×
08 اردیبهشت 1398

بازاریابی

بازاریابی چیست؟

بازاریابی آن فعالیت، و همچنین مجموعۀ موسسه‌ها و فرآیند‌هایی است که در راستای ساخت، انتقال، رساندن و تبادل آن پیشنهادهایی انجام شوند که برای مشتری، ارباب رجوع، همکاران و در کل، جامعه، ارزشمند باشند.

تعریف دیگری که از مارکتینگ ارائه شده است این است که مارکتینگ فرآیندی است که در آن شرکت ها ارزش را برای مشتریان ایجاد کرده و سپس روابط قوی‌ای را با مشتری ها برقرار می‌کنند تا در عوض ارزشی را به صورت متقابل از آن‌ها دریافت کنند. ارزش ارائه شده اساس کسب مزیت رقابتی برای شرکت است.این ارزش متقابل معمولا به صورت دریافت پول از مشتری می‌باشد و شرکت انتظار دارد که در ازای ارائه خدمات و کالاها وجهی را از مشتری دریافت کند. تعاریف مختلف دیگری نیز از اشخاص مختلف فعال در این زمینه ارائه شده است که آنها را نیز با هم بررسی می کنیم.

اصول بازاریابی چیست ؟

رضایت مشتری: یکی از اساسی ترین اصول مارکتینگ، رضایت مشتری است.
مشخص کردن بازار هدف: هیچ کالایی برای همه افراد مناسب نیست. هر کالا یا خدمت ویژه بخشی از مشتریان و گروهی خاص است. یکی از اصول اساسی مارکتینگ، تعریف دقیق بازار هدف است.
شناخت رقبا: به طور قطع شما تنها کسی نیستید که این کالا یا خدمت را ارائه می‌دهد. برای مارکتینگ موفق باید رقیبان خود را شناسایی کنید و راه هایی برای تمایز یافتن نسبت به آن‌ها پیدا کنید.
برند سازی: یکی از اصول اساسی مارکتینگ، برندسازی است , برندسازی منجر می‌شود که شرکت فرآیند انتخاب را برای مخاطبان ساده کند. مخاطبان با شنیدن نام برند، تجربیات قبلی مثبت خود را به خاطر خواهند آورد و این موضوع باعث انتخاب مجدد آن‌ها خواهد شد.

انواع روش های بازاریابی

بازاریابی زنجیره ای: یکی از روش های بازاریابی قدرتمند بر روی اینترنت، مارکتینگ زنجیره ای می باشد.این روش بازاریابی با ایجاد لینک های متعدد از صدها وب سایت به وب سایت شما در حقیقت به شما این امکان را می دهد که مردم را از بخش های مختلف دنیای مجازی بر اساس نیازهایشان و خدماتی که شما بر روی وب سایت خود ارائه می کنید، راهنمایی کند.
مهمترین نکته دراین روش این است که بر خلاف دیگر روش های بازاریابی اینترنتی، شما فقط زمانی پول پرداخت می کنید که به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا کنید. این دقیقا به این معنی است که شما هیچ چیزی را از دست نمی دهید، صدها بازاریاب دارید بدون آنکه پولی به عنوان پیش پرداخت به آنها بپردازید. موفقیت در این روش، نیازمند طراحی هوشمندانه پوسته بیرونی و مدیریت صحیح در هسته داخلی می باشد.

بازاریابی الکترونیکی: تبادل نامه های الکترونیک یا ایمیل مارکتینگ متداولترین فعالیت در اینترنت می باشد. ارسال نامه های پست الکترونیک سریعترین راه برای ایجاد ارتباط می باشد. کمتر رسانه ای به سرعت ارسال ایمیل بوده و قابلیت رقابت با آن را دارد. امروزه در دنیا ارسال این نامه ها به عنوان سریعترین راه برای ارتباط با مشتری می باشد. ارسال خبرنامه های اینترنتی یکی از متداولترین راه های ایمیل مارکتینگ بوده و می باشد که با توجه به هزینه کم نسبت به سایر روش های بازاریابی اینترنتی مناسب می باشد.

بازاریابی مصرفی: آشنایی با تعریف مارکتینگ مصرفی و بهره مندی از آن می تواند در زمینه افزایش فروش موثر باشد.از جمله بهترین روش هایی که می تواند ارتباط بین تولید کنندگان را با مصرف کنندگان فراهم آورد انجام بازاریابی مصرفی می باشد. این امر به دلیل مزایایی که دارا می باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از همین رو بازاریاب با ارتباط مستقیمی که با مصرف کنندگان یک محصول دارد می تواند اقدام به معرفی و ارائه یک کالا نماید که در نتیجه این امر شرایط لازم در زمینه افزایش فروش و جذب مشتری فراهم می شود.

بازاریابی ویروسی: در صورت بهره گیری مناسب از امکانات گسترده این روش بازاریابی اینترنتی، شما قدمی بزرگ رو به جلو برداشته اید. بازاریابی ویروسی یکی از روش های بازاریابی است که برای شما ارزان و با صرفه و برای مشتریانتان متنوع و جذاب می باشد. این روش بازاریابی همان روش قدیمی و معروف Word-of-mouth Marketing می باشد، بنحوی که سرویس های خوب از طریق مردم دهان به دهان می گردد و باعث می شود که یک سرویس و یا شرکت از این طریق بر تعداد مشتریان خود بیافزاید.در بازاریابی ویروسی، شما با استفاده از ارتباطات میان مشتریان، پیام خود را به دیگران ارسال می نمایید. با توجه به جایگاه ویژه ای که این نوع تبلیغ در سالیان طولانی در استراتژی های مارکتینگ داشته است، شما نمی توانید نسبت به آن بی اعتنا باشید.

بازاریابی هدفمند: مارکتینگ هدفمند از رویکردهای دنیای امروز می باشد. در مارکتینگ هدفمند قسمت خاصی از مصرف کننده به عنوان مصرف کننده مورد نظر و نیازهای آنها به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار می گیرد. سپس با استفاده از ابزارهای مارکتینگ برای این مصرف کنندگان و جذب آنها اقدامات مارکتینگ صورت می گیرد. به عبارت دیگر ابتدا بازار هدف انتخاب می شود و سپس برای انجام مارکتینگ اقدام می گردد.مشخص نمودن بازار هدف اولین گامی است که شما در این زمینه بر می دارید. شناخت نوع تجارت، رقبا و مصرف کننده هدف کمک زیادی به شما می نماید.

بازاریابی صنعتی: مارکتینگ صنعتی که از آن تحت عنوان B2B marketing هم نام‌برده می‌شود، شامل فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر می‌شود. تکنیک‌های بازاریابی صنعتی بر اساس تکنیک‌های مشابه بازاریابی مصرفی شکل‌ گرفته‌اند، اما به شیوه‌ای منحصربه ‌فرد اجرا می‌شوند.در حالیکه یک مصرف ‌کننده، محصولات مختلف را نه تنها بر اساس قیمت آنها بلکه بر اساس محبوبیت، موقعیت آن در بازار و دیگر محرک‌های احساسی خریداری می‌کند، خریداران صنعتی تنها بر اساس قیمت و سود بالقوه آنها اقدام به خرید محصول می‌کنند.

بازاریابی مصرفی: آشنایی با تعریف مارکتینگ مصرفی و بهره مندی از آن می تواند در زمینه افزایش فروش موثر باشد.از جمله بهترین روش هایی که می تواند ارتباط بین تولید کنندگان را با مصرف کنندگان فراهم آورد انجام بازاریابی مصرفی می باشد. این امر به دلیل مزایایی که دارا می باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از همین رو بازاریاب با ارتباط مستقیمی که با مصرف کنندگان یک محصول دارد می تواند اقدام به معرفی و ارائه یک کالا نماید که در نتیجه این امر شرایط لازم در زمینه افزایش فروش و جذب مشتری فراهم می شود.

بازاریابی چند سطحی: مارکتینگ چند سطحی تقریباً قدمتی ۵۰ ساله دارد و به معنی خرید مستقیم محصولات از یک شرکت یا کمپانی بدون وجود واسطه‌های تجاری‌ است درحالی که تبلیغات و معرفی محصولات، توسط خود مشتریان انجام می ‌شود و ممکن است که بابت آن پورسانت بگیرند. در واقع در این روش چند لایه متعدد از افراد، بازاریابی یک محصول را برای رساندن آن به مصرف کننده بر عهده دارند. بازاریابی شبکه‌ای، کار بسیار سختی است و اصلاً نباید آن را به عنوان یک مدل کسب و کار که با آن می شود یک شبه میلیاردر شد برخورد کرد.

بازاریابی پارتیزانی: روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است. چنین تبلیغاتی گاه به گونه‌ای طرح می‌شود که مخاطب حتی از وجود آنها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این روش بازاریابی از روش های بازاریابی پنهان یا مارکتینگ مبتنی بر هیاهو است. در واقع بازاریابی پارتیزانی نوعی مارکتینگ نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است و نیاز به ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روش های بازاریابی سنتی است. این نوع از مارکتینگ کسب و کارهای کوچک را هدف خود قرار می دهد.

 

محمد ظلی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *