×
خانه » مقالات » تحلیل رقابت چیست ؟
04 شهریور 1398

تحلیل رقابت چیست ؟

تحلیل رقابت چیست ؟

تحلیل رقابت یا Competitive Analysis، تحلیلی است از رقبای‌تان و چگونگی مقایسه‌ی کسب‌ و کار تان . با ارزشیابی نقاط ضعف و قوت رقابت‌ تان، شما می‌توانید شروع کنید به قاعده‌مند کردن چگونگی مزیت‌رسانی به شرکت‌تان. چنین تقویمی معمولا بخشی از طرح بازاریابی یا کسب‌ و کار شرکت است و بافتار را برای طرح‌های رشد فراهم می‌آورد.

انواع رقابت کننده ها یا competitors

انواع رقابت‌کننده‌های ارزشیابی شده شامل موارد زیر هستند:

  • مستقیمکسب‌وکارهایی که همان نوع از کالاها و خدماتی که شما می‌فروشید را به همان بازار می‌فروشند. مثلا، مغازه‌ی کادو فروشی، فروشگاه رفاه، یا گل‌فروشی.
  • غیرمستقیم کسب‌وکارهایی که محصولات یا خدمات جایگزین می‌فروشند، یا اقلامی که می‌توانند به جای اقلام شما استفاده شوند. اگر شما صاحب یک قنادی باشید، یک رقیب غیرمستقیم ممکن است یک رستوران باشد. اگر شما یک فروشگاه عرضه‌ی دفاتر را اداره می‌کنید، یک رقیب غیرمستقیم می‌تواند یک فروشگاه صنایع دستی باشد.
  • نوپایان بازار که رقبای بالقوه‌ای هستند هرچند شما نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید، هر اخباری که پیرامون کسب‌وکارهای جدیدی که به بازار شما وارد می‌شوند به‌دست می‌آورید موظف هستید هنگام تحلیل رقابت جاری و آینده‌تان آنها را به حساب بیاورید.

سوال‌هایی که باید پرسید

برای تحلیل رقابت تان ، این پرسش‌ها را درباره‌ی هر یک از رقیب‌هایی که شناسایی کرده‌اید مورد ملاحظه قرار دهید:

  • نقاط قوتچه کاری است که این رقیب به طور خاصی خوب انجامش می‌دهد؟ به چه خاطر شناخته شده هستند؟ کدام حوزه‌ از کسب‌وکارشان برتر از کسب‌وکار شما است؟ ساختار قیمت‌گذاری، انتخاب موجودی، سطح خدمات مشتریان، و راحتی و چگونگی مقایسه‌ی آنها با کسب‌وکار خودتان را در نظر بگیرید.
  • نقاط ضعفرقابت‌تان کجا با توجه به شرکت‌تان از موفقیت باز می‌ماند؟ کجا آنها برای رقابت علیه شما تلاش می‌کنند؟ از نقطه‌نظر شما، این‌ها فرصت‌هایی هستند که شما موظف هستید برای تلاش جهت به‌دست آوردن بخشی از پایگاه مشتریان آنها کشف‌شان کنید.
  • بازاریابیطرح بازاریابی آنها متشکل از چه چیزی است؟ آنها دلارهای بازاریابی‌شان را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند و آیا به نتیجه‌ای هم می‌رسند؟ در چه چیزی می‌توانید با آنها رقابت کنید؟ چه کاری را حتی می‌توانید بهتر از آنها انجام دهید؟
  • منابع مالیذخایر مالی رقبای‌تان چقدر مستحکم هستند؟ آیا در حال تلاش و تقلا هستند یا جا پای‌شان محکم است؟

اطلاعات را از کجا کسب کنیم

حالا که می‌دانید چه چیزی در مورد رقبای‌تان بپرسید، وقت آن است که جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کنید. بعضی از بهترین جاهایی که برای کسب جزییات درباره‌ی اقدامات رقابت‌تان می‌توانید به آنها رجوع کنید عبارتند از:

  • گوکل- البته، با تایپ کردن نام هر رقیب و خواندن انواع مقالات و گزارش‌هایی که در مورد آنها پیدا می‌شود شروع کنید. ممکن است یافته‌های قانونی یا اخبار قدیمی پیدا کنید که کمی درمورد چگونگی فعالیت آن کسب‌وکار شفاف‌سازی کنند.
  • بازدید سایتفقط از دور تحقیق نکنید، از رقیب‌تان خرید کنید. ببینید چه چیزی ذخیره می‌کنند، چه کسانی را استخدام می‌کنند، و چگونه می‌فروشند. اندازه‌ی فضا را برآورد کنید، میزان ترددی که به ازای هر متر دارند، و – از آن‌ها- نتیجه بگیرید که چگونه یک روز را می‌گذرانند.
  • مواد بازاریابیتا آن‌جا که می‌توانید نمونه‌هایی از ابزار بازاریابی‌شان جمع کنید، یا با ثبت‌نام در وب‌گاه‌شان، درخواست اطلاعات، یا نکته‌برداری از تبلیغات محلی‌.
  • مقالات روزنامه‌های محلیچیزهایی که می‌توانید درباره‌ی شرکت‌های محلی از مقالاتی که در روزنامه‌های محلی به چاپ می‌رسند یاد بگیرید حیرت‌‌آور است. آیا جایزه‌ای برده‌اند؟ فرصت‌های شغلی اعلام کرده‌اند؟ درباره‌ی طرح‌های توسعه‌ صحبت کرده‌اند.

تمام اطلاعاتی که می‌یابید را در گزارشی جمع‌آوری کنید که نقاط برتری شما بر هر رقیب و جاهایی که فرصت پیشرفت دارید را خلاصه می‌کند. این تمرین می‌تواند کمک کند موقعیت کسب‌وکارتان را در بازار مستحکم کنید یا کمک می‌کند بخشی از سهام بازار را به‌دست آورید.

مزیت رقابتی چیست؟ و چرا باید داشته باشیم؟

مزیت رقابتی عاملی است که مشتریان، شما را نسبت به رقبایتان ترجیح می دهند. همان چیزی است که کسب و کار شما را معروف می کند. همان چیزی است که نام برند شما را در ذهن مخاطبانتان حک می کند.

مزیت رقابتی شاید به خاطر قیمت کم یا قیمت زیاد محصولاتتان ایجاد شود. به محصولات شرکت اپل نگاه کنید. شاید قیمت محصولاتش نسبت به رقباش خیلی بیشتر باشد. ولی افراد خیلی خاصی هستند که از محصولات شرکت اپل استفاده می کنند. افرادی که می خواهند با بقیه فرق داشته باشند. افرادی که می خواهند خاص باشند.

برای ایجاد مزیت رقابتی باید ابتدا به رفتار رقبایتان توجه کنید. ببینید محصولاتشان چه مزیت هایی دارند. ببینید کیفیت محصولاتشان در چه حدی است. شما باید از هر لحاظ بهتر از آن ها باشید. شاید پشتیبانی رقبای شما ضعیف باشد. ولی شما در هر زمان و مکان پاسخ گوی نیاز مخاطبانتان باشید. این هم می تواند عاملی باشد تا شما را از رقبایتان متمایز می کند.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *