×
خانه » مقالات » فن بیان و سخنرانی » بهترین تکنیک های ارتباطی چیست؟
01 مرداد 1398

بهترین تکنیک های ارتباطی چیست؟

چرا ارتباطات در محل کار مهم است؟

با داشتن مهارت ارتباطی مناسب در محل کار هم با همکاران و هم مشتری ها و رئیس موثرتر همکاری کنید. اگر مدیر هستید بهتر می توانید اطلاعات را به کارمندان منتقل کنید و اهدافی را به اشتراک می گذارید که تمام اعضای گروه بتوانند  آن را دنبال کنند. در واقع با مهارت های ارتباطی خود می توانید حس خوب کار گروهی را ایجاد کنید.

داشتن مهارت ارتباطی در تمام جنبه های زندگی مهم است از محل کار گرفته تا روابط شخصی. بیایید نگاهی به ۳ حوزه کاری که مهارت ارتباطی در آن ها بسیار مهم است نگاهی بیندازیم.

  • کمپانی

نمی توان اهمیت مهارت ارتباطی در مدیران کمپانی ها را نادیده گرفت. در واقع مدیران شرکت ها اهداف، ارزش ها و فرهنگ شرکت را به دیگران منتقل می کنند و شرکت ها نیز کسانی را استخدام می کنند که با اهداف، ارزش ها و فرهنگ شرکت هماهنگ باشند. بنابراین همه می دانند که چه چیزهایی در این کمپانی اهمیت دارد.

در شرکت هایی که مدیرانش مهارت ارتباطی مناسبی نداشته باشند مشکل ساز است. کسانی که در شرکت کار می کنند نمی دانند چه چیزهایی مهم است و حتی درباره ارزش ها و فرهنگ شرکت چیزی برای گفتن ندارند.

آیا امسال می خواهیم پیشرفت کنیم؟ شرکت به چه چیزی اهمیت می دهد؟ چگونه می خواهیم از رقبا پیشی بگیریم؟ جدیدترین پیشرفت ها در صنعت ما چیست؟ اگر پاسخ این سوالات را از مدیران نشنیده اید سعی کنید خودتان بفهمید.

  • گروه

همه به نوعی کار گروهی انجام می دهند. این گروه ممکن است ۲ نفره باشد یا ۲۰ نفره. کوچک یا بزرگ بودن گروه مهم نیست بلکه مهم این است که بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید.

وقتی در یک سازمان کار می کنید در جهت هدف مشترکی پیش می روید و باید بتوانید درباره اهداف، روندها و چالش های گروه با اعضای دیگر ارتباط برقرار کنید.

  • رئیس

ارتباط برقرار کردن با رئیس شرکت نیز مسئله مهمی است. گزارش دادن به رئیس امتیازات زیادی دارد زیرا به شما اجازه می دهد بدانید برای پیشرفت به چه چیزهایی نیاز دارید.

اگر نتوانید با رئیس ارتباط برقرار کنید نمی توانید به منابعی که برای انجام دادن کارتان نیاز دارید دسترسی پیدا کنید. باید در نقش تان تصویر واضحی از چیزی که رئیس به عنوان موفقیت تعریف کرده است را داشته باشید  این کار بدون گفتگو با رئیس امکان پذیر نیست.

 

بهترین روش ها برای یادگیری و پرورش مهارت های ارتباطی 

1 -پرسیدن سوالاتی را آغاز کنید:
مهارت کسب کردن در گوش دادن ،به اندازه محبت کردن مهم می باشد .وقتی کسی راجع به موضوعی صحبت می کند، می خواهید توجه داشته باشید که چه می گوید و شما برای این موضوع نیاز به یک کلیپ بورد یا یک نوت بوک و قلم ندارید .یکی از راه های خوب برای انجام این کار این است که سوالاتی در مورد آنچه که فرد دیگری میگوید بپرسید البته لازم نیست که آنها را با سوالات پی در پی و جزئیات بمباران کنید .در همان زمان وقتی قسمتی از مکالمه شما را جذب می کند و می خواهید چه بیشتر در موردش بدانید ،سوالاتی بپرسید ،که این بهترین راه برای برقراری ارتباط است.

چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم

 
2- بگو که چه معنی میده و معنی چیزی که میگویی چیست؟
مارگاریتا به رتا کودسکی می گوید که :استفاده از واژگان خاص می تواند در برقرار کردن ارتباط با دیگران بسیار مفید و کاربردی باشد، و مهارتهای ارتباطی شما را ارتقا بخشد.در هنگام سخن گفتن از تفسیرهای اضافی بپرهیزید، دو قاعده خوب را رعایت کنید:

روش های برقرای ارتباط با دیگران

 
1.چیزهایی را که فکر می کنید دیگران نمی خواهند بشنوند، نگویید و چیزهایی را که نمی خواهید پشت سرتان بگویند، نگویید.
2.یکی از راههای خوب ارتباطی ،که می توانی انجام دهید، این است که ایده و نظر خودت را خیلی واضح و روشن بیان کند و برای گفتن نظر و نتیجه گیری خیلی طفره نروید.
3- از زبان بدن استفاده کنید:
زبان بدن یک ابزار شگفت انگیز است که در برقراری ارتباطات به کار می آید .خوشبختانه بدن ما معمولاً حد ارتباط با دیگر اعضای بسیار خوب است ،با این حال اگر می خواهید مهارتهای ارتباطی بیشتری داشته باشید باید بدانید که کدام یک از قسمتهای بدن شما می تواند کمک بیشتری به نشان دادن منظور شما به صورت واضح کند.

مهارتهای ارتباط با دیگران

 
به طور مثال:
سعی کنید از صحبت کردن به عنوان سلاح استفاده نکنید، که این می تواند به ذهن شما را ببندد و ایده های جدید را نپذیرد .یکی دیگر از راه های استفاده از زبان بدن این است که تمام رفتارهای طرف مقابل را کپی کنید و به آسانی بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید.
4- گوش کنید:
شما واقعا میخواهید گوش دهید زمانی که افراد دیگر صحبت می کنند ؟ گوش دادن به عنوان یک کلید ارتباطی برای بهتر شدن ارتباطات کمک می کند. همیشه منتظر این نباشید که نوبت شما بشود تا صحبت بکنید ،بسیاری از مردم درباره فهم بین گوش دادن و شنیدن سردرگم هستند اگر می خواهید مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید نحوه گوش دادن را یاد بگیرید .پس مهمتر از همه در وهله اول گوش دادن به حرف مردم است.
چگونه با دیگران ارتباط موثر برقرار کنیم
5 -اول پذیرش داشته باشید سپس سخن بگویید:
وقتی یک ارتباط برقرار می شود ،یک ارتباط برقرار کننده خوب همیشه می داند که چیزی را که قبلاً راجع به او صحبت شده بود را تصدیق کند.
به طور مثال :شما به راحتی میتوانید بگویید که ((بله ))من شنیدم که شما چه می گویید پس صحبت خود را ادامه دهید حتی بهتر است که در بعضی از قسمت های مکالمه تان ازجملاتی استفاده کنید که به شخص مقابل بفهمانید که شما صحبت های آنها را شنیده اید ،همچنین شما می توانید با استفاده از جملاتی مثل ،من درک می کنم که…… یا ،بنابراین آنچه که شما می گویید ……..،،برای تمرین کردن می توانید از این جملات استفاده کنید ،این کار باعث می شود که فرد مقابل احساس کند که شنیده شده است و به آنچه که شما می گویید گوش می دهد.
و در انتها :اینها بعضی از بهترین عادتهایی هستند که با تمرین می توانید برای برقراری ارتباط بهتر از آنها استفاده کنید کپی از راه های مهارت عملی کردن دانسته ها است ،شما همیشه دنبال تمرین مهارتهای ارتباطی هستید.
خوشبختانه شما می توانید این کار را روزانه انجام دهید با افرادی که در طول روز با کسانی که در ارتباط هستید تمرین کنید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *