنونده تان توقع چه واکنشی دارید، می توانید گفت و گو را به همان سمت هدایت کنید. البته وقتی افراد دیگری نیز درگیر گفت و گو هستند، نمی توانید مطمئن باشید آنچه را می خواهید به دست می آورید؛ ولی اگر باور نداشته باشید که دست کم امکان موفقیت در این کار را دارید، قطعا موفق هم نخواهید شد.

انتظارات شما اغلب، تعیین کننده نتیجه است؛ بنابراین اولین قدم این است که باور داشته باشید آنچه در پی اش هستید، به دست می آورید.

از قضاوت کردن، سرزنش کردن یا هر نوع افکار غیرسازنده دیگر بپرهیزید. وقتی منفی گرایی را کنار می گذارید، آماده پذیرش افکار مثبت هستید، مردم جذب نگرش های مثبت می شوند و از آن ها انرژی می گیرند.

برای برطرف کردن موانع ارتباطی، از خودتان بپرسید: چه کارهایی باید انجام شود تا ارتباط به خوبی برقرار شود؟ همچنین می توانید خودتان را جای شنوندگان بگذارید، خود را از چشم آن ها ببینید و توجه کنید چگونه با آنها ارتباط برقرار می کنید، از خودتان بپرسید آیا مطالبی که مطرح می کنید برای آنها جذاب است یا خیر.

افکار شما بر کلامتان تأثیر می گذارد، کلامتان به عمل و اعمالتان به عادت بدل می شود و عاداتنتن شخصیت شما را شکل می دهند.

برای گفتگوی مؤثر، برقراری تعامل با چشم ها به خصوص به همسرتان اهمیتی ویژه دارد

2-برقراری تعامل با چشم  ها

چشمان شما افکار، نگرش ها و باورهایتان را آشکار می کنند. نحوه نگاه شما هنگام صحبت کردن و گوش دادن نشان می دهد که به موضوع مورد بحث با طرف مقابل چه احساسی دارید.

برای مثال، اگر بعید از بیان مطلب، شخص مقابل چشم هایش را چرخاند، به شما می گوید که قضیه را جور دیگری می بیند. اگر از ارتباط چشمی امتناع کرد، می توانید مطمئن شوید چیزی را از شما پنهان می کند.

در فرهنگ های غربی، برقراری ارتباط چشمی در حین گفت و گو نشان دهنده این است که اعتماد به نفس داريد و فردی قابل اعتماد و صادق هستید؛ اما برقرار نکردن ارتباط چشمی نشان دهنده بی علاقگی، تنفر و بی تفاوتی است. در فرهنگ های شرقی و کشورهای حوزه کارائیب، برقراری ارتباط چشمی مستقیم حمل بر بی ادبی می شود.

چند نکته برای تشخیص مفهومی که در پشت نگاه افراد وجود دارد:

  • وقتی کسی به کسی علاقه مند باشد، مردمک چشمش گشادتر می شود و نگاه خیره اش به طرف مقابل کمی بیشتر از معمول طول می کشد.
  • افراد موقع بحث کردن با بیان مطالب، قدرت و درگیر بودن شان را با نگاه مستقیم به چشم های طرف مقابل و زل زدن به او نشان می دهند
  • مردم موقع تسلیم شدن و تمکین کردن، نگاهشان را پایین می اندازند که نشان دهنده سلطه پذیری است.

3-شفاف صحبت کردن

اگر می خواهید فرد شنونده حرفهای تان را درک کند، قبل از باز کردن دهان، باید بدانید چه می خواهید، سپس وقتی معلوم شد که چه می خواهید بگویید، مطمئن شوید که می توانید منظورتان را انتقال دهيد،

    از به کار بردن الفاظ استعاری بپرهیزید و شمرده صحبت کنید:

  • برای انتقال منظور تان، روی حروف صامت بیشتر تمرکز کنید
  • با تأکید بر واژه های کلیدی، نکات اصلی را برجسته کنید
  • آرام و شمرده صحبت کنید تا به راحتی بتوانند حرف هایتان را بفهمند، البته نه آن قدر آرام که شنوندگان به خواب بروند
  • با افزودن واژه های مناسب به عبارات و جملات به منظور قابل فهم کردن شان برای شنوندگان، آنها را درگیر مطالبتان کنید
  • نکات خیلی زیادی را در پیام خود نگنجانید

4-انرژی بخشیدن به صدا

هر روز مردم شما را بر اساس صدایتان قضاوت می کنند. صدای کسل کننده و بی روح نشان دهنده ی یک ذهن کسل کننده و بی روح است. از آنجا که صدای شما سازوکاری است که شخصیتتان را نشان می دهد و بر دیگران تأثیر می گذارد، لازم است به آن انرژی و قاطعیت ببخشید.

هنگام برقراری ارتباط، ایستادن با پاهایی قرص (حالتی که عضله هایتان محکم و استوارتد و شل نیستند) ویک بالاتنه ی آزاد به شما قدرت و آزادی می دهد. به عکس های خوانندگان حین آواز خواندن نگاه کنید تا منظورم را متوجه شوید. اگر خواننده برای انرژی بخشیدن به صعدایش فقط به گردن و گلویش تکیه کند، هرگز نمی تواند چنین صدایی خلق کند. در عوض، به منبع واقعی قدرت رجوع می کند پاهای محکم و بالا تنه شل و آزاد.

برای نیرو بخشیدن به پایین تنه، یک جریان انرژی را تصور کنید که از طريق ان ران ها، ساق ها و پنجه پا به پایین پخش می شود و تا زمین زیر پایتان می رسد، درست شبیه ریشه اصلی یک درخت بلوط. به منظور جلوگیری از قفل شدن زانوها که می تواند مانع حرکتتان شود، وانمود کنید ریشه های کم عمقی دارید که از انتهای پاهایتان بیرون زده اند، طوری که شما می توانید مثل یک درخت بید خم شده و به این طرف و آن طرف مایل شويد.

5-قرار دادن بدن در حالت مناسب

به شنوندگان نشان دهید که می خواهید در درک و فهم منظورتان به آنها کمک کنید. اگر پیامی را ارائه می دهید که روشن و مستقیم است، چشم در چشم شنونده نگاه کنید و درست در مقابل آن ها قرار بگیرید. اگر می خواهید نشان دهید در مورد چیزهایی که می گویید مطمئن یا راحت نیستید، کمی روی خود را برگردانید.

هنگام صحبت کردن کمی به جلو متمایل شوید تا نشان دهید به شخص مقابل علاقه مندید و در مورد چیزهایی که می گویید، احساس مثبتی دارید. به عقب متمایل شوید تا نشان دهید علاقه ای به بحث ندارید.

6-با اشتیاق گوش دادن

چه در خانه باشید و چه در محل کار، گوش دادن همراه با اشتیاق به فهمیدن، عاملی مهم برای برقراری ارتباط مؤثر است. اگر می خواهید گفتگویی مؤثر با همسر خود داشته باشید، گوش دادن با اشتیاق را هرگز فراموش نکنید.

مشکلات، زمانی به وجود می آیند که افراد نمی خواهند گوش بدهند، معمولا به این دلیل که آن ها با آنچه گوینده می گوید موافق نیستند یا علاقه ای به شنیدن حرف های او ندارند. گوش دادن یعنی تمایل به تغییر.

وقتی شما واقعا به حرف های کسی گوش می دهید، در واقع خودتان را در معرض تأثیر پذیری از شیوه های جدید تفکر، احساس یا رفتار قرار می دهید. وقتی با اشتیاق گوش می دهید، نشان می دهید که می خواهید بیشتر بدانید و بیشتر الهام بگیرید.

تحقیقات نشان می دهد افراد قدرتمند چنان به باورهایشان اعتماد دارند که تغییر مواضع آنها کار دشواری است؛ عقایدشان چنان برای خودشان متقاعد کننده است که مشکل می توان تغییرش داد.

بنا بر یافته های محققان، بهترین راه برای وادار کردن رهبران به گوش دادن این است که آن ها را در موقعیتی قرار دهید که خیلی احساس قدرت نکنند.

7-پرهیز از منفی نگری

منفی نگری، خطرناک و در عین حال سری است، منفی نگری باعث هدر رفتن انرژی، آلوده شدن ذهن، کاهش شور و شوق و خلاقیت، اخلال در عملکرد و کاهش بهره وری می شود.

نیازی به گفتن این واقعیت نیست که گفت و گو با افراد منفی نگر ملال آور و خسته کننده است. سرزنش کردن و شکایت کردن در ضمن گفت و گو راه مطمئنی برای دور کردن افراد ان خودتان است: خشم، تندی و رنجش، در های تنهایی را به روی شخص باز می کند. اگر نمی خواهید یک زندگی ترسناک و بحرانی داشته باشید که پر از ناراحتی و فلاکت باشد و دائما از دیگران انتقاد کنید، منفی نگری را رها کرده و انرژی خود را بر موقعیت هایی متمرکز کنید که می توانید تأثیر گذار باشید و باعث تغییر شوید. منفی نگری تأثیر مخربی بر سلامتی، آسایش و عملکرد شغلی شما دارد.

8-ارائه بازخورد از آنچه حین گفتگو می شنوید

وقتی نشان می دهد صحبت افراد را شنیده و منظورشان را فهمیده اید، آنها هم حاضر می شوند برای شما حتی روی زغال گداخته راه بروند. بیان دوباره و بازگویی آنچه می شنوید، نشان می دهد مطلبشان را درک کرده و پیامشان را گرفته اید؛ در نتیجه احساس می کنند به آنها توجه می شود و پی می برند آدم های مهمی هستند.

ارائه بازخورد از آنچه می شنوید کمک می کند زمینه ی مشترکی بین شما و طرف مقابل ایجاد شود. با این کار، در واقع به افراد اطلاع می دهید که به جای قضاوت و فرضیه پردازی در مورد باورهایشان، به درک که دیدگاه آنها علاقه مندید. گوش دادن فعال نه تنها به شما امکان می دهید بازخوردی به سخنان طرف مقابل داشته باشید، بلکه کمک می کند به احساسات و عواطف پنهان در پس حرف های او نیز پی ببرید.

دفعه بعد که با کسی ارتباط برقرار می کنید، این مراحل را انجام دهید:

  • آنچه را می شنوید بازگو کنید. با تمرکز بر داده ها و ایده ها، خلاصه کوتاهی از پیام گوینده ارائه دهید.
  • احساسات نهفته در پشت پیام را بازتاب دهید. آهسته از خودتان بپرسید: ((اگر من چنین تجربیاتی داشتم، چه احساسی می کردم و سپس آن احساس را به نحوی باز گو کنید که درکتان از گفته های طرف مقابل را انتقال دهد))
  • برای نشان دادن درک خود، ایده های اصلی و احساسات گوینده را به طور خلاصه بیان کنید. انجام این کار نشان می داد که پیام را دریافته اید و به شخص فرصت می دهد تا به یک تصویر کلی از آنچه تبادل شده است، دست یابد.

9-توجه به زبان بدن در حین گفتگو

نحوه حرکت عضلات افراد نشان دهنده نگرش، احساسات و عواطف آنهاست. برای مثال، زدن انگشت ها روی میز، کوبیدن پاها بر زمین و آه کشیدن می تواند نشان دهنده ناراحتی، ملالت یا ناکامی باشد.

به نحوه حرکات بدن خود هنگام صحبت با فرد مورد علاقه تان توجه کنید. ممکن است به طرف شخص متمایل شوید، لبخند بزنید و چشم هایتان بیش از حد معمول بدون پلک زدن باز بماند. برعکس، اگر به کسی علاقه ای نداشته باشید، خودتان را پس می کشید، از ارتباط چشمی خودداری کرده و تا آنجا که می توانید بین خودتان فاصله ایجاد می کنید.

حرکات مردد، شانه های قوز کرده و سر پایین، نشان دهنده سلطه پذیری، تردید و ناامنی است؛ در حالی که لمس کردن، حرکات بی تکلف و یک لبخند با طراوت، نشان دهندهای تسلط است و به این ترتیب می گویید که همه چیز در کنترل شده است. درک صحیح زبان بدن مستلزم این است که به مجموع ژست ها و حالات چهره و نه فقط حركات گوینده توجه کنید.

10-اهمیت دادن به لحن صدا

لحن صدا نقش مهمی در انتقال پیامتان ایفا می کند و بر نحوه واکنش افراد به شما تأثیر می گذارد. وقتی قاطع صحبت می کنید و صدایتان گرم، شفاف و تحت کنترل است، به عنوان شخصی با معلومات و اعتماد به نفس به نظر خواهید رسید. اگر صدایتان خشن، مردد و به سختی قابل شنیدن باشد، دیگران به شما گوش نخواهند داد.

صداهای عمیق نسبت به صداهای بسیار زیر اعتبار بیشتری دارند؛ صداهای زیر بیشتر مناسب انتقال هیجان و شور و شوق هستند. صداهای خشن، تند و بلند می توانند نشان دهنده عصبانیت باشند، در حالي که لحن آرام و زمزمه های آهسته، شادی و خرسندی را منعکس می کنند.

اگر در پایان جملات، صدایتان زیرتر شود، مثل این است که سوال می پرسید یا اجازه انجام کاری را می گیرید. در ضمن ادای کلمات از راه بینی آزار دهنده است؛ بنابراین وقتی نکته یا مطلبی مطرح می کنید، از زیری صدایتان در انتهای جمله بکاهید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *