×
خانه » مقالات » توسعه فردی » آموزش و یاد گیری » با این اصول بر تنبلی خود غلبه کنیم! (1)
04 اسفند 1398

با این اصول بر تنبلی خود غلبه کنیم! (1)

برگرفته از کتاب قورباغه ات قورت بده(برایان تریسی)

از قدیم گفته اند که اگر اولین روز کاری که هرروز صبح انجام می دهی خوردن یک قورباغه زنده باشد،در این صورت در طول روز احساس رضایت و خشنودی می کنی از این که بدترین حادثه ای که میتوانست برای تو در طول روز رخ می دهد را پشت سر گذاشته ای.

قورباغه ی شما بزرگترین و مهم ترین وظیفه شماست و اگر هم اکنون آن را انجام ندهید به احتمال زیاد تنبلی کرده و از انجام آن کوتاهی خواهید کرد.این همچنین همان کار و وظیفه ای می باشد که می تواند بیشترین تاثیر مثبت را برزندگی شما بگذارد و فورا نتیجه بدهد.

همچنین گفته می شود که:((اگر شما مجبور به خوردن دوقورباغه باشید،اول از همه زشت ترین قورباغه را بخورید.))

در واقع،این بدان معناست که اگر شما دوکار مهم را باید انجام دهید،اول بزرگترین،سخت ترین و مهمترین کار را انجام دهید. خود را آماده کنید تا بلافاصله شروع کنید و سپس آنقدر لجاجت و پافشاری کنید تا این کار رابه اتمام برسانید و سپس به انجام کار دیگر اقدام کنید.

اگر مجبور هستید که یک قورباغه زنده را بخورید،نشستن و زل زدن به آن برای مدت طولانی مشکلی را حل نخواهد کرد.کلید دستیابی به سطوح بالاتر و عملکرد و بهره وری را برای شما،رشد این عادت همیشگی است که هرروز صبح اولین کاری که انجام می دهید مهم ترین کارتان باشد.شما باید عادت روزمره ی خوردن قورباغه را قبل از این که کار دیگری را انجام دهید بدون آن که وقت زیادی را صرف فکر کردن راجع به آن بکنید در خود  ایجاد کنید.

شما برای پرورش عادت تمرکز و توجه به سه عامل نیاز دارید که هر سه را می توانید بیاموزید.این سه عامل عبارتند از تصمیم گیری،نظم و انضباط و اراده.

اول:تصمیم بگیرید عادت به انجام رساندن وظایف و کارها را در خود ایجاد کنید.

دوم: خودرا موظف کنید که به طور منظم اصولی را که قرار است یادبگیرید را به طور مداوم و مستمر تمرین و تکرار کنید تا این که برا آنها تسلط پیدا کنید وسرانجام این که هر کاری را با عزم و اراده انجام دهید تا این که عادت برای همیشه در شما باقی بماند و بخش جدایی ناپذیر شخصیت شما شوند.

شما تقریبا توانایی نامحدودی برای یادگیری و کسب مهارت ها،عادت ها و توانایی های جدید دارید.هنگامی که از تمرین و تکرار خود را آموزش دهید تا بر تنبلی غلبه کرده و مهمترین وظایفتان را سریعا به انجام برسانید،شما در طول زندگی تان و کارتان به سرعت پیشرفت کرده و به موفقیت می رسید،پس:

قورباغه ات را قورت بده

برای غلبه بر تنبلی خود باید 21 اصل را رعایت کنید:

1-میز را بچینید.

یک فرمول قدرتمند برای تعیین اهداف و دستیابی به آنها وجود دارد که شما می توانید در طول زندگیتان از آن استفاده کنید.این فرمول شامل هفت مرحله ی ساده می باشد.به کار گیری هرکدام از این مراحل می تواند کارایی شما را دو سه برابر کند.

مرحله اول:تصمیم بگیرید که دقیقا چه میخواهید

مرحله دوم:هدف خود را روی کاغذ یادداشت کنید.

مرحله سوم:ضرب العجلی را برای اهداف خود تعیین کنید.

مرحله چهارم:فهرستی از تمام کارهایی را که شما فکر می کنید باید انجام دهید تا به اهداف خود برسید تهیه کنید.

مرحله پنجم:فهرست خود را به صورت یک برنامه تنظیم کنید.

مرحله ششم:بلافاصله برنامه ی خود را به مرحله ی انجام برسانید.

مرحله هفتم:مصمم باشید که هرروز کاری را انجام دهید که شمارا به سوی هدف اصلی تان سوق دهد.

2-برای هرروز از قبل برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی آوردن آینده به حال است،بنابراین شما می توانید همین حالا کاری برای آن انجام دهید.

شما حتما این پرسش قدیمی را شنیده اید که :چطور می توان یک فیل را خورد؟ و البته پاسخ آن این است که لقمه،لقمه!

هنگامی که روز خود را پیشاپیش برنامه ریزی کنید،متوجه می شوید که شروع کارها و ادامه دادن به انجام آنها بسیار آسان تر می باشد.و کار سریع تر و بهتر از قبل انجام می شود.شما احساس قدرت و شایستگی بیشتری می کنید و در نهایت به فردی پر تحرک و کوشا تبدیل می شوید.

3-قانون20/80را برای هر کاری اعمال کنید.

همین امروز فهرستی از تمامی اهداف،پروژه ها و مسئولیت های مهمی که در زندگی دارید را فراهم کنید.کدامیک از آنها می توانند در زمره ی 10 یا 20 درصد از کارهایی باشند که توانسته اند 80 یا 90 درصد از نتایج مورد نظر شما را ایجاد کنند؟همین امروز مصمم شوید که زمان بیشتری را صرف کارهایی بکنید که واقعا زندگی و کار شما را دگرگون می کنند و زمان کمتری را صرف فعالیت های کم ارزش بکنید.

4-به نتایج و عواقب هرکاری توجه داشته باشید.

فهرست کارها،فعالیت ها و پروژه های خود را مرتبا مرور کنید.دائما از خود بپرسید:کدام پروژه یا فعالیت،در صورتی که آن را به نحو مطلوب و به موقع انجام دهم،بیشترین تاثیر مثبت را در زندگیم خواهد داشت؟

هرآنچه که بیشترین کمک را به شما می کند،آن را به عنوان هدف خود در نظر بگیرید و برای دستیابی به آن برنامه ریزی کنید و فورا روی برنامه ی خود سروع به کار کنید.کلمات ارزشمند گونه را به خاطر داشته باشید:شروع به کار کنید تا ذهنتان فعال شود؛به کار کردن ادامه دهید تا کار به پایان برسد.

5-به طور مداوم روشABCDرا به کار گیرید.

همین حالا لیست کارهای خود را مرور کنید و در کنار هر کدام از کارها و فعالیت ها حروف A،B،C،D،E درج کنید.کار یا پروژه ی  A_1انتخاب کنید و فورا برای انجام دادن آن اقدام کنید.خود را موظف کنید که تااین کار تمام نشود کار دیگری انجام ندهید.روش ABCDEرا هرروز تمرین کنید و قبل از شروع به انجام کار،آن را برروی فهرست کارها و پروژه هایی که ماه آینده باید انجام دهید اعمال کنید،تا آن موقع، شما عادت برنامه ریزی کردن و کار کردن بر روی کارهایی که بیشترین اولویت را دارند در خود ایجاد کرده اید و آینده ای تضمین شده در انتظار شما خواهد بود.

6-روی نتایج مهم و کلیدی تمرکز کنید.

اهداف اصلی را در کار خود مشخص کنید.آنها چه چیزهایی می باشند؟اهدافی را که شما باید بدان ها دست یابید تا بتوانید کارتان را به نحو احسن انجام دهید یادداشت کنید.برای هر کدام از آنها براساس نحوه ی عملکرد خود امتیاز یک تا ده بدهید.سپس مهارتی را انتخاب کنید که اگر آن را به خوبی انجام دهید،بیشترین کمک را در انجامکارتان برای شما خواهد داشت. این فهرست را نزد رئیس خود ببرید و درمورد آن با او بحث و گفت وگو کنید و از توصیه ها و اظهار نظر های صادقانه او استفاده کنید.اگر از پیشنهادهای مفید و سازنده ی دیگران استقبال کنید،در کارتان پیشرفت خواهید کرد.نتایج حاصل را با کارکنان،همکاران و همسر خود درمیان بگذارید. عادت کنید که این روش تجزیه و تحلیل را به طور منظم در زندگی خود انجام دهید. هرگز از پیشرفت کردن دست نکشید.خود این تصمیم می تواند زندگیتان را دگرگون کند.

7.از قانون قابلیت و توانایی اجباری تبعیت کنید.

قدرتمند ترین ابزار تفکر برای دستیابی به موفقیت،توانایی شما در ایجادتمایز بین اولویت های کاری شما می باشند.هرروز چند دقیقه به وقت صرف کنید و در گوشه ای بدون مزاحمت دیگران به آرامی بنشینید.در طول این مدت،احساس راحتی کنید و بدون فشار روحی و نگرانی تنها به کارها و فعالیت های خود بیندیشید.تقریبا تمام در تمامی موارد،در طول این مدت از تنهایی،ایده ها و افکار شگفت انگیزی به ذهنتان خطور خواهد کرد.درصورتی که آنها را انجام دهید در وقت و کار خود صرفه جویی زیادی خواهید کرد.اغلب شما موفقیت هایی را تجربه خواهید کرد که مسیر زندگی و کار شما را تغییر خواهند داد.

8-قبل از شروع به کار کاملا خود را آماده کنید.

نگاه دقیقی به میز و یا دفتر کارتان،هم در خانه و هم در اداره،بیندازید و از خودبپرسید: چه نوع فردی در چنین محیطی کار می کند؟ هرچقدر محیط کار شما تمیز تر و مرتب تر باشد،شما بیشتر احساس مثبت بودن،خلاق بودن و اعتماد به نفس داشتن می کنید.همین امروز تصمیم بگیرید که میز و اتاق کار خود را کاملا تمیز و مرتب کنید تااین که هر موقع  برای انجام کاری پشت میز می نشینید احساس کنید که فردی کارآمد و لایق می باشید.

9.کارهای مقدماتی را قبل از شروع به کار انجام دهید.

از همین امروز تصمیم بگیرید که خود آموزگار خود باشید.تا پایان عمردر نقش یک شاگرد باقی بمانید.برای افراد حرفه ای مطالعه و تحقیق هرگز به پایان نمی رسد.کدام یک از مهارت های مهم و اساسی به شما کمک می کنند تا سریع تر به نتایج بهتر برسید؟مهارت ها و قابلیت هایی را که در آینده نیاز خواهید داشت تا در شغل خود پیشرفت کنید کدام ها هستند؟اینها هر چه که هستند باشند،هدفی را تعیین کنید،برنامه ریزی کنیدو شروع کنید به توسعه و افزایش توانایی تان در آن زمینه ها.مصمم شوید در آنچه که انجاممی دهید بهترین باشید.

10.استعداد های خاص خود را تقویت کنید.

مدام این پرسش ها را از خود بپرسید؛((من واقعا چه کاری راخوب انجام میدهم؟در انجام کارم از چه چیزی بیشترین لذت را میبرم؟مهمترین عامل موفقیت من در گذشته چه بوده است؟در هر حال اگر بخواهم کاری را انجام دهم آن چه کاری خواهد بود؟

اگر در مسابقه بخت آزمایی یا چیزی شبیه آن مبلغ هنگفتی پول برنده شوید و بتوانید کاری یا بخشی از کاری را انتخاب کنید و تا آخر عمر آن را انجام دهید،چه کاری را انتخاب می کردید؟چه مقدماتی را تدارک میدیدید تا کار خود را به بهترین نحو انجام دهید؟جوابتان هرچه که باشد،از همین امروز شروع کنید.

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *